SME

Dizajnéri zo Škody navrhli moderný Favorit podľa súčasných trendov

Vízia je poctou známemu modelu.

Moderná Škoda FavoritModerná Škoda Favorit (Zdroj: Škoda)

Škoda Favorit zohral v histórii mladoboleslavskej automobilky dôležitú úlohu. Nielenže bol modelom, ktorý ukončil roky používanú archaickú koncepciu škodoviek s motorom a pohonom vzadu, ale presvedčil aj koncern Volkswagen, že sa po odkúpení automobilky oplatí zachovať značku Škoda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nad tým, ako by mohol vyzerať Favorit blízkej budúcnosti, sa zamyslel Ljudmil Slavov, interiérový dizajnér Škody.

Ľudia z českej automobilky dostávajú priestor prezentovať svoje vízie, no to ešte neznamená, že sa pretavia do sériovej výroby. Takýmto príkladom je aj moderný nástupca mikrobusu Škoda 1203, ktorý v roku 2021 navrhol Daniel Hájek.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirácia dôležitým modelom z histórie

Nápad oživiť Favorit v dnešnom kontexte dáva väčší zmysel. Stačí sa pozrieť ku konkurencii, ako pozitívne verejnosť prijala nový Renault 5 E-Tech alebo nový Fiat Grande Panda. Aj to sú autá, ktorá dizajnovo nadväzujú na úspešnú minulosť.

Súvisiaci článok Konštruktér Favorita má 90 rokov. Chváli Bertoneho a ľutuje, že neboli peniaze na kupé Čítajte 

„Úlohu vyvinúť moderné auto schopné konkurovať západným vozidlám v šibeničnom termíne splnili konštruktéri na čele s pánom Hrdličkom na výbornú. Kvalitu Favorita si všimol aj koncern Volkswagen a zvyšok príbehu už poznáme,“ hovorí Ljudmil Slavov, ktorý v tíme Škoda Design pôsobí od roku 2017.

Z dnešného pohľadu vníma Favorit predstavený v roku 1987 ako vzhľadovo i technický síce premyslené, ale jednoduché auto pre širokú verejnosť. K pôvodným krivkám auta, ktoré navrhlo talianske štúdio Bertone, má dodnes rešpekt a pri návrhu svojej vízie moderného Favorita pristupoval v podobnom duchu.

SkryťVypnúť reklamu

Bez násilnej snahy o retro vzhľad

Slavov nechcel spraviť násilné a prvoplánové retro, ale Favorit upraviť podľa súčasných trendov minimalistického dizajnu, ktorý Škoda nazýva Modern Solid.

„Išlo mi o to, myšlienku pôvodného modelu aktualizovať do dnešnej doby, keď sú veľmi obľúbené rôzne SUV a u zákazníkov značky Škoda boduje napríklad model Kamiq. Tiež som si povedal, že môj Favorit bude elektromobil, takže vyššia stavba uľahčuje umiestnenie batérií do podlahy,“ vysvetľuje.

Súvisiaci článok Škoda Favorit má 35 rokov: Našli sme kus, ktorý vyzerá ako nový Čítajte 

Zároveň mu neprišlo vhodné použiť súčasné dizajnové prvky modelov Škoda, má ísť o oslavu notoricky známeho Favorita. Tomuto zámeru napríklad podriadil tvar svetiel.

Dať moderný Favorit do 3D podoby Ljudmilovi pomohol kolega David Stingl. „Vychádzali sme z Ljudmilových skíc, mojou úlohou bolo dať vozidlu nové objemové proporcie, tvary a navrhnúť prvky dizajnu tak, že výsledok pôsobí takmer ako finálny produkt s Modern Solid výrazom,“ popisuje Stingl vznik štúdie.

SkryťVypnúť reklamu

Čo s prednými svetlami?

Najväčšou výzvou pre oboch dizajnérov bol navrhnúť riešenie svetiel. V súčasnosti sa zužujú, už okolo nich netreba veľkú parabolu pre optimálne svietene. Zároveň však sú prvkom, ktorých je pre Favorit charakteristický.

Nakoniec zvíťazil nápad spraviť ich v podobe úzkych LED štrbín, ale pôvodný tvar a veľkosť aspoň naznačiť. Charakteristický tvar dostal aj zadný C stĺpik medzi bočnými dverami a kufrom.

Súvisiaci článok Škoda chystá nový model, pôjde o dostupný elektromobil a bude epický Čítajte 

Aj keď vznik moderného Renaultu 5 začínal podobne a šlo o odložený projekt, ktorý si pri návšteve dizajnérskeho štúdia všimol šéf Renaultu a dal mu zelenú, v tomto prípade sa šance dotiahnuť projekt do sériovej výroby zdajú ako málo pravdepodobné.

Najbližšou novinkou Škody totiž bude malý elektrický crossover s názvom Epiq ako alternatíva ku Kamiqu. Tiež sa značka zatiaľ neplánuje rozlúčiť s Fabiou, ktorá sa v štyroch generáciách vyrába od roku 1999. Jej chystaná modernizácia by mala priniesť hybridné motory, s ktorými sa dožije aj roku 2030.

Elektromobily

Súvisiace témy: Škoda
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 16 029
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 178
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 359
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 780
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 713
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 688
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 646
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 2 814
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Roman Hutira: Ako prestať fajčiť.
  2. Ernest Klotton: Bol to cielený útok na Poľsko zo strany Ruska?
  3. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso počas Druhej svetovej vojny. Druhá časť.
  4. Michal Dolňan: Reakcia na článok: Demokrati neprávom obvinili gang Brat za brata z falšovania petície.
  5. Vladimír Krátky: Hrkútanie s Richterom na rádii Expres .
  6. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  7. Martin Turčan: Strategická chyba PS
  8. Jaroslav Liptak: Je toto Test Amerického Experimentu? A čo je vlastne ten Experiment?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 338
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 657
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 788
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 014
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 584
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 154
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 054
  8. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 5 286
  1. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  2. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  3. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  4. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  5. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  6. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  7. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  8. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
SkryťZatvoriť reklamu