Aké veľké auto potrebujete, aby ste sa v ňom odviezli štyria alebo aby ste bez problémov previezli napríklad aj práčku? Najnovší koncept Dacia Hipster myslí vo veľkom o geniálne malom aute.
Novinárske podujatie Dacia Days na predmestí Paríža bolo predovšetkým o nových technológiách v existujúcich modeloch a o decentnom facelifte Sandera a Joggeru.
O to viac hostí prekvapilo, keď počas prezentácie spoza ich chrbtov prišiel koncept malej Dacie so štvorčlennou posádkou. Značka tým chcela jasne demonštrovať, že aj na prepravu štyroch ľudí stačí malé trojmetrové vozidlo.
Ako veľká stavebnica
Na jednoduchých hranatých tvaroch karosérie je čosi príťažlivé. Ľuďom sa páči Suzuki Jimny aj Land Rover Defender či Hyundai Santa Fe. Dizajnéri môžu vymýšľať rôzne tvary, ale keď ide o praktické využitie, kváder či kocka sú bezkonkurenčné.

Zadanie bolo celkom jasné. Vytvoriť víziu, ako má vyzerať praktické malé auto, ktoré by navyše bolo elektromobilom pre každého. Bez obrích rozmerov, množstva výbavy ale stále štvormiestne, teda väčšie ako drobné mikroautá s dosť obmedzeným využitím.
Tvorcovia Hipsteru tvrdia, že navrhli vozidlo, ktoré oproti najlepším elektromobilom má uhlíkovú stopu počas celého životného cyklu ešte o polovicu nižšiu. Jediným rozumným riešením je nízka hmotnosť, menej materiálov, a teda aj energie a emisií potrebných na výrobu. Preto hranatý koncept nemá viac ako 800 kilogramov, čo je ešte o 20 percent menej ako pri Dacii Spring.

Jednoduchý, ale premyslený koncept
Na dĺžku má koncept iba tri metre, ale napriek tomu ponúka kufor s objemom 70 až 500 litrov. Samozrejme, nie naraz so zadnými sedadlami. Lavica sa dá ľahko sklopiť, hlavové opierky sú pripevnené o bočné stĺpiky a len sa sklopia do bokov k oknám.
Hipster je taký jednoduchý, že nemá ani zakomponované zadné svetlá. Tie sú jednoducho nalepené zvnútra na zadnom okne. Dvere kufra sú pritom dvojdielne, horizontálne delené. Časť strechy vpredu je presklená, aby vodič videl hore na semafor.

Dacia sa už s jednoduchými vozidlami pohráva dlhšie, v roku 2022 ukázala koncept buginy Manifesto. Variabilita interiéru a jeho doplnkov pokračuje aj v prípade Hipsteru. Dizajnéri ďalej pracovali so systémom YouClip, ktorý využíva aj Duster a Bigster. Ide o zostavu príslušenstva, ktorá sa dá upevniť na rôznych miestach vo vozidle, či už ide o bodové svetlo, ventilátor alebo prenosný reproduktor.
Namiesto infotainmentu sa používa smartfón, a to nielen na navigáciu, ale aj na odomykanie a štartovanie vozidla. Prístrojová doska trochu pripomína Citroën Ami, ktorý sa na vybraných európskych trhoch predáva už päť rokov. Oproti Hipsteru je však len dvojmiestny.

Ťažké batérie nie sú potrebné
Problémom je pri súčasných nových autách aj ich cena. Podľa Dacie za posledných 14 rokov vzrástla o 77 percent, čo výrazne ovplyvňuje kúpyschopnosť, najmä pri tlaku na nízkoemisné vozidlá.
Taktiež zo štatistík vyplýva, že ľudia denne s autom prejdú menej ako 40 kilometrov s priemernou rýchlosťou 56 kilometrov za hodinu a na každé vozidlo pripadá len 1,6 človeka, teda vo väčšine áut je len vodič.
Budúcnosť konceptu Hipster je nateraz otázna, konštruktéri vraj skúmajú možnosti, ako by sa takéto vozidlo mohlo dostať pri súčasnej legislatíve na cesty. Isté však je, že nejde ešte o predobraz novej generácie Springu, ktorý sa má zmeniť na malý crossover. Vyrábať sa už nebude v Číne, ale v Európe, zrejme v Turecku.