SME

Dacia sa s konceptom Hipster vracia k skutočne ľudovému autu pre modernú dobu

Trojmetrové auto je určené do veľkých miest.

Dacia HipsterDacia Hipster (Zdroj: Peter Kálmán)

Aké veľké auto potrebujete, aby ste sa v ňom odviezli štyria alebo aby ste bez problémov previezli napríklad aj práčku? Najnovší koncept Dacia Hipster myslí vo veľkom o geniálne malom aute.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novinárske podujatie Dacia Days na predmestí Paríža bolo predovšetkým o nových technológiách v existujúcich modeloch a o decentnom facelifte Sandera a Joggeru.

O to viac hostí prekvapilo, keď počas prezentácie spoza ich chrbtov prišiel koncept malej Dacie so štvorčlennou posádkou. Značka tým chcela jasne demonštrovať, že aj na prepravu štyroch ľudí stačí malé trojmetrové vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

Ako veľká stavebnica

Na jednoduchých hranatých tvaroch karosérie je čosi príťažlivé. Ľuďom sa páči Suzuki Jimny aj Land Rover Defender či Hyundai Santa Fe. Dizajnéri môžu vymýšľať rôzne tvary, ale keď ide o praktické využitie, kváder či kocka sú bezkonkurenčné.

Súvisiaci článok Nová Dacia Spring dokazuje, že aj lacný elektromobil môže mať charakter (test) Čítajte 

Zadanie bolo celkom jasné. Vytvoriť víziu, ako má vyzerať praktické malé auto, ktoré by navyše bolo elektromobilom pre každého. Bez obrích rozmerov, množstva výbavy ale stále štvormiestne, teda väčšie ako drobné mikroautá s dosť obmedzeným využitím.

Tvorcovia Hipsteru tvrdia, že navrhli vozidlo, ktoré oproti najlepším elektromobilom má uhlíkovú stopu počas celého životného cyklu ešte o polovicu nižšiu. Jediným rozumným riešením je nízka hmotnosť, menej materiálov, a teda aj energie a emisií potrebných na výrobu. Preto hranatý koncept nemá viac ako 800 kilogramov, čo je ešte o 20 percent menej ako pri Dacii Spring.

SkryťVypnúť reklamu

Jednoduchý, ale premyslený koncept

Na dĺžku má koncept iba tri metre, ale napriek tomu ponúka kufor s objemom 70 až 500 litrov. Samozrejme, nie naraz so zadnými sedadlami. Lavica sa dá ľahko sklopiť, hlavové opierky sú pripevnené o bočné stĺpiky a len sa sklopia do bokov k oknám.

Hipster je taký jednoduchý, že nemá ani zakomponované zadné svetlá. Tie sú jednoducho nalepené zvnútra na zadnom okne. Dvere kufra sú pritom dvojdielne, horizontálne delené. Časť strechy vpredu je presklená, aby vodič videl hore na semafor.

Súvisiaci článok Citroën Ami je ako najlacnejší elektromobil až geniálne jednoduchý Čítajte 

Dacia sa už s jednoduchými vozidlami pohráva dlhšie, v roku 2022 ukázala koncept buginy Manifesto. Variabilita interiéru a jeho doplnkov pokračuje aj v prípade Hipsteru. Dizajnéri ďalej pracovali so systémom YouClip, ktorý využíva aj Duster a Bigster. Ide o zostavu príslušenstva, ktorá sa dá upevniť na rôznych miestach vo vozidle, či už ide o bodové svetlo, ventilátor alebo prenosný reproduktor.

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto infotainmentu sa používa smartfón, a to nielen na navigáciu, ale aj na odomykanie a štartovanie vozidla. Prístrojová doska trochu pripomína Citroën Ami, ktorý sa na vybraných európskych trhoch predáva už päť rokov. Oproti Hipsteru je však len dvojmiestny.

Ťažké batérie nie sú potrebné

Problémom je pri súčasných nových autách aj ich cena. Podľa Dacie za posledných 14 rokov vzrástla o 77 percent, čo výrazne ovplyvňuje kúpyschopnosť, najmä pri tlaku na nízkoemisné vozidlá.

Taktiež zo štatistík vyplýva, že ľudia denne s autom prejdú menej ako 40 kilometrov s priemernou rýchlosťou 56 kilometrov za hodinu a na každé vozidlo pripadá len 1,6 človeka, teda vo väčšine áut je len vodič.

Budúcnosť konceptu Hipster je nateraz otázna, konštruktéri vraj skúmajú možnosti, ako by sa takéto vozidlo mohlo dostať pri súčasnej legislatíve na cesty. Isté však je, že nejde ešte o predobraz novej generácie Springu, ktorý sa má zmeniť na malý crossover. Vyrábať sa už nebude v Číne, ale v Európe, zrejme v Turecku.

Elektromobily

Interiér vlajkového vozidla Modelu Y značky Tesla.

V štandardnej verzii sa bude predávať od 39 999 eur.


TASR 1
Tesla.

Spoločnosť už mesiace zápasí s poklesom predaja.


TASR 5
Súvisiace témy: Dacia, Malé autá, Lacné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 185
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 6 659
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 043
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 592
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 3 317
  6. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 303
  7. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 2 829
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 2 714
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LIV.
  2. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!)
  3. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec
  4. Soňa Fröhlichová: Čokoláda – jeden zo symbolov Švajčiarska
  5. Štefan Šturdzík: Takto vidím svet ja.
  6. Dušan Piršel: Nikto nedokáže premôcť, oklamať ani podplatiť starobu
  7. Daniel Jankech: Lesy Slovenskej republiky,... a ich „rozvoj vidieka“ .
  8. Peter Salczer: Včera zatkli istého E. G
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 614
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 681
  3. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 9 665
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 732
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 019
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 168
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 3 978
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 843
  1. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  2. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  3. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  4. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  5. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  6. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  7. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  8. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
SkryťZatvoriť reklamu