Dacia Bigster Extreme 1,2 TCe 130 6MT 4x4 - Prehľad základných parametrov: | |
Cena od / verzia od (eur) | 21 990 / 28 090 |
Spotreba výrobca WLTP / test (l/100 km) | 6,1 / 6,7 |
Objem batožinového priestoru (l) | 550 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2704; 4570; 1813; 1706 |
Značke Dacia sa darí šikovný trik, na aký sme zvyknutí pri Renaulte a aj Škode. Z platformy primárne určenej pre menšie auto vie vyčarovať o triedu väčšie.
Dobrým príkladom je Jogger, ktorý priestorovo smelo konkuruje mnohým kombi z C segmentu, pritom technicky vychádza zo Sandera, ako typického zástupcu B segmentu.
Teraz si rumunská značka trúfla zopakovať trik aj pri Dusteri a výsledkom je rodinné SUV Bigster. Po prvých jazdách s novým hybridom prišiel čas vyskúšať si v domácom teste auto aj vo verzii, ktorá bude na Slovensku populárnejšia. Dôvodom je, samozrejme, priaznivejšia cena.
Práve cena najviac rezonuje pri Bigsteri. Nie je to už veľa za Daciu? To bola zrejme najčastejšia otázka, s ktorou sme sa počas testu stretli.
Najlacnejší aj s vyššou cenou
Dnes už to znie takmer neuveriteľne, ale keď prišla druhá generácia Dusteru na slovenský trh, tak v základnej výbave sa dala kúpiť tesne pod 10-tisíc eur. Tretie vydanie Dusteru sa blíži k dvojnásobnej sume, kúpiť ho viete od 18 490 eur. Priestorovo ide stále o auto, ktoré balansuje na hranici B a C segmentu.

Od tohto roka má však Dacia odpoveď pre tých, ktorí hľadajú SUV vo veľkosti Volkswagenu Tiguan, Kie Sportage alebo Toyoty RAV4. Pri týchto autách musia počítať s cenovou reláciou okolo 30-tisíc eur, hoci populárny Sportage môžete mať so štvorvalcom aj za 26 690 eur.
A Bigster? Ten je vtedy už buď v najvyššej výbave, alebo v nižšej s full-hybridným pohonom. Pre cenu sa nám zdala zaujímavá základná výbava, s ktorou sa Bigster dá kúpiť od 21 990 eur. Je to vôbec najlepší pomer ceny a veľkosti SUV, aký sa pri výbere nového auta ponúka.

Namiesto toho sa k nám však dostala najvyššia výbava Extreme, kde to už cenovo vyzerá menej zaujímavo, najmä ak ide o štvorkolku a prakticky so všetkými možnými príplatkami.
Aj tak bol však priestor vyskúšať si, aký je s dostupnejšou motorizáciou, s trojvalcovým mild-hybridným turbom 1,2 TCe v kombinácii s manuálnou prevodovkou a s pohonom všetkých kolies.

Rozmery dospelého SUV
Pripomeňme, že oproti Dusteru je Bigster dlhší o 227 milimetrov, takže má celkovú dĺžku 4570 mm. Rozdiel sa pritom neprejavuje len na dlhšom zadnom previse karosérie, ale aj na rázvore kolies, ktorému pribudlo 47 milimetrov, celkovo tak má 2704 mm.
Okrem toho sú vyššie aj okná, respektíve strecha, čo zlepšuje výhľad z auta. Svetlá výška podvozka je pritom 220 mm, takže nehrozí, že šuchnete spodok cestou na chatu.

Na dizajne, ale aj výbave Bigsteru sa nám páči, že všetko sa hrdo tvári, že to tak má byť. Že keby sa Bigster predával v obchode s outdoorovým vybavením, tak tam perfektne zapadne. Tu nemá jednoducho zmysel riešiť nejaké tvrdé plasty. Od začiatku s nimi počítate. Možno len nie s umelým čalúnením MicroCloud, ktoré v horúcich dňoch nie je veľmi priedušné.
Do výbavy oproti Dusteru pribudla možnosť veľkej otvárateľnej panoramatickej strechy, elektrické ovládanie dverí kufra, ale aj sklonu vodičovho sedadla (posúvanie ostalo však manuálne), dvojzónová automatická klimatizácia a aj adaptívny tempomat (len pri hybride).