Viackrát sme sa pri Dacii Duster stretli s konštatovaním, že keby bola trochu väčšia a ešte s trochu lepšou výbavou, tak by šlo o ideálne rodinné auto. A zrazu tu taká možnosť je.
Volá sa Dacia Bigster a prvýkrát sme si ju vyskúšali na medzinárodnej prezentácii v okolí francúzskeho Marseille. Auto vie prekvapiť cenou, vylepšeniami a aj novým hybridným motorom, ktorý v budúcnosti dostanú ďalšie modely.
Jeden z najväčších v triede
Technicky síce ide o predĺžený Duster, zmien je prekvapivo veľa a všetky napomáhajú k tomu, aby Bigsteru vyvolal dojem solídneho auta za férovú cenu. Veď kto vám dnes ponúkne nové rodinné SUV za 21 990 eur? Pritom sa radí k najväčším modelom v C segmente, čo znamená, že Bigster je väčší ako Toyota Corolla Cross, Renault Symbioz, ale aj ako Volkswagen Tiguan alebo Nissan Qashqai.
Aby sme však boli konkrétnejší, oproti Dusteru je Bigster dlhší o 227 milimetrov, takže má celkovú dĺžku 4570 mm. Rozdiel sa pritom neprejavuje len na dlhšom zadnom previse karosérie, ale aj na rázvore kolies, ktorému pribudlo 47 milimetrov, celkovo tak má 2704 mm. Svetlá výška podvozka je pritom 220 mm, takže nehrozí, že šuchnete spodok cestou na chatu.

Rozoznať na ceste Bigster od Dusteru môže byť spredu a zozadu zložité, obe autá majú veľa spoločných dielcov, Bigster sa však snaží pôsobiť trochu elegantnejšie a menej off-roadovo.
Sivý plast v prednom nárazníku nie je vytiahnutý až nad mriežku chladiča a na blatníkoch nie je naznačené falošné nasávanie. Vzadu má Bigster širšiu lištu s otváraním kufra a osvetlením evidenčného čísla, ale hlavne z pohľadu vodiča ponúka nová Dacia lepší výhľad. Elegantnejší vzhľad potom dotvárajú 19-palcové kolesá, ktoré Duster nemá, a taktiež tmavomodrá farba Indigo.
Opäť bohatšia výbava
Aj v interiéri sa nájdu zmeny, tie však súvisia skôr s možnosťou lepšej výbavy. Najvýraznejším prvkom je vysoký stredový tunel pre verzie bez manuálnej prevodovky.
Obsahuje praktickú chladenú schránku, no jej kryt, ktorý je zároveň lakťovou opierkou, by si zaslúžil mäkšiu výplň. S vysokou stredovou konzolou, ktorú slabšie výbavy nemajú, súvisí aj horší prístup k zámku bezpečnostného pásu. Dôležitejšie je, že vysoký tunel kolenu vodiča nijako neprekáža.

S bezdrôtovým nabíjaním smartfónu aj vyhrievaným čelným sklom sme sa už stretli v Dusteri, teraz pribudla možnosť veľkej otvárateľnej panoramatickej strechy, elektrické ovládanie dverí kufra, ale aj sklonu vodičovho sedadla (posúvanie ostalo však manuálne), dvojzónová automatická klimatizácia a aj adaptívny tempomat.
Na zadných sedadlách cítiť predĺženie rázvoru kolies, oproti Dusteru nechýbajú výduchy klimatizácie, tiež sú k dispozícii dva USB porty a držiak z príslušenstva YouClip. Pri tomto systéme doplnkov, ktoré sa dajú v kabíne premiestňovať, je milé, že Dacia stále pracuje na rozšírení sortimentu. V rámci študentskej súťaže mladých dizajnérov môže v budúcnosti pribudnúť napríklad praktická integrovaná miska pre psa.
Na dovolenky aj na kempovanie v aute
Tretí rad sedadiel Bigster neponúka, podľa zástupcov značky len 10 percent zákazníkov pri tomto segmente SUV si objednáva 7-miestnu verziu, navyše by vyššia hmotnosť kazila emisie a na tento účel lepšie slúži Jogger.
S trakčnou 1,4 kWh batériou hybridu súvisí aj umiestnenie rezervného kolesa pri Bigsteri. Nie je odspodu, ale vnútri pod pomerne vysokou podlahou kufra. Uberá tak z neho priestor, takže miesto 667 litrov má hybrid objem 546 litrov. Po sklopení zadných operadiel ale vzniká pekná rovná plocha a objem narastie na 1851 litrov.
Podobne ako pri Joggeri a Dusteri, aj tu Dacia ponúka možnosť kempingovej úpravy.

