Kto si chce kúpiť novú Daciu Duster, môže si vyberať z rôznych pohonov. Od motora na LPG s nižšími prevádzkovými nákladmi cez mild-hybrid s pohonom všetkých kolies či automat pri full-hybride. Kto chcel výhody každého pohonu naraz v jednej verzii, mal doteraz smolu.
Teraz však rumunská značka predstavila novú motorizáciu, ktorá jazdí aj na LPG, aj na elektromotor, k tomu komfort automatu a ešte aj pohon všetkých kolies.
Ide o verziu s označením Hybrid-G 150 4x4, ktorá je určená pre modely Duster aj Bigster a v ponuke sa tento motor objaví na konci tohto roka. Vtedy má byť známa aj jeho cena. O čo presnejšie ide?

Jazda na plyn aj elektrinu
Jadrom novej technológie je 1,2-litrový turbom preplňovaný trojvalec s výkonom 103 kW (140 koní) a s priamym vstrekovaním paliva. Napriek tomu vie jazdiť aj na LPG, teda skvapalnený ropný plyn.
Pri rozbehoch motoru pomáha 48-voltový mild-hybrid a vďaka 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovke netreba rýchlosti radiť manuálne, ale je tu aj taká možnosť. V Dacii sa totiž prvýkrát objavujú pádla za volantom.
Ešte je tu zadný 48-voltový elektromotor s výkonom 23 kW (31 koní) a krútiacim momentom 87 Nm. Má dvojstupňovú prevodovku pre jazdu v teréne, pričom zadná náprava je odpojiteľná pre zníženie trenia, ale môže pomáhať až do rýchlosti 140 km/h.
Veľký dojazd a nižšia spotreba aj emisie
Výrobca tvrdí, že vďaka 0,84 kWh lítium-iónovej trakčnej batérii auto jazdí až 60 percent času v meste na elektrinu.
Zároveň sú k dispozícii dve 50-litrové nádrže, jedna na benzín, druhá na LPG, vďaka čomu je kombinovaný dojazd až 1500 kilometrov. Spotreba pri Dusteri má byť pritom len 5,5 litra na sto kilometrov, v prípade jazdy na LPG je to 7,1 l na 100 km.
Oproti Dusteru s manuálnou prevodovkou a pohonom 4x4 má nový hybrid aj nižšie emisie CO2 na úrovni 124 gramov na kilometer alebo pri LPG je to 116 gramov na kilometer.
A cena nového LPG hybridu s pohonom 4x4? Od 25 890 eur. Predtým sa mechanická štvorkolka s manuálnou prevodovkou predávala od 24 590 eur.

Okrem novej motorizácie Hybrid-G 150 4x4 prechádza obmenou aj full-hybridný pohon Dusteru.
Pôvodný 1,6-litrový atmosférický štvorvalec nahrádza väčší 1,8-litrový tiež atmosférický štvorvalec, ktorý mal premiéru v Bigsteri. Nesie označenie Hybrid 155, je len s pohonom predných kolies a systémovým výkonom 115 kW (156 koní).
Tento motor pri hybride E-Tech dostávajú aj Renaulty Captur a Symbioz. V prípade Dusteru je cena od 24 790 eur, teda rovnaká ako pri predošlej generácii hybridu.
Dacia dnes nie je jediná, ktorá v tomto segmente ponúka pripojiteľný zadný elektromotor. Môže ho mať aj Toyota Yaris Cross, Lexus LBX, Jeep Avenger 4xe či Alfa Romeo Junior Q4. Nikto z nich však zároveň neponúka aj kombináciu s LPG.
Cenník Dacia Duster s novými motormi | ||||
Verzia | 1,2 Eco-G 120 k MT6 | 1,2 mHEV 140 k MT6 | 1,2 mHEV-G 150 k 6AT 4x4 | 1,8 HEV 155 k 6AT |
Essential | 18490 € | |||
Expression | 19990 € | 21690 € | 25890 € | 24790 € |
Journey | 21490 € | 23190 € | 27390 € | 26290 € |
Extreme | 21490 € | 23190 € | 27390 € | 26290 € |