SME

Renault sa vrátil k najúspešnejšiemu modelu, ale doprial mu modernú formu

Na jedno nabitie prejde 400 kilometrov.

Renault 4 E-TechRenault 4 E-Tech (Zdroj: Renault)

Po uvedení elektrického Renaultu 5 ťaží francúzska značka ďalej zo svojej histórie. Na autosalóne v Paríži predstavila produkčnú verziu nového crossoveru R4 E-Tech Electric.

Po vlne retro dizajnu z prelomu milénia sa automobilky opäť vracajú k odkazom na minulosť, ale už so značne futuristickým vzhľadom. Koncept mestského crossoveru predstavil Renault verejnosti už pred dvoma rokmi pod názvom 4ever Trophy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dobrodružný výzor síce vyprchal, ale odkaz na legendárny Renault 4 zostáva jasný. Išlo o auto, ktoré v 60. rokoch demokratizovalo spoločnosť a marketingové aktivity sa v rámci áut prvýkrát cielene zamerali na ženskú klientelu.

SkryťVypnúť reklamu

Renault 4 milovali nielen vo Francúzsku, ale aj v krajinách bývalej Juhoslávie či v Argentíne. Všade tam sa totiž dlhé roky vyrábal a dokonca sa vo výrobe dožil aj 90. rokov. Za tri dekády vyrobili vyše 8 miliónov kusov, keďže šlo o nenáročné auto pre široké masy.

Súvisiaci článok Renault Megane E-Tech vie zaujať kvalitou aj nízkou spotrebou Čítajte 

Podľa súčasných potrieb

Značka by teraz tento fakt rada pripomenula, ale už v modernej forme. Po novom je R4 elektrický crossover na platforme AmpR Small, teda rovnakej ako R5.

Dĺžkou 4140 mm je novinka presne medzi Cliom a Capturom a so svetlou výškou 181 milimetrov má ísť o ideálneho spoločníka do mesta, aj na nespevnené cesty.

Robustnosť podporujú 18-palcové kolesá už od základnej verzie s puklicami.

S revolučnou prednou maskou

Zaujímavosťou je, že celý výraz prednej masky tvorí svetlo, a to vrátane orámovania a znaku uprostred. LED podsvietenie takto vystriedalo niekdajší chróm. Podľa šéfdizajnéra Gillesa Vidala sa doteraz hra so svetlom ako výrazovým prostriedkom objavovala iba na konceptoch.

SkryťVypnúť reklamu

Za čiernym vzorovaným plastom sa nachádzajú všetky radary a kamery pre poloautonómnu jazdu. Podobné riešenie využívala aj Honda e, v tomto prípade je ešte celá maska prekrytá priehľadným plastom.

Crossover navyše ponúka široké možnosti prispôsobenia dizajnu a celkovo až 670 možných kombinácií vrátane čiernej kapoty a strechy.

Súvisiaci článok Renault 5 oficiálne: Elektromobil za 25-tisíc eur a s držiakom na bagetu Čítajte 

Keď už sme spomenuli strechu, aj nový Renault 4 ju môže mať otvárateľnú a plátenú, akú malo Twingo.

Okrem zadnej časti s charakteristickým tvarom svetiel, ale už v modernej LED podobe, sú odkazy na starý Renault 4 aj v interiéri. Hlavné prvky ako volant, dve 10-palcové obrazovky a ovládanie klimatizácie, sa pritom nesnažia tváriť retro, poznáme ich už z ostatných modelov značky.

Na výber budú dva elektromotory a dve batérie

Koncepcia pohonu sa spolieha výhradne na predné kolesá. Roztáčať ich môže elektromotor s výkonom 90 kW (122 koní) a krútiacim momentom 225 Nm alebo silnejší známy z Meganu s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiacim momentom 245 Nm. Vtedy zvládne R4 zrýchlenie z nuly na sto za 8,5 sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Na výber budú dva kapacity batérie, buď 40 alebo 52 kWh s nikel-mangán-kobaltovou chémiou. Značka tvrdí, že oproti predchodcovi Zoe je hmotnosť batérie nižšia o 20 kilogramov. Pri väčšej kapacite je udávaný dojazd do 400 kilometrov.

Nabíjací výkon pri AC je štandardných 11 kW, keď doma alebo v práci auto nabijete za 4,5 hodiny a pri rýchlom DC je výkon 80 až 100 kW a na 80 percent stačí pol hodina.

Zaujímavosťou je okrem tepelného čerpadla aj funkcia opačného toku energie v rámci funkcii Vehicle to Load (V2L), ktorá slúži na napájanie spotrebičov z batérie auta, alebo Vehicle to Grid (V2G), keď batéria poslúži ako zdroj v domácnosti.

Súvisiaci článok Renault oživí ikonu 90. rokov, bude z nej dostupný elektromobil Čítajte 

Bez globálnych ambícií

Renault 4 už nie je globálne vyrábaný model, jeho rodiskom bude továreň ElectriCity vo francúzskom Maubeuge. V nej sa už vyrába elektrický Renault 5, no známa je hlavne malými dodávkami Renault Kangoo a jeho súrodencami v podobe Mercedesu Citan a Nissanu NV250.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nateraz zostáva otázna cena modelu R4. Zatiaľ sa nijaká revolúcia neočakáva. Podľa Renaultu 5 a Meganu E-Tech, teda modelov medzi ktoré Renault 4 smeruje, bude zrejme niekde okolo 35-tisíc eur.

Pripomeňme, že aj Renault už pracuje s čínskym Geely na cenovo najdostupnejšom elektromobile. Prísť má v roku 2026 a vychádzať bude z konceptu Twinga. Vyrábať ho budú v Slovinsku, kde sa kedysi spolupráca s Renaultom začala práve pri modeli R4.

Elektromobily

Autoservisy, hasiči a znalci postupne získavajú viac skúseností s poškodenými elektromobilmi.


TASR 4
Súvisiace témy: Renault, Malé autá, Autosalóny
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 071
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 4 613
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 215
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 146
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 2 890
  6. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 543
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 495
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 1 777
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Súdruhovia kto zaplatí SAV skúmanie vakcín ? Mali by sa podeliť Kotlár s Ficom pol na pol.
  2. Martin Fronk: Kremničan v Paríži
  3. Dávid Polák: Spojenci, ktorí škodia viac než pomáhajú
  4. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  5. Ján Bilohuščin: Deti 20. storočia
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.8.1925)
  7. Ernest Klotton: Niekto sa tu bojí o demokraciu
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch!
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 658
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 17 527
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 146
  4. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 12 910
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 791
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 622
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 615
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 5 614
  1. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  2. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  3. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  4. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  5. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  6. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  7. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  8. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
SkryťZatvoriť reklamu