S novým kultivovanejším hybridom
Skupina Renault v posledných rokoch používa dva rôzne full-hybridy E-Tech, novší a výrobne aj drahší, je na základe priamovstrekového 1,2-litrového trojvalca TCe s turbom a majú ho aj najväčšie osobné modely ako Rafale a Espace. Predsudky voči veľkosti motora netreba mať, systémový výkon je až 300 koní.
Koho aj tak irituje predstava, že by mal vo veľkom aute trojvalec, tomu sa bude pozdávať druhý typ full-hybridu s atmosférickým štvorvalcom SCe. Najprv sme ho poznali pri nepriamo vstrekovom motore s objem 1,6 litra, vrátane nového Dusteru, teraz prichádza s priamym vstrekovaním paliva a s väčším objemom 1,8 litra, pričom výkon je 115 kW (156 koní).
Nový hybrid nás príjemne prekvapil, no zásluhy má aj samotný Bigster. Jeho konštruktéri popracovali na odhlučnení, či už od motora alebo podvozka. Vpredu je viac tlmiacich materiálov, okná majú hrubšie sklo a podbehy kolies sú oblepené kobercom.
Lepšie naladenie a postačujúca dynamika
Z dynamickej stránky pôsobí 1,8 E-Tech lenivejšie ako 1,2-ka s turbom v Espace, pri zrýchlení z nuly na sto potrebuje 9,7 sekundy, na druhej strane kultivovanosť a naladenie systému je tu ešte lepšie.
Vodiča totiž neotravuje prepínanie elektrického a benzínového pohonu. Zosilnená rekuperácia je možná v režime prevodovky B, ale aj pri D cítiť, že systém využíva každú možnosť dobiť 1,4 kWh batériu na podvozku za zadnou vlečnou nápravou. Jej zaťaženie na nerovnostiach pekne krotí odskakovanie zadku a Bigster je celkom komfortný aj na najväčších 19-palcových kolesách. Aj tak by sme však dali prednosť menším osemnástkam.

Aj tu platí, že hybridný systém sa sám rozhoduje, kedy využije spaľovací motor na doplnenie energie do batérie. Pri stúpaní na francúzskych okreskách bolo občas počuť, že atmosférický štvorvalec pracuje pod záťažou a a vyššími otáčkami.
Už sa nám ale nestávalo ako pri hybridnej 1,6-ke, že by ste na chvíľu nemali pocit potrebného výkonu v momente, keď systém chce dobiť batériu, ale zároveň dá vodič zošliapnutím pedála pokyn zrýchliť. Multimódová prevodovka nijako nezmätkovala, dva stupne má pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor. Občas sme však započuli mechanické zachrapčanie, zrejme pri zmene prevodu.
Príjemným prekvapením bola spotreba hybridného Bigstera. Pri trojčlennej posádke s batožinou sme na okreskách mali priemer 4,9 litra na sto kilometrov.
Najdrahšia Dacia, najlacnejší veľký hybrid
Tak, ako Duster, aj Bigster môžete mať s trojvalcovými mild-hybridmi a to aj s pohonom na LPG alebo so štvorkolkou pri novej hybridnej 1,8-ke treba počítať s cenou minimálne 27 590 eur. Na Daciu to rozhodne nie je málo, na druhej strane konkurenciu nemá, za Kiu Sportage HEV dáte o 6900 eur viac a menšia Toyota Corolla Cross je tiež drahšia aspoň o 3700 eur.
Kým 1,2-litrový mild-hybrid má pri Bigsteri s pohonom 4 x 4 emisie CO2 na úrovni 142 gramov na kilometer, pri full-hybride je to 107 gramov. V čase, keď sa každý gram k dobru počíta, je to veľký rozdiel.
Aj to je dôvod, prečo Dacia v budúcnosti prejde na štvorkolky pridaním zadného elektromotora a ponúkne možnosť kombinovať aj LPG pohon s automatickou prevodovkou a hybridom. Na takúto multitalentovanú verziu si však ešte nejaký čas počkáme.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Dacia Bigster |
Verzia | Hybrid 155 Journey |
Cena modelu od / hybrid od / testovaný model od | 21 990 / 27 590 / 32 220 |
Motor | atmosférický benzínový štvorvalec, 1793 cm3 + elektromotor + generátor |
Systémový výkon kW (k) | 115 (156) |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 172 / 3000 (+ 205 elektromotor + 50 generátor) |
Typ prevodovky / počet stupňov | multimódová bez spojky / 6 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 9,7 |
Kombinovaná spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km) | 4,7 / 4,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 487 |
Rozmer pneumatík | 205/55 R19 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 220 |
Objem batožinového priestoru (l) | 546 / 1851 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2702; 4570; 1813; 1711 |