Citroën po dvoch rokoch dokončil dizajnovú obmenu celej svojej ponuky a posledným, teda najnovším modelom, je druhá generácia C5 Aircross. To, či v tomto prípade platí známe porekadlo, že najlepšie prichádza na koniec, sme zisťovali na prvých medzinárodných jazdách.
Nemusíte byť vyslovene fanúšikom kompaktných SUV, no faktom je, že ide o najžiadanejší segment v Európe. Koncern Stellantis preto prišiel s platformou STLA Medium, ktorá umožňuje zástavbu pohonu so spaľovacími motormi vrátane hybridov, ale aj čisto elektrickej verzie.
Najprv sme sa s touto architektúrou stretli pri Peugeote 3008, potom pri Opeli Grandland a teraz aj pri Citroëne C5 Aircross. Už tradične sa zameriava na komfort namiesto akýchkoľvek športových ambícií, a veru dobre robí.

Akosi podvedome sme po modeloch C3 a C3 Aircross nemali veľké nároky na použité materiály a spracovanie, no C5 Aircross vie prekvapiť a jasne dáva najavo, že nechce, aby bola z Citroënu low-costová značka. Na druhej strane sa netreba obávať ani ceny, no o nej až neskôr.
Kým prvá generácia C5 Aircross pôsobila bacuľato, jej nástupca vyzerá už na prvý pohľad elegantnejšie a uhladenejšie.
Viac priestoru pre rodinu
Na dĺžku novinka narástla o 150 mm, takže teraz má 4652 mm a môže tak lepšie konkurovať rivalom ako Kia Sportage, ale aj Škoda Kodiaq či Dacia Bigster. Bližšie má k prvým dvom menovaným.

Rázvor kolies je tiež väčší o 60 mm, teraz má 2784 mm a z tejto zmeny profitujú najmä pasažieri na zadných sedadlách, pretože pred kolenami im pribudlo 51 mm priestoru. Citroën tvrdí, že vzadu v rámci C segmentu SUV ponúka najviac miesta.
Kufor má podľa metódy merania VDA, teda pomocou ukladania malých tehličiek využiteľný objem 565 litrov, čo je o 15 litrov menej, ako mala predošlá generácia. Tá ešte vedela zväčšiť objem na 720 litrov posunutím zadných sedadiel dopredu. Pri novom C5 Aircross už takáto možnosť nie je.

Čo sa tiež zmenilo je, že vzadu už nie sú tri rovnako široké sedáky, stredný sa zmenil na klasický „núdzový“. Pre tých, čo vozia tri deti, to nebude dobrá správa, no na druhej strane, pri dvoch dospelých ide o rozumnejšie riešenie, nemusia byť nalepení na dverách s nevyužitým širokým sedadlom uprostred, môžu ho využiť ako lakťovú opierku. Postupne tak zanikajú MPV dozvuky z čias modelu C4 Picasso.

Zadné operadlá sa dajú polohovať v rozmedzí 21 až 33-stupňovom uhle pomocou nového tlačidla medzi sedákom a dverami. Taktiež nechýba možnosť samostatne sklopiť stredné operadlo na prevoz dlhých predmetov a samozrejmosťou sú výduchy vetrania, klimatizácia je však len dvojzónová.
Interiér v úplne novom štýle
Sadáme za volant a prístrojovú dosku nespoznávame. Jej horná hrana je úplne rovná v celej šírke, nič nevytŕča, a to aj napriek veľkej 13-palcovej obrazovke. Citroën ju volá Waterfall Screen, pretože je umiestnená vertikálne a „steká“ ako vodopády.
Ovládanie má celkom rýchle reakcie a peknú grafiku a klimatizácia sa ovláda dotykovo. Jej ikonky sú našťastie dostatočne veľké a takéto riešenie nám nijako neprekážalo.

Na obrazovku nadväzuje stredová konzola, ktorá kvôli lesklému čiernemu plastu a oblým líniám pôsobí už teraz trochu zastarano. Jej súčasťou je rad klasických tlačidiel, volič prevodovky, jazdných režimov a bezdrôtová odvetrávaná podložka pre nabíjanie smartfónu.
Pred ňou je jeden plytký držiak na nápoje, ďalšie dva spolu s odkladacím priestorom sú pod obrazovkou, kde nájdeme aj USB porty. Lakťová opierka je teda vysoká s krídlovým otváraním úložného priestoru. Podobnú už mala aj minulá generácia C5 Aircross.

