SME

Renault sa vrátil k najúspešnejšiemu modelu, ale doprial mu modernú formu

Na jedno nabitie prejde 400 kilometrov.

Renault 4 E-TechRenault 4 E-Tech (Zdroj: Renault)

Po uvedení elektrického Renaultu 5 ťaží francúzska značka ďalej zo svojej histórie. Na autosalóne v Paríži predstavila produkčnú verziu nového crossoveru R4 E-Tech Electric.

Po vlne retro dizajnu z prelomu milénia sa automobilky opäť vracajú k odkazom na minulosť, ale už so značne futuristickým vzhľadom. Koncept mestského crossoveru predstavil Renault verejnosti už pred dvoma rokmi pod názvom 4ever Trophy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dobrodružný výzor síce vyprchal, ale odkaz na legendárny Renault 4 zostáva jasný. Išlo o auto, ktoré v 60. rokoch demokratizovalo spoločnosť a marketingové aktivity sa v rámci áut prvýkrát cielene zamerali na ženskú klientelu.

SkryťVypnúť reklamu

Renault 4 milovali nielen vo Francúzsku, ale aj v krajinách bývalej Juhoslávie či v Argentíne. Všade tam sa totiž dlhé roky vyrábal a dokonca sa vo výrobe dožil aj 90. rokov. Za tri dekády vyrobili vyše 8 miliónov kusov, keďže šlo o nenáročné auto pre široké masy.

Súvisiaci článok Renault Megane E-Tech vie zaujať kvalitou aj nízkou spotrebou Čítajte 

Podľa súčasných potrieb

Značka by teraz tento fakt rada pripomenula, ale už v modernej forme. Po novom je R4 elektrický crossover na platforme AmpR Small, teda rovnakej ako R5.

Dĺžkou 4140 mm je novinka presne medzi Cliom a Capturom a so svetlou výškou 181 milimetrov má ísť o ideálneho spoločníka do mesta, aj na nespevnené cesty.

Robustnosť podporujú 18-palcové kolesá už od základnej verzie s puklicami.

S revolučnou prednou maskou

Zaujímavosťou je, že celý výraz prednej masky tvorí svetlo, a to vrátane orámovania a znaku uprostred. LED podsvietenie takto vystriedalo niekdajší chróm. Podľa šéfdizajnéra Gillesa Vidala sa doteraz hra so svetlom ako výrazovým prostriedkom objavovala iba na konceptoch.

SkryťVypnúť reklamu

Za čiernym vzorovaným plastom sa nachádzajú všetky radary a kamery pre poloautonómnu jazdu. Podobné riešenie využívala aj Honda e, v tomto prípade je ešte celá maska prekrytá priehľadným plastom.

Crossover navyše ponúka široké možnosti prispôsobenia dizajnu a celkovo až 670 možných kombinácií vrátane čiernej kapoty a strechy.

Súvisiaci článok Renault 5 oficiálne: Elektromobil za 25-tisíc eur a s držiakom na bagetu Čítajte 

Keď už sme spomenuli strechu, aj nový Renault 4 ju môže mať otvárateľnú a plátenú, akú malo Twingo.

Okrem zadnej časti s charakteristickým tvarom svetiel, ale už v modernej LED podobe, sú odkazy na starý Renault 4 aj v interiéri. Hlavné prvky ako volant, dve 10-palcové obrazovky a ovládanie klimatizácie, sa pritom nesnažia tváriť retro, poznáme ich už z ostatných modelov značky.

Na výber budú dva elektromotory a dve batérie

Koncepcia pohonu sa spolieha výhradne na predné kolesá. Roztáčať ich môže elektromotor s výkonom 90 kW (122 koní) a krútiacim momentom 225 Nm alebo silnejší známy z Meganu s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiacim momentom 245 Nm. Vtedy zvládne R4 zrýchlenie z nuly na sto za 8,5 sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Na výber budú dva kapacity batérie, buď 40 alebo 52 kWh s nikel-mangán-kobaltovou chémiou. Značka tvrdí, že oproti predchodcovi Zoe je hmotnosť batérie nižšia o 20 kilogramov. Pri väčšej kapacite je udávaný dojazd do 400 kilometrov.

Nabíjací výkon pri AC je štandardných 11 kW, keď doma alebo v práci auto nabijete za 4,5 hodiny a pri rýchlom DC je výkon 80 až 100 kW a na 80 percent stačí pol hodina.

Zaujímavosťou je okrem tepelného čerpadla aj funkcia opačného toku energie v rámci funkcii Vehicle to Load (V2L), ktorá slúži na napájanie spotrebičov z batérie auta, alebo Vehicle to Grid (V2G), keď batéria poslúži ako zdroj v domácnosti.

Súvisiaci článok Renault oživí ikonu 90. rokov, bude z nej dostupný elektromobil Čítajte 

Bez globálnych ambícií

Renault 4 už nie je globálne vyrábaný model, jeho rodiskom bude továreň ElectriCity vo francúzskom Maubeuge. V nej sa už vyrába elektrický Renault 5, no známa je hlavne malými dodávkami Renault Kangoo a jeho súrodencami v podobe Mercedesu Citan a Nissanu NV250.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nateraz zostáva otázna cena modelu R4. Zatiaľ sa nijaká revolúcia neočakáva. Podľa Renaultu 5 a Meganu E-Tech, teda modelov medzi ktoré Renault 4 smeruje, bude zrejme niekde okolo 35-tisíc eur.

Pripomeňme, že aj Renault už pracuje s čínskym Geely na cenovo najdostupnejšom elektromobile. Prísť má v roku 2026 a vychádzať bude z konceptu Twinga. Vyrábať ho budú v Slovinsku, kde sa kedysi spolupráca s Renaultom začala práve pri modeli R4.

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 855
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 454
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 925
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 383
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 517
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 273
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 116
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 053
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  2. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  3. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  4. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  5. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  6. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  7. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  8. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 348
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 18 262
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 637
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 146
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 949
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 890
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 750
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 844
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu