Škoda Favorit zohral v histórii mladoboleslavskej automobilky dôležitú úlohu. Nielenže bol modelom, ktorý ukončil roky používanú archaickú koncepciu škodoviek s motorom a pohonom vzadu, ale presvedčil aj koncern Volkswagen, že sa po odkúpení automobilky oplatí zachovať značku Škoda.
Nad tým, ako by mohol vyzerať Favorit blízkej budúcnosti, sa zamyslel Ljudmil Slavov, interiérový dizajnér Škody.
Ľudia z českej automobilky dostávajú priestor prezentovať svoje vízie, no to ešte neznamená, že sa pretavia do sériovej výroby. Takýmto príkladom je aj moderný nástupca mikrobusu Škoda 1203, ktorý v roku 2021 navrhol Daniel Hájek.
Inšpirácia dôležitým modelom z histórie
Nápad oživiť Favorit v dnešnom kontexte dáva väčší zmysel. Stačí sa pozrieť ku konkurencii, ako pozitívne verejnosť prijala nový Renault 5 E-Tech alebo nový Fiat Grande Panda. Aj to sú autá, ktorá dizajnovo nadväzujú na úspešnú minulosť.

„Úlohu vyvinúť moderné auto schopné konkurovať západným vozidlám v šibeničnom termíne splnili konštruktéri na čele s pánom Hrdličkom na výbornú. Kvalitu Favorita si všimol aj koncern Volkswagen a zvyšok príbehu už poznáme,“ hovorí Ljudmil Slavov, ktorý v tíme Škoda Design pôsobí od roku 2017.
Z dnešného pohľadu vníma Favorit predstavený v roku 1987 ako vzhľadovo i technický síce premyslené, ale jednoduché auto pre širokú verejnosť. K pôvodným krivkám auta, ktoré navrhlo talianske štúdio Bertone, má dodnes rešpekt a pri návrhu svojej vízie moderného Favorita pristupoval v podobnom duchu.
Bez násilnej snahy o retro vzhľad
Slavov nechcel spraviť násilné a prvoplánové retro, ale Favorit upraviť podľa súčasných trendov minimalistického dizajnu, ktorý Škoda nazýva Modern Solid.
„Išlo mi o to, myšlienku pôvodného modelu aktualizovať do dnešnej doby, keď sú veľmi obľúbené rôzne SUV a u zákazníkov značky Škoda boduje napríklad model Kamiq. Tiež som si povedal, že môj Favorit bude elektromobil, takže vyššia stavba uľahčuje umiestnenie batérií do podlahy,“ vysvetľuje.

Zároveň mu neprišlo vhodné použiť súčasné dizajnové prvky modelov Škoda, má ísť o oslavu notoricky známeho Favorita. Tomuto zámeru napríklad podriadil tvar svetiel.
Dať moderný Favorit do 3D podoby Ljudmilovi pomohol kolega David Stingl. „Vychádzali sme z Ljudmilových skíc, mojou úlohou bolo dať vozidlu nové objemové proporcie, tvary a navrhnúť prvky dizajnu tak, že výsledok pôsobí takmer ako finálny produkt s Modern Solid výrazom,“ popisuje Stingl vznik štúdie.
Čo s prednými svetlami?
Najväčšou výzvou pre oboch dizajnérov bol navrhnúť riešenie svetiel. V súčasnosti sa zužujú, už okolo nich netreba veľkú parabolu pre optimálne svietene. Zároveň však sú prvkom, ktorých je pre Favorit charakteristický.
Nakoniec zvíťazil nápad spraviť ich v podobe úzkych LED štrbín, ale pôvodný tvar a veľkosť aspoň naznačiť. Charakteristický tvar dostal aj zadný C stĺpik medzi bočnými dverami a kufrom.

Aj keď vznik moderného Renaultu 5 začínal podobne a šlo o odložený projekt, ktorý si pri návšteve dizajnérskeho štúdia všimol šéf Renaultu a dal mu zelenú, v tomto prípade sa šance dotiahnuť projekt do sériovej výroby zdajú ako málo pravdepodobné.
Najbližšou novinkou Škody totiž bude malý elektrický crossover s názvom Epiq ako alternatíva ku Kamiqu. Tiež sa značka zatiaľ neplánuje rozlúčiť s Fabiou, ktorá sa v štyroch generáciách vyrába od roku 1999. Jej chystaná modernizácia by mala priniesť hybridné motory, s ktorými sa dožije aj roku 2030.