Jeep Compass bol prvým kompaktným SUV značky, ktorý sa predstavil takmer pred dvadsiatimi rokmi. Za ten čas si ho kúpilo viac ako 2,5 milióna zákazníkov a po deviatich rokoch aktuálnej generácie prichádza úplne nové tretie vydanie, už s francúzskym vplyvom.
Napriek americkej značke mal už predchodca európsky pôvod a stal sa obľúbený najmä „doma“ v Taliansku. Aj nová generácia bude schádzať z linky v Melfi, spoločne s avantgardným DS N˚8.
Obe autá sú postavené na spoločnej podvozkovej platforme STLA Medium z koncernu Stellantis. Kým DS bude výlučne elektrické, Compass ešte uvidí aj spaľovacie motory a pohon všetkých kolies.
Na dĺžku kompaktný Jeep narástol o 155 mm, takže po novom má karoséria 4550 mm. Na nohy vzadu pribudlo 55 mm a kufor má teraz 550 litrov.

S dobrými nájazdovými uhlami (vpredu 20° a vzadu 26°) si aj nový Compass stále trúfa na terén. Svetlá výška podvozka je 200 mm a brodivosť 470 mm. Všetky verzie sú s nastaviteľnými režimami Select-terrain podľa typu podkladu. Plasty na karosérii sú extra tvrdé a tým odolné proti poškriabaniu.
Oproti koncernovým súrodencom zvolil Jeep uhladenejší dizajn nadväzujúci na predchodcu. Cieliť tak bude na konzervatívnejších zákazníkov. Zodpovedá tomu aj interiér, hoci veľké obrazovky dnes už nemôžu chýbať. Pred vodičom má digitálny kokpit 10 palcov a centrálna obrazovka 16 palcov.
Benzínové motory s pomocou elektriny
Na prvý pohľad vyzerá ponuka motorov veľmi podobne ako pri novom Citroene C5 Aircross, ktorý sa predstavil minulý týždeň. Špecifikom v prípade Jeepu je pohon všetkých kolies, ktorý sa však objavuje len pri najvýkonnejšej elektrickej verzii.
Začnime najprv najlacnejšími verziami, aj Compass má v základe benzínový mild-hybrid s 1,2-litrovým trojvalcom s turbom. Spolu s elektromotorom v prevodovke má výkon 107 kW (145 koní).

Ďalšou možnosťou je plug-in hybrid, ktorý má 1,6-litrové štvorvalcové turbo a elektromotor. Ich systémový výkon je 143 kW (193 koní) a elektrickú jazdu na zhruba 100 kilometrov zabezpečuje trakčná batéria s kapacitou 17,8 kWh.
Štvorkolka len pre elektromobil
Plne elektrické verzie Compassu budú na výber až tri. Najdostupnejšia má výkon 157 kW (213 koní) a poháňané sú predné kolesá. Kombinuje sa so 74 kWh batériou a s dojazdom do 500 kilometrov.
Pri väčšej 97 kWh batérii má elektrický Compass prejsť 650 kilometrov na jedno nabitie. Očakávať ju môžeme so silnejším elektromotorom s výkonom 170 kW (231 koní).
Kto chce od Compassu pohon všetkých kolies, má jedinú možnosť zvoliť si verziu, ktorá je určená špeciálne pre Jeep. Ide o dvojicu elektromotorov so systémovým výkonom 276 kW (375 koní).
Zadný elektromotor má výkon 49 kW (67 koní) a zvládne 20-percentné stúpanie aj vtedy, keď predné kolesá nemajú trakciu.
Pri elektromobiloch sa počíta pri rýchlonabíjaní striedavým prúdom (DC) s maximálnym nabíjacím výkonom 160 kW, pri jednosmernom prúde (AC) je výkon 22 kW.
Limitovaná edícia má prednosť
Do predaja zamieri najprv úvodná limitovaná séria First Edition, buď s mild-hybridom, alebo s najdostupnejšou elektrickou verziou. Obsahuje matrixové LED svetlá, 20-palcové kolesá, 360-stupňovú kameru a vyhrievané sedadlá.
Ceny sa dozvieme v najbližších týždňoch a autá sa u predajcov majú objaviť koncom leta tohto roka.
Jeep v roku 2024 predal v Európe 132-tisíc nových áut, pričom najúspešnejší je najmenší model Avenger, z ktorého vlani vzniklo 80-tisíc kusov. Vyrába sa v poľskom závode Stellantisu spolu s Fiatom 600 a Alfa Romeom Junior.