SME

Nový Opel Grandland spravil veľký krok vpred, no niečo mu chýba (prvá jazda)

Trojvalec veľkému autu celkom nestačí.

Opel GrandlandOpel Grandland (Zdroj: Peter Kálmán)

Začína padať lístie, príroda sa pekne vyfarbuje a my sme sa po rokoch opäť v tomto ročnom období ocitli za volantom Opelu Grandland.

Spomienky na predošlú generáciu ešte ostali v pamäti, a tak sa ponúka možnosť trochu porovnávať s úplne novou generáciou. Vyrazili sme s ňou z centrály značky v nemeckom Rüsselsheime na kľukaté jesenné cesty pohoria Taunus.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Opel síce má v ponuke kompaktné SUV už 18 rokov, no veľmi sa do povedomia nezapísali. Rozhodne nie tak, ako napríklad Tiguan od Volkswagenu. Veď kto si dnes spomenie na Opel Antara?

SkryťVypnúť reklamu

Nemecká výroba, francúzske gény

Nesmelé začiatky a naberanie skúseností s novým segmentom zažili aj ďalšie značky. Dôležitosť kompaktného SUV v dnešnej ponuke Opelu dokresľuje aj fakt, že až teraz môže značka povedať, že auto sa vyrába doma v Nemecku. Antaru totiž vozili z Južnej Kórey a predošlý Grandland bol francúzsky.

Novinka schádza z linky v Eisenachu, niekdajšieho rodiska dymiacich Wartburgov.

Súvisiaci článok Opel Frontera je späť. V Trnave ho vyrobia ako dostupné SUV s veľkým kufrom Čítajte 

Keď v roku 2017 prišiel prvý Grandland, pozornosť mu vtedy dosť kradla Insignia. Okrem toho malo sympatické auto aj tú smolu, že bolo menšie ako konkurenti a využívalo staršiu technológiu Peugeotu. Na druhej strane bola s pomerne pestrou ponukou motorov. Teraz je už situácia iná.

Stellantis doprial Grandlandu novú podvozkovú platformu STLA Medium, ktorú dostali zatiaľ len Peugeoty 3008 a 5008. Pre Opel ide v tomto smere o premiéru a prináša dôležité zmeny v rozmeroch aj v pohone.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrou správou je, že nový Grandland podrástol o 173 milimetrov, takže má teraz na dĺžku 4650 mm a rázvor kolies 2795 mm. Aj na šírku pribudlo 49 mm. Vďaka väčšiemu priestoru na zadných sedadlách a kufru s objemom 550 litrov tak môže lepšie čeliť konkurentom.

Druhou, z pohľadu nášho trhu menej priaznivou správou, je ponuka pohonov. Tá sa už vybrala cestou elektrifikácie v maximálnom možnom rozsahu. Pod kapotou tak môže byť mild-hybrid, plug-in hybrid alebo plne elektrický pohon.

Súvisiaci článok Opel Grandland X dostal poriadny motor a lepšiu výbavu (test) Čítajte 

Dizajnovo skok o triedu vyššie

Nový Grandland je z dizajnovo konzervatívnejších SUV, ale proporčne veľmi dobre zvládnutých. Pôsobí napríklad vyváženejšie ako Škoda Kodiaq. Napriek minimalistickému zovňajšku vyzerá v medenej farbe Impact Copper atraktívne.

Najviac vyniká svetelná technológia. Opel ďalej pracuje s maskou Vizor, ktorá keď sa objavila na malom SUV Mokka, tak ju medzi svetlami tvoril len čierny plast, teraz je už priehľadný so svietiacim logom značky. Vyzerá efektne, ako šperk.

SkryťVypnúť reklamu

Z funkčnej stránky sú však dôležitejšie hlavné reflektory. Pri Intelli-Lux HD svetlách sa jeden svetlomet skladá z 25 600 LED segmentov, dokopy si teda Grandland na cestu svieti 51 200 drobnými segmentmi. Oproti halogénovým svetlám je dosah v tme lepší až o 40 metrov. S autami sme zatiaľ jazdili len cez deň, svetelný kužeľ sