SME

Vyskúšali sme nový Citroën C5 Aircross, ktorý najlepšie jazdí v elektrickej verzii

Komfort ostáva na prvom mieste.

Citroën C5 AircrossCitroën C5 Aircross (Zdroj: Peter Kálmán)

Citroën po dvoch rokoch dokončil dizajnovú obmenu celej svojej ponuky a posledným, teda najnovším modelom, je druhá generácia C5 Aircross. To, či v tomto prípade platí známe porekadlo, že najlepšie prichádza na koniec, sme zisťovali na prvých medzinárodných jazdách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nemusíte byť vyslovene fanúšikom kompaktných SUV, no faktom je, že ide o najžiadanejší segment v Európe. Koncern Stellantis preto prišiel s platformou STLA Medium, ktorá umožňuje zástavbu pohonu so spaľovacími motormi vrátane hybridov, ale aj čisto elektrickej verzie.

SkryťVypnúť reklamu

Najprv sme sa s touto architektúrou stretli pri Peugeote 3008, potom pri Opeli Grandland a teraz aj pri Citroëne C5 Aircross. Už tradične sa zameriava na komfort namiesto akýchkoľvek športových ambícií, a veru dobre robí.

Akosi podvedome sme po modeloch C3 a C3 Aircross nemali veľké nároky na použité materiály a spracovanie, no C5 Aircross vie prekvapiť a jasne dáva najavo, že nechce, aby bola z Citroënu low-costová značka. Na druhej strane sa netreba obávať ani ceny, no o nej až neskôr.

Kým prvá generácia C5 Aircross pôsobila bacuľato, jej nástupca vyzerá už na prvý pohľad elegantnejšie a uhladenejšie.

Viac priestoru pre rodinu

Na dĺžku novinka narástla o 150 mm, takže teraz má 4652 mm a môže tak lepšie konkurovať rivalom ako Kia Sportage, ale aj Škoda Kodiaq či Dacia Bigster. Bližšie má k prvým dvom menovaným.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Citroën C5 Aircross je dobré rodinné SUV bez zbytočného pozlátka (test) Čítajte 

Rázvor kolies je tiež väčší o 60 mm, teraz má 2784 mm a z tejto zmeny profitujú najmä pasažieri na zadných sedadlách, pretože pred kolenami im pribudlo 51 mm priestoru. Citroën tvrdí, že vzadu v rámci C segmentu SUV ponúka najviac miesta.

Kufor má podľa metódy merania VDA, teda pomocou ukladania malých tehličiek využiteľný objem 565 litrov, čo je o 15 litrov menej, ako mala predošlá generácia. Tá ešte vedela zväčšiť objem na 720 litrov posunutím zadných sedadiel dopredu. Pri novom C5 Aircross už takáto možnosť nie je.

Čo sa tiež zmenilo je, že vzadu už nie sú tri rovnako široké sedáky, stredný sa zmenil na klasický „núdzový“. Pre tých, čo vozia tri deti, to nebude dobrá správa, no na druhej strane, pri dvoch dospelých ide o rozumnejšie riešenie, nemusia byť nalepení na dverách s nevyužitým širokým sedadlom uprostred, môžu ho využiť ako lakťovú opierku. Postupne tak zanikajú MPV dozvuky z čias modelu C4 Picasso.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Citroën C5 Aircross sa zmenil na elegantné rodinné SUV Čítajte 

Zadné operadlá sa dajú polohovať v rozmedzí 21 až 33-stupňovom uhle pomocou nového tlačidla medzi sedákom a dverami. Taktiež nechýba možnosť samostatne sklopiť stredné operadlo na prevoz dlhých predmetov a samozrejmosťou sú výduchy vetrania, klimatizácia je však len dvojzónová.

Interiér v úplne novom štýle

Sadáme za volant a prístrojovú dosku nespoznávame. Jej horná hrana je úplne rovná v celej šírke, nič nevytŕča, a to aj napriek veľkej 13-palcovej obrazovke. Citroën ju volá Waterfall Screen, pretože je umiestnená vertikálne a „steká“ ako vodopády.

Ovládanie má celkom rýchle reakcie a peknú grafiku a klimatizácia sa ovláda dotykovo. Jej ikonky sú našťastie dostatočne veľké a takéto riešenie nám nijako neprekážalo.

Na obrazovku nadväzuje stredová konzola, ktorá kvôli lesklému čiernemu plastu a oblým líniám pôsobí už teraz trochu zastarano. Jej súčasťou je rad klasických tlačidiel, volič prevodovky, jazdných režimov a bezdrôtová odvetrávaná podložka pre nabíjanie smartfónu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred ňou je jeden plytký držiak na nápoje, ďalšie dva spolu s odkladacím priestorom sú pod obrazovkou, kde nájdeme aj USB porty. Lakťová opierka je teda vysoká s krídlovým otváraním úložného priestoru. Podobnú už mala aj minulá generácia C5 Aircross.

Pocitovo je aj vpredu viac priestoru, trochu nám pri šoférovaní prekážalo hranaté madlo dverí, o ktoré sa nám občas oprelo koleno. Ak však zvyknete mať celý čas ľavú nohu vystretú na opierke pri pedáloch, tak tento problém riešiť nebudete.

Okrem volantu s hrubým vencom a novými kapacitnými tlačidlami, ktoré našťastie dobre fungujú, ide pochvala už tradične za veľké a pohodlné sedadlá. Po novom si môžete nastavovať aj ich bočnice podľa šírky chrbta a opäť nechýbajú masážne funkcie.

Ešte spomeňme šikovný head-up displej premietaný na čelnom skle s rozšírením zobrazením údajov a už tu máme slušne vybavené rodinné auto, ktoré má v základe napríklad aj adaptívny tempomat. S komentovaním výbavy však budeme zatiaľ opatrní, pretože sme ešte nevideli slovenskú špecifikáciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najviac vie zaujať elektrickým pohonom

Základná verzia, ktorá má lákať cenou od 27 990 eur, bude s mild-hybridom a vyskúšame si ju až v domácom redakčnom teste. Asi už tušíte, čo to v prípade Stellantisu znamená: 1,2-litrový trojvalec s turbom a s pomocou elektromotora so systémovým výkonom 107 kW (145 koní) a so 6-stupňovým dvojspojkovým automatom.

Turbo motoru s reťazovým rozvodom, ktorý má sám osebe výkon 100 kW (136 koní), tu pomáha pri rozjazdoch malý 9 kWh elektromotor, ktorý vie krátkodobo dodať 21 kW (28 koní) za pomoci 0,9 kWh trakčnej batérie. Týmto riešením základu má C5 Aircross bližšie k Dacii Bigster, viacerí konkurenti štandardne ponúkajú väčší štvorvalec.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme Daciu Bigster s novým hybridom, spotreba nás prekvapila Čítajte 

Môžete ho mať aj pri C5 Aircross a s objemom, no len ako súčasť plug-in hybridnej verzie. Má systémový výkon 143 kW (195 koní), pričom 1,6-litrový turbo motor poskytuje výkon 110 kW (150 koní) a elektromotor 92 kW (125 koní). Energiu pre elektrickú jazdu dodáva 21 kWh trakčná batéria umiestnená vpredu v podlahe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrobca hovorí o priemernom elektrickom dojazde 86 kilometrov, pri čistom mestskom jazdení aj vyše sto kilometrov na jedno nabitie. Aj keď ide o novú generáciu plug-in hybridu s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, možnosti nabíjania sa nezlepšili.

Citroën ostáva pri striedavom prúde a palubnej nabíjačke s výkonom len 3,7 kW, za príplatok je zosilnená na 7,4 kW a vtedy sa auto z wallboxu nabije za tri hodiny.

Nám sa do rúk na prvých jazdách dostala elektrická verzia s výkonom 157 kW (213 koní) a s krútiacim momentom 343 Nm. Poháňané sú vždy len predné kolesá a zrýchlenie z nuly na stovku trvá 8,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 170 kilometrov za hodinu.

Vďaka 73 kWh NMC batérii by mal byť dojazd 520 kilometrov. Výrobca uvádza, že nabíjanie z 20 na 80 percent trvá polhodinu a maximálny nabíjací výkon je 160 kW.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Volkswagen Tayron Limited má dobrý pomer ceny a výbavy, no základný motor nenadchne Čítajte 

Oproti Peugeotu e-3008 spred dvoch rokov má ë-C5 Aircross aj funkciu predhriatia batérie na dosiahnutie optimálneho nabíjacieho výkonu a za príplatok aj tepelné čerpadlo. Budúci rok pribudne funkcia V2L s obojsmerným tokom energie a možnosťou pripojiť externé spotrebiče.

Príjemný elektromobil za rozumnú cenu

Jazda s elektrickou verziou je veľmi príjemná a komfortná, no úplne bez emócií. Riadenie je veľmi ľahké a aj snaha o ostrejšie rezanie zákrut necháva vodiča chladným. Z pohľadu rodinného auta to však vôbec neprekáža, pochvala patrí za dobré utlmenie interiéru, možnosť nastavovať si mieru rekuperácie a tiež za jednoduché ovládanie. Zaujala nás tiež dobrá spotreba 17,6 kWh.

Zaujímavosťou na záver je, že elektrická verzia má byť na Slovensku za cenu plug-in hybridnej. Presný cenník ešte nepoznáme, ale predpokladá sa, že elektrická verzia, ktorá je z nášho pohľadu z troch ponúkaných pohonov aj najlepšia, začne s cenou okolo 37-tisíc eur. Opel Grandland na rovnakej platforme a s rovnakým pohonom začína od 42 490 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Citroën by tak mohol smelo konkurovať nielen kórejským súperom, ale aj čínskym novinkám, pritom jeho pôvod je európsky, jeho rodiskom je francúzske mesto Rennes.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCitroën ë-C5 Aircross
VerziaMax 73 kWh
Cena modelu od / verzie od (eur) / testovací modelzatiaľ nebola stanovená
Výkon - kW(k)157 (213)
Krút. moment - (Nm)343
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s)8,9
Maximálna rýchlosť (km/h)170
Spotreba pri prvej jazde (kWh / 100km)17,6
Kapacita batérie (kWh)73,7 (netto)
Nabíjací výkon (kW)160
Funkcia V2L/V2H/V2Gáno/nie/nie
Rozmer pneumatík235/55 R19
Pohotovostná hmotnosť (kg)2184 - 2295
Objem batožinového priestoru (l)565 / 1668
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2784; 4652; 1902; 1688
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  2. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  3. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  4. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 9 849
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 595
  3. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 472
  4. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 442
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 287
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 140
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 582
  8. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 2 309
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 12
  2. Irena Šimuneková: Hrad Dobrá Voda, tichý strážca Malých Karpát
  3. Ján Košč: Odbory a „kauza pohára vína“: Ako vznikla legenda o tajných rokovaniach
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Prečo nepodliehať panike a chamtivosti (aj v druhom pilieri)
  5. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši.
  6. Jakub Cipko: Kam sa stratili slovenskí kresťanskí demokrati?
  7. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto
  8. Radovan Čipka: Otvorený list Marekovi Krajčímu
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 556
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 14 963
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 11 517
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 203
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 217
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 538
  7. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 4 639
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 545
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťZatvoriť reklamu