SME

Renault 5 oficiálne: Elektromobil za 25-tisíc eur a s držiakom na bagetu

Štýlový elektromobil v ponuke nahrádza Zoe.

Renault 5 Renault 5 (Zdroj: Renault)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Renault na ženevskom autosalóne ukradol šou alebo skôr zachraňuje výstavu, ktorá sa ešte stále zviecha z krízy po covide. Francúzska značka má na podujatí najväčší stánok a zároveň popri čínskych značkách patrí k jedným z mála účastníkov. Má totiž čo ukázať.

Hlavnými hviezdami sú svetové premiéry Renaultu 5 a novej Dacie Duster. Práve malý Renault sa prvýkrát ukazuje verejnosti až teraz na švajčiarskom výstavisku.

Po dlhom odhodlávaní sa Renault rozhodol, že pripomenie v modernej podobe jeden zo svojich ikonických modelov z histórie.

SkryťVypnúť reklamu

Renault 5 sa v roku 1972 stal jedným z prvých malých hatchbackov s modernými plastovými nárazníkmi. Podarilo sa mu osloviť nové publikum a pritiahnuť mladých vodičov aj vodičky.

Dlhé roky šlo o najpredávanejšie auto vo Francúzsku a celkovo sa spolu s druhou generáciou vyrobilo vyše 5,5 milióna kusov. Na začiatku 90. rokov ho nahradilo Clio, predávané dodnes.

Popri ňom sa objavil priestor na podobne veľký elektromobil. Posledných 12 rokov ho vypĺňal model Zoe, teraz prišiel rad na jeho štýlovejšieho nástupcu.

Od predstavenia konceptu uplynuli už tri roky. Napriek tomu vyzerá produkčná podoba nového Renaultu 5 takmer identicky. Na dĺžku má auto mierne nad 3,9 metra a kufor je s objemom 326 litrov.

Inšpirácia pôvodnou päťkou je zjavná, podobný je tvar karosérie aj samotných svetiel. Karoséria je päťdverová, kľučky zadného páru dverí sú ukryté v stĺpiku, podobne ako pri Cliu.

SkryťVypnúť reklamu

S najviac francúzskym doplnkom na palube

„Na vytvorenie Renaultu 5 zajtrajška sme použili útržky kolektívnej pamäti, ktoré sme preložili veľmi súčasným spôsobom. Nechceli sme, aby auto pôsobilo nostalgicky alebo vintage. Chceli sme vyvolať emócie a vytvoriť živé, energické pop auto,“ povedal na premiére Gilles Vidal, šéfdizajnér Renaultu.

Súvisiaci článok História Renaultu sa začala písať na Vianoce 1898, aké sú jeho modely? Čítajte 

Interiér sa tiež drží modernej podoby s 10-palcovou obrazovkou infotainmentu OpenR Link s Google prostredím. Pred spolujazdcom je však časť prístrojovej dosky potiahnutá koženkou s rebrovaným prešívaním, teda presne ako v pôvodnom Renaulte 5 zo 70. rokov. Celkovo bude k dispozícii až 128 farebných kombinácií farby auta a interiérových prvkov vrátane rôznych poťahov sedadiel.

Dizajnéri sa v interiéri pohrali s množstvom príplatkových prvkov pre funkčnosť aj štýl. Najvtipnejším, ale vo Francúzsku veľmi potrebným, je držiak s pleteným košíkom na čerstvú bagetu.

SkryťVypnúť reklamu

Nechýba ani množstvo drobných piktogramov s odkazmi na pôvodný Renault 5 vrátane jeho dobovej reklamnej podoby so žmurkajúcimi očami.

S cenou od 25 000 eur

Ako hovorí Luca de Meo, šéf značky Renault, nová päťka je zaujímavá aj tým, že od začiatku vznikala ako moderný elektromobil vyrábaný vo Francúzsku a s cenou začínajúcou okolo 25-tisíc eur, teda nižšou ako väčšina elektrických konkurentov. Daňou bude nižší výkon, dojazd či pomalé nabíjanie.

Auto stojí na novej platforme AmpR Small, donedávna prezentovanej pod označením CMF-B EV. Dostanú ju aj nový Nissan Micra či podobne veľký crossover Renault 4ever.

Koncepcia využíva predný pohon kolies, vzadu je na malé auto netypicky viacprvková náprava. Celková hmotnosť je pod 1500 kilogramov.

Vpredu umiestnený elektromotor bude dostupný v troch výkonnostných verziách, základná má 70 kW (90 koní), stredná 90 kW (122 koní) a zatiaľ najsilnejšia 110 kW (150 koní). Pri nej sa počíta so zrýchlením z nuly na sto pod osem sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Verzie Renaultu 5 ElektromotorNMC batériaNabíjanie
Evolution70 kW (95 k)
215 Nm
40 kWh
(300 km dojazd)
11 AC
Techno90 kW (120 k)
220 Nm
52 kWh
(nad 400 km dojazd)
AC 11 kW V2L
DC 80 KW
Iconiq Cinq (limitovaná)110 kW (150 k)
245 Nm
52 kWh
(nad 400 km dojazd)
AC 11 kW V2L
DC 100 kW

Auto ako zdroj energie

Na výber budú dve veľkosti NMC batérie (nikel-mangán-kobaltovej). Menšia s kapacitou 40 kWh je vhodnejšia do mestských podmienok s dojazdom 300 kilometrov. Pri väčšej, 52 kWh batérii hovorí výrobca o dojazde nad 400 kilometrov.

Pri nabíjaní poslúži buď 11 kW palubná AC nabíjačka, alebo možnosť rýchleho DC nabíjania do výkonu 100 kW.

Renault už s modernizovanou Daciou Spring predstavil možnosť nielen prijímať energiu, ale aj ju odovzdávať do siete (V2G) alebo do pripojených spotrebičov (V2L). Rovnaká funkcia nechýba ani pri Renaulte 5.

Podobne ako pri novom Scenicu, aj dielce R5 sú z 85 percent recyklovateľné, pričom v interiéri je na čalúnení a poťahoch použité mikrovlákno z recyklovaných PET fliaš.

Renault sa tiež pochválil, že od budúceho roka bude auto vrátane elektromotora a batérie vyrábané lokálne, teda doma vo Francúzsku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vtedy sa zároveň Renault 5 s lepšou prípravou na chladnejšie podnebie dostane na slovenský trh, prioritou je nateraz západná Európa.

Renault

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  2. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  5. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  6. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  7. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  8. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 782
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 5 240
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 3 007
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 827
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 187
  6. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 138
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 947
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 911
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  2. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Mám po tridsiatke, hypotéku, malé dieťa, veľa práce a už dnes viem, že dôchodok bude problém
  3. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  4. Ján Škerko: Pelle, Kali, poplach! Putin za dverami!
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Ako nájsť psychoterapeuta a nepísať o Ficovi
  6. Michael Achberger: Melón ako zdravý dezert? Pozor, môže vám sabotovať chudnutie!
  7. Martin Fronk: Hrad, ktorý zasiahol blesk a história ho nezlomila
  8. Zuza Fialová: Prečo je pre nás také ťažké rozprávať sa o Izraeli a Palestíne?
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 568
  2. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 228
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 12 113
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 821
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 6 786
  6. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 091
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 696
  8. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 528
  1. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  2. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  3. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  4. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  6. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  8. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
SkryťZatvoriť reklamu