S presadzovaním elektromobility je to občas podobné ako s povinným čítaním v škole alebo „dobrovoľnými“ brigádami. Pokiaľ nás niekto do niečoho núti, často sa zatneme a postavíme sa na odpor.
Lenže čo ak by ste si prečítali knižku alebo trochu zveľadili okolie z vlastnej iniciatívy?
Pekne, pomaly, bez vnucovania zistiť, že elektromobil je fajn náhradou za auto so spaľovacím motorom. Presne tak, ako sme to zistili pri presadnutí zo Škody Karoq do novej Škody Elroq.
Aj keď ešte nejde o najlacnejší elektromobil značky, tým bude v roku 2026 Škoda Epiq, tak aj Elroq má slušné predpoklady uspieť v Európe.
Pripomeňme, že česká značka prišla so šikovne premysleným ťahom. Využila väčšinu komponentov z Enyaqu a nasťahovala ich do SUV, ktoré je o 161 milimetrov kratšie. Napriek tomu ostal rázvor kolies rovnaký, takže vzadu majú pasažieri rovnaký priestor, len kufor je menší o 115 litrov.
Interiér veľa noviniek neprináša
Po nedávnej skúsenosti s novou Kiou EV3 musíme v interiéri Elroqu skonštatovať, že šetrenie tu nevidieť. Skôr ide o opačný prípad, keď v menšom aute dostanete kvalitatívne interiér väčšieho auta. Inými slovami, Elroq kompletne prevzal prístrojovú dosku z Enyaqu, nový je len stred volantu, kde logo s okrídleným šípom nahradil nápis Škoda.

Čakali sme trochu viac zmien, napríklad že by výrobca už zakomponoval aj otočné tlačidlá Smart Dials známe z Kodiaqu a Superbu, aby ste nemuseli ovládať klimatizáciu dotykovo cez obrazovku. No nestalo sa tak.
Zároveň sme si však pripomenuli, že stále sú tu ergonomicky lepšie riešenia ako napríklad v sesterskom Volkswagene ID.4.
Sťahovanie zadných okien má na dverách vodiča samostatné tlačidlá a stredový tunel ponúka množstvo odkladacích priestorov vrátane uzatvárateľnej lakťovej opierky. Tiež na ňom ostalo ovládanie prevodovky. Sú to všetko konvenčné riešenia, ktoré pomôžu ľuďom pri prvom presadnutí do elektromobilu.

Nová tvár a praktické detaily
Nebola by to Škoda, keby nemyslela maximálne prakticky. Fanúšikovia elektromobilov často riešia, či má auto aj predný kufor na káble, no dá sa to jednoduchšie vymyslieť. Elroq má špeciálnu sieťku pod krycím platom kufra, takže káble netreba loviť pod podlahou, najmä ak máte práve plný kufor. Tradične nechýbajú dáždniky vo dverách alebo škrabka na ľad v piatych dverách.

Aj keď auto prichádza s novou tvárou nazvanou Tech Deck Face, ide o skrátený Enyaq, čomu zodpovedá aj technológia. Platforma MEB sa primárne spolieha na zadný pohon, no môžete mať aj štvorkolku.
Už pri zverejnení cien nás zaujalo, že Elroq je lacnejší ako konkurenti, teda napríklad Renault Scenic, Kia EV3, Peugeot e-3008 či trochu menší Hyundai Kona Electric.
Boli sme preto zvedaví na najlacnejšiu verziu označenú ako Elroq 50, ktorá s novou 23-percentnou DPH začína od 33 810 eur. Pre prvých 130 zákazníkov ešte Škoda k svojmu budúcoročnému 130. výročiu pridá zľavu 2 300 eur a zimné kolesá zdarma. Znamená to, že prví záujemcovia ho môžu kúpiť od 31 510 eur.

Dobré parametre aj v základe
Škoda síce tvrdí, že osekala a zjednodušila výbavové stupne, no stále ponúka mnoho rôznych príplatkov. S nimi treba pri Elroqu narábať opatrne, inak sa ľahko dostanete na úroveň Enyaqu Tour s väčšou batériou od 44 530 eur.
Pri modeli Elroq 50 poháňa zadné kolesá elektromotor s výkonom 125 kW (170 koní) a s krútiacim momentom 310 Nm. V podlahe je batéria s využiteľnou kapacitou 52 kWh, ktorú možno nabíjať maximálnym výkonom 145 kW a na jedno nabitie má dojazd postačiť na 375 kilometrov.
Nám pred jazdou pri plnom nabití displej ukazoval dojazd 321 kilometrov a po prejdení 120-kilometrového okruhu s mixom rýchlostných a okresných ciest ostával dojazd 191 kilometrov pri 57 percentách batérie. Spotreba sa ustálila na 17,5 kWh.
Nejaké miesta, kde sa oproti Enyaqu šetrilo, sa nájdu, napríklad pri verzii 50 chýbajú pádla pod volantom pre nastavenie intenzity rekuperácie alebo zadné operadlá sa nedajú sklápať z kufra a chýba tiež možnosť priplatiť si za tepelné čerpadlo. Vo vyšších výbavách je za príplatok.
Jazdí veľmi príjemne
V Elroqu nemôžete mať systém jazdy s jedným pedálom, kedy by auto po zložení nohy z akcelerátora úplne zastavilo a oproti niektorým konkurentom chýba možnosť opačného toku energie, kedy by ste batériu auta mohli využiť na napájanie spotrebičov (funkcia V2L).

Samotné jazdenie aj so základnou verziou Elroqu je veľmi príjemné a intuitívne. Napríklad auto podľa navigácie predvídavo spomaľuje pred zákrutami či kruhovými objazdmi a robí to až neuveriteľne plynulo, takže vodiča to nijako nevyrušuje, skôr systém prispieva ku komfortu jazdy ako v luxusnej limuzíne.

Štandardom sú síce 19-palcové kolesá, no naše auto malo príplatkové o palec väčšie, v kombinácii so základným podvozkom bez adaptívneho DCC pruženia. Popravde, vôbec nám nechýbalo a na rozdiel od Superbu by sme si zaň nepriplácali. Kolesá príliš nebubnujú, vzadu je štandardne viacprvková náprava a interiér je dobre odhlučnený.
Elektromobil za cenu diesla
Škoda Karoq s naftovým 150-koňovým dvojlitrom a sedemstupňovým automatom DSG v kombinácii s predným pohonom dnes v akčnej výbave Drive vyjde na 33 720 eur. Elektrický Elroq je tak aktuálne lacnejší o 2 210 eur.
Kto robí pravidelne veľké vzdialenosti, tomu naftový Karoq bude stále vyhovovať. Nám však v ponuke Škody prestal dávať zmysel a poslali by sme ho už na zaslúžený automobilový dôchodok.
Škoda Elroq ponúka oveľa príjemnejšie jazdenie a robí prechod na elektromobilitu nevtieravou. Navyše oproti konkurentom je aj za rozumnú cenu.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Škoda Elroq |
Verzia | 50 Essence, interiér Lodge |
Cena modelu od / verzie / test. modelu (eur) | 31 510 / 33 810 / 42 428 |
Výkon – kW(k) | 125 (170) |
Krút. moment – (Nm) | 310 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 |
Spotreba pri prvej jazde (kWh / 100km) | 17,5 |
Kapacita batérie (kWh) | 55 (52 netto) |
Nabíjací výkon (kW) | 145 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | nie/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 235/50 R20 vpredu a 255/45 R20 vzadu |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1949 |
Objem batožinového priestoru (l) | 470 / 1580 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 186 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2765; 4488; 1884; 1625 |