Pocitovo je aj vpredu viac priestoru, trochu nám pri šoférovaní prekážalo hranaté madlo dverí, o ktoré sa nám občas oprelo koleno. Ak však zvyknete mať celý čas ľavú nohu vystretú na opierke pri pedáloch, tak tento problém riešiť nebudete.
Okrem volantu s hrubým vencom a novými kapacitnými tlačidlami, ktoré našťastie dobre fungujú, ide pochvala už tradične za veľké a pohodlné sedadlá. Po novom si môžete nastavovať aj ich bočnice podľa šírky chrbta a opäť nechýbajú masážne funkcie.
Ešte spomeňme šikovný head-up displej premietaný na čelnom skle s rozšírením zobrazením údajov a už tu máme slušne vybavené rodinné auto, ktoré má v základe napríklad aj adaptívny tempomat. S komentovaním výbavy však budeme zatiaľ opatrní, pretože sme ešte nevideli slovenskú špecifikáciu.
Najviac vie zaujať elektrickým pohonom
Základná verzia, ktorá má lákať cenou od 27 990 eur, bude s mild-hybridom a vyskúšame si ju až v domácom redakčnom teste. Asi už tušíte, čo to v prípade Stellantisu znamená: 1,2-litrový trojvalec s turbom a s pomocou elektromotora so systémovým výkonom 107 kW (145 koní) a so 6-stupňovým dvojspojkovým automatom.
Turbo motoru s reťazovým rozvodom, ktorý má sám osebe výkon 100 kW (136 koní), tu pomáha pri rozjazdoch malý 9 kWh elektromotor, ktorý vie krátkodobo dodať 21 kW (28 koní) za pomoci 0,9 kWh trakčnej batérie. Týmto riešením základu má C5 Aircross bližšie k Dacii Bigster, viacerí konkurenti štandardne ponúkajú väčší štvorvalec.

Môžete ho mať aj pri C5 Aircross a s objemom, no len ako súčasť plug-in hybridnej verzie. Má systémový výkon 143 kW (195 koní), pričom 1,6-litrový turbo motor poskytuje výkon 110 kW (150 koní) a elektromotor 92 kW (125 koní). Energiu pre elektrickú jazdu dodáva 21 kWh trakčná batéria umiestnená vpredu v podlahe.
Výrobca hovorí o priemernom elektrickom dojazde 86 kilometrov, pri čistom mestskom jazdení aj vyše sto kilometrov na jedno nabitie. Aj keď ide o novú generáciu plug-in hybridu s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, možnosti nabíjania sa nezlepšili.

Citroën ostáva pri striedavom prúde a palubnej nabíjačke s výkonom len 3,7 kW, za príplatok je zosilnená na 7,4 kW a vtedy sa auto z wallboxu nabije za tri hodiny.
Nám sa do rúk na prvých jazdách dostala elektrická verzia s výkonom 157 kW (213 koní) a s krútiacim momentom 343 Nm. Poháňané sú vždy len predné kolesá a zrýchlenie z nuly na stovku trvá 8,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 170 kilometrov za hodinu.
Vďaka 73 kWh NMC batérii by mal byť dojazd 520 kilometrov. Výrobca uvádza, že nabíjanie z 20 na 80 percent trvá polhodinu a maximálny nabíjací výkon je 160 kW.

Oproti Peugeotu e-3008 spred dvoch rokov má ë-C5 Aircross aj funkciu predhriatia batérie na dosiahnutie optimálneho nabíjacieho výkonu a za príplatok aj tepelné čerpadlo. Budúci rok pribudne funkcia V2L s obojsmerným tokom energie a možnosťou pripojiť externé spotrebiče.
Príjemný elektromobil za rozumnú cenu
Jazda s elektrickou verziou je veľmi príjemná a komfortná, no úplne bez emócií. Riadenie je veľmi ľahké a aj snaha o ostrejšie rezanie zákrut necháva vodiča chladným. Z pohľadu rodinného auta to však vôbec neprekáža, pochvala patrí za dobré utlmenie interiéru, možnosť nastavovať si mieru rekuperácie a tiež za jednoduché ovládanie. Zaujala nás tiež dobrá spotreba 17,6 kWh.
Zaujímavosťou na záver je, že elektrická verzia má byť na Slovensku za cenu plug-in hybridnej. Presný cenník ešte nepoznáme, ale predpokladá sa, že elektrická verzia, ktorá je z nášho pohľadu z troch ponúkaných pohonov aj najlepšia, začne s cenou okolo 37-tisíc eur. Opel Grandland na rovnakej platforme a s rovnakým pohonom začína od 42 490 eur.
Citroën by tak mohol smelo konkurovať nielen kórejským súperom, ale aj čínskym novinkám, pritom jeho pôvod je európsky, jeho rodiskom je francúzske mesto Rennes.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Citroën ë-C5 Aircross |
Verzia | Max 73 kWh |
Cena modelu od / verzie od (eur) / testovací model | zatiaľ nebola stanovená |
Výkon - kW(k) | 157 (213) |
Krút. moment - (Nm) | 343 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s) | 8,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 |
Spotreba pri prvej jazde (kWh / 100km) | 17,6 |
Kapacita batérie (kWh) | 73,7 (netto) |
Nabíjací výkon (kW) | 160 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | áno/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 235/55 R19 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2184 - 2295 |
Objem batožinového priestoru (l) | 565 / 1668 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2784; 4652; 1902; 1688 |