SME

Renault sa vrátil k najúspešnejšiemu modelu, ale doprial mu modernú formu

Na jedno nabitie prejde 400 kilometrov.

Renault 4 E-TechRenault 4 E-Tech (Zdroj: Renault)

Po uvedení elektrického Renaultu 5 ťaží francúzska značka ďalej zo svojej histórie. Na autosalóne v Paríži predstavila produkčnú verziu nového crossoveru R4 E-Tech Electric.

Po vlne retro dizajnu z prelomu milénia sa automobilky opäť vracajú k odkazom na minulosť, ale už so značne futuristickým vzhľadom. Koncept mestského crossoveru predstavil Renault verejnosti už pred dvoma rokmi pod názvom 4ever Trophy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dobrodružný výzor síce vyprchal, ale odkaz na legendárny Renault 4 zostáva jasný. Išlo o auto, ktoré v 60. rokoch demokratizovalo spoločnosť a marketingové aktivity sa v rámci áut prvýkrát cielene zamerali na ženskú klientelu.

SkryťVypnúť reklamu

Renault 4 milovali nielen vo Francúzsku, ale aj v krajinách bývalej Juhoslávie či v Argentíne. Všade tam sa totiž dlhé roky vyrábal a dokonca sa vo výrobe dožil aj 90. rokov. Za tri dekády vyrobili vyše 8 miliónov kusov, keďže šlo o nenáročné auto pre široké masy.

Súvisiaci článok Renault Megane E-Tech vie zaujať kvalitou aj nízkou spotrebou Čítajte 

Podľa súčasných potrieb

Značka by teraz tento fakt rada pripomenula, ale už v modernej forme. Po novom je R4 elektrický crossover na platforme AmpR Small, teda rovnakej ako R5.

Dĺžkou 4140 mm je novinka presne medzi Cliom a Capturom a so svetlou výškou 181 milimetrov má ísť o ideálneho spoločníka do mesta, aj na nespevnené cesty.

Robustnosť podporujú 18-palcové kolesá už od základnej verzie s puklicami.

S revolučnou prednou maskou

Zaujímavosťou je, že celý výraz prednej masky tvorí svetlo, a to vrátane orámovania a znaku uprostred. LED podsvietenie takto vystriedalo niekdajší chróm. Podľa šéfdizajnéra Gillesa Vidala sa doteraz hra so svetlom ako výrazovým prostriedkom objavovala iba na konceptoch.

SkryťVypnúť reklamu

Za čiernym vzorovaným plastom sa nachádzajú všetky radary a kamery pre poloautonómnu jazdu. Podobné riešenie využívala aj Honda e, v tomto prípade je ešte celá maska prekrytá priehľadným plastom.

Crossover navyše ponúka široké možnosti prispôsobenia dizajnu a celkovo až 670 možných kombinácií vrátane čiernej kapoty a strechy.

Súvisiaci článok Renault 5 oficiálne: Elektromobil za 25-tisíc eur a s držiakom na bagetu Čítajte 

Keď už sme spomenuli strechu, aj nový Renault 4 ju môže mať otvárateľnú a plátenú, akú malo Twingo.

Okrem zadnej časti s charakteristickým tvarom svetiel, ale už v modernej LED podobe, sú odkazy na starý Renault 4 aj v interiéri. Hlavné prvky ako volant, dve 10-palcové obrazovky a ovládanie klimatizácie, sa pritom nesnažia tváriť retro, poznáme ich už z ostatných modelov značky.

Na výber budú dva elektromotory a dve batérie

Koncepcia pohonu sa spolieha výhradne na predné kolesá. Roztáčať ich môže elektromotor s výkonom 90 kW (122 koní) a krútiacim momentom 225 Nm alebo silnejší známy z Meganu s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiacim momentom 245 Nm. Vtedy zvládne R4 zrýchlenie z nuly na sto za 8,5 sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Na výber budú dva kapacity batérie, buď 40 alebo 52 kWh s nikel-mangán-kobaltovou chémiou. Značka tvrdí, že oproti predchodcovi Zoe je hmotnosť batérie nižšia o 20 kilogramov. Pri väčšej kapacite je udávaný dojazd do 400 kilometrov.

Nabíjací výkon pri AC je štandardných 11 kW, keď doma alebo v práci auto nabijete za 4,5 hodiny a pri rýchlom DC je výkon 80 až 100 kW a na 80 percent stačí pol hodina.

Zaujímavosťou je okrem tepelného čerpadla aj funkcia opačného toku energie v rámci funkcii Vehicle to Load (V2L), ktorá slúži na napájanie spotrebičov z batérie auta, alebo Vehicle to Grid (V2G), keď batéria poslúži ako zdroj v domácnosti.

Súvisiaci článok Renault oživí ikonu 90. rokov, bude z nej dostupný elektromobil Čítajte 

Bez globálnych ambícií

Renault 4 už nie je globálne vyrábaný model, jeho rodiskom bude továreň ElectriCity vo francúzskom Maubeuge. V nej sa už vyrába elektrický Renault 5, no známa je hlavne malými dodávkami Renault Kangoo a jeho súrodencami v podobe Mercedesu Citan a Nissanu NV250.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nateraz zostáva otázna cena modelu R4. Zatiaľ sa nijaká revolúcia neočakáva. Podľa Renaultu 5 a Meganu E-Tech, teda modelov medzi ktoré Renault 4 smeruje, bude zrejme niekde okolo 35-tisíc eur.

Pripomeňme, že aj Renault už pracuje s čínskym Geely na cenovo najdostupnejšom elektromobile. Prísť má v roku 2026 a vychádzať bude z konceptu Twinga. Vyrábať ho budú v Slovinsku, kde sa kedysi spolupráca s Renaultom začala práve pri modeli R4.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 058
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 930
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 427
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 311
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 950
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 098
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 588
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 432
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  2. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  3. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  4. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete z pohľadu historického vývoja ľudstva
  5. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  6. Ján Karas: 1. apríl v kabarete: Keď sa smiech stáva poslednou odpoveďou
  7. Vlado Jakubkovič: Konsolidácia súdnictva po Smerácky?
  8. Pavol Kéri: Kráľova Hoľa pre nás malina bola
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 52 988
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 930
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 835
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 190
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 8 971
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 200
  7. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 7 547
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 864
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu