SME

Dizajnéri zo Škody navrhli moderný Favorit podľa súčasných trendov

Vízia je poctou známemu modelu.

Moderná Škoda FavoritModerná Škoda Favorit (Zdroj: Škoda)

Škoda Favorit zohral v histórii mladoboleslavskej automobilky dôležitú úlohu. Nielenže bol modelom, ktorý ukončil roky používanú archaickú koncepciu škodoviek s motorom a pohonom vzadu, ale presvedčil aj koncern Volkswagen, že sa po odkúpení automobilky oplatí zachovať značku Škoda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nad tým, ako by mohol vyzerať Favorit blízkej budúcnosti, sa zamyslel Ljudmil Slavov, interiérový dizajnér Škody.

Ľudia z českej automobilky dostávajú priestor prezentovať svoje vízie, no to ešte neznamená, že sa pretavia do sériovej výroby. Takýmto príkladom je aj moderný nástupca mikrobusu Škoda 1203, ktorý v roku 2021 navrhol Daniel Hájek.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirácia dôležitým modelom z histórie

Nápad oživiť Favorit v dnešnom kontexte dáva väčší zmysel. Stačí sa pozrieť ku konkurencii, ako pozitívne verejnosť prijala nový Renault 5 E-Tech alebo nový Fiat Grande Panda. Aj to sú autá, ktorá dizajnovo nadväzujú na úspešnú minulosť.

Súvisiaci článok Konštruktér Favorita má 90 rokov. Chváli Bertoneho a ľutuje, že neboli peniaze na kupé Čítajte 

„Úlohu vyvinúť moderné auto schopné konkurovať západným vozidlám v šibeničnom termíne splnili konštruktéri na čele s pánom Hrdličkom na výbornú. Kvalitu Favorita si všimol aj koncern Volkswagen a zvyšok príbehu už poznáme,“ hovorí Ljudmil Slavov, ktorý v tíme Škoda Design pôsobí od roku 2017.

Z dnešného pohľadu vníma Favorit predstavený v roku 1987 ako vzhľadovo i technický síce premyslené, ale jednoduché auto pre širokú verejnosť. K pôvodným krivkám auta, ktoré navrhlo talianske štúdio Bertone, má dodnes rešpekt a pri návrhu svojej vízie moderného Favorita pristupoval v podobnom duchu.

SkryťVypnúť reklamu

Bez násilnej snahy o retro vzhľad

Slavov nechcel spraviť násilné a prvoplánové retro, ale Favorit upraviť podľa súčasných trendov minimalistického dizajnu, ktorý Škoda nazýva Modern Solid.

„Išlo mi o to, myšlienku pôvodného modelu aktualizovať do dnešnej doby, keď sú veľmi obľúbené rôzne SUV a u zákazníkov značky Škoda boduje napríklad model Kamiq. Tiež som si povedal, že môj Favorit bude elektromobil, takže vyššia stavba uľahčuje umiestnenie batérií do podlahy,“ vysvetľuje.

Súvisiaci článok Škoda Favorit má 35 rokov: Našli sme kus, ktorý vyzerá ako nový Čítajte 

Zároveň mu neprišlo vhodné použiť súčasné dizajnové prvky modelov Škoda, má ísť o oslavu notoricky známeho Favorita. Tomuto zámeru napríklad podriadil tvar svetiel.

Dať moderný Favorit do 3D podoby Ljudmilovi pomohol kolega David Stingl. „Vychádzali sme z Ljudmilových skíc, mojou úlohou bolo dať vozidlu nové objemové proporcie, tvary a navrhnúť prvky dizajnu tak, že výsledok pôsobí takmer ako finálny produkt s Modern Solid výrazom,“ popisuje Stingl vznik štúdie.

SkryťVypnúť reklamu

Čo s prednými svetlami?

Najväčšou výzvou pre oboch dizajnérov bol navrhnúť riešenie svetiel. V súčasnosti sa zužujú, už okolo nich netreba veľkú parabolu pre optimálne svietene. Zároveň však sú prvkom, ktorých je pre Favorit charakteristický.

Nakoniec zvíťazil nápad spraviť ich v podobe úzkych LED štrbín, ale pôvodný tvar a veľkosť aspoň naznačiť. Charakteristický tvar dostal aj zadný C stĺpik medzi bočnými dverami a kufrom.

Súvisiaci článok Škoda chystá nový model, pôjde o dostupný elektromobil a bude epický Čítajte 

Aj keď vznik moderného Renaultu 5 začínal podobne a šlo o odložený projekt, ktorý si pri návšteve dizajnérskeho štúdia všimol šéf Renaultu a dal mu zelenú, v tomto prípade sa šance dotiahnuť projekt do sériovej výroby zdajú ako málo pravdepodobné.

Najbližšou novinkou Škody totiž bude malý elektrický crossover s názvom Epiq ako alternatíva ku Kamiqu. Tiež sa značka zatiaľ neplánuje rozlúčiť s Fabiou, ktorá sa v štyroch generáciách vyrába od roku 1999. Jej chystaná modernizácia by mala priniesť hybridné motory, s ktorými sa dožije aj roku 2030.

Elektromobily

Súvisiace témy: Škoda
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  3. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  4. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  5. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  6. Nové Planeo v Košiciach
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 911
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 874
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 733
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 611
  5. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 204
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 013
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 801
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 757
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.5. - 5.6.1925)
  2. Filip Tikl: Príbeh prostitútky 1.diel: Detstvo
  3. Lucia Mihalíková: Plitvické jazerá na druhý pokus
  4. Ján Valchár: Hlásim sa z Donbasu
  5. Ján Karas: Pamäť alebo propaganda? Návrat Stalina do moskovského metra je fackou histórii
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Winchester
  7. Ivan Čáni: Šutaj Eštok rozhodol – bol to politický proces a snaha o politickú pomstu!
  8. Milan Srnka: Opozícia bojuje v bielych rukavičkách
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 29 030
  2. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 828
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 509
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 027
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 854
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 022
  7. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 772
  8. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 434
  1. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  2. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  3. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  5. Tupou Ceruzou: Žiačik
  6. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  7. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
SkryťZatvoriť reklamu