Po uvedení elektrického Renaultu 5 ťaží francúzska značka ďalej zo svojej histórie. Na autosalóne v Paríži predstavila produkčnú verziu nového crossoveru R4 E-Tech Electric.
Po vlne retro dizajnu z prelomu milénia sa automobilky opäť vracajú k odkazom na minulosť, ale už so značne futuristickým vzhľadom. Koncept mestského crossoveru predstavil Renault verejnosti už pred dvoma rokmi pod názvom 4ever Trophy.
Dobrodružný výzor síce vyprchal, ale odkaz na legendárny Renault 4 zostáva jasný. Išlo o auto, ktoré v 60. rokoch demokratizovalo spoločnosť a marketingové aktivity sa v rámci áut prvýkrát cielene zamerali na ženskú klientelu.
Renault 4 milovali nielen vo Francúzsku, ale aj v krajinách bývalej Juhoslávie či v Argentíne. Všade tam sa totiž dlhé roky vyrábal a dokonca sa vo výrobe dožil aj 90. rokov. Za tri dekády vyrobili vyše 8 miliónov kusov, keďže šlo o nenáročné auto pre široké masy.

Podľa súčasných potrieb
Rozmery Renault 4
- Rázvor: 2 620 mm
- Dĺžka: 4 140 mm
- Šírka: 1 800 mm
- Výška: 1 570 mm
- Svetlá výška: 181 mm
- Kufor: 420 l
Značka by teraz tento fakt rada pripomenula, ale už v modernej forme. Po novom je R4 elektrický crossover na platforme AmpR Small, teda rovnakej ako R5.
Dĺžkou 4140 mm je novinka presne medzi Cliom a Capturom a so svetlou výškou 181 milimetrov má ísť o ideálneho spoločníka do mesta, aj na nespevnené cesty.
Robustnosť podporujú 18-palcové kolesá už od základnej verzie s puklicami.
S revolučnou prednou maskou
Zaujímavosťou je, že celý výraz prednej masky tvorí svetlo, a to vrátane orámovania a znaku uprostred. LED podsvietenie takto vystriedalo niekdajší chróm. Podľa šéfdizajnéra Gillesa Vidala sa doteraz hra so svetlom ako výrazovým prostriedkom objavovala iba na konceptoch.
Za čiernym vzorovaným plastom sa nachádzajú všetky radary a kamery pre poloautonómnu jazdu. Podobné riešenie využívala aj Honda e, v tomto prípade je ešte celá maska prekrytá priehľadným plastom.
Crossover navyše ponúka široké možnosti prispôsobenia dizajnu a celkovo až 670 možných kombinácií vrátane čiernej kapoty a strechy.

Keď už sme spomenuli strechu, aj nový Renault 4 ju môže mať otvárateľnú a plátenú, akú malo Twingo.
Okrem zadnej časti s charakteristickým tvarom svetiel, ale už v modernej LED podobe, sú odkazy na starý Renault 4 aj v interiéri. Hlavné prvky ako volant, dve 10-palcové obrazovky a ovládanie klimatizácie, sa pritom nesnažia tváriť retro, poznáme ich už z ostatných modelov značky.
Na výber budú dva elektromotory a dve batérie
Koncepcia pohonu sa spolieha výhradne na predné kolesá. Roztáčať ich môže elektromotor s výkonom 90 kW (122 koní) a krútiacim momentom 225 Nm alebo silnejší známy z Meganu s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiacim momentom 245 Nm. Vtedy zvládne R4 zrýchlenie z nuly na sto za 8,5 sekundy.
Na výber budú dva kapacity batérie, buď 40 alebo 52 kWh s nikel-mangán-kobaltovou chémiou. Značka tvrdí, že oproti predchodcovi Zoe je hmotnosť batérie nižšia o 20 kilogramov. Pri väčšej kapacite je udávaný dojazd do 400 kilometrov.
Nabíjací výkon pri AC je štandardných 11 kW, keď doma alebo v práci auto nabijete za 4,5 hodiny a pri rýchlom DC je výkon 80 až 100 kW a na 80 percent stačí pol hodina.
Zaujímavosťou je okrem tepelného čerpadla aj funkcia opačného toku energie v rámci funkcii Vehicle to Load (V2L), ktorá slúži na napájanie spotrebičov z batérie auta, alebo Vehicle to Grid (V2G), keď batéria poslúži ako zdroj v domácnosti.

Bez globálnych ambícií
Renault 4 už nie je globálne vyrábaný model, jeho rodiskom bude továreň ElectriCity vo francúzskom Maubeuge. V nej sa už vyrába elektrický Renault 5, no známa je hlavne malými dodávkami Renault Kangoo a jeho súrodencami v podobe Mercedesu Citan a Nissanu NV250.
Nateraz zostáva otázna cena modelu R4. Zatiaľ sa nijaká revolúcia neočakáva. Podľa Renaultu 5 a Meganu E-Tech, teda modelov medzi ktoré Renault 4 smeruje, bude zrejme niekde okolo 35-tisíc eur.
Pripomeňme, že aj Renault už pracuje s čínskym Geely na cenovo najdostupnejšom elektromobile. Prísť má v roku 2026 a vychádzať bude z konceptu Twinga. Vyrábať ho budú v Slovinsku, kde sa kedysi spolupráca s Renaultom začala práve pri modeli R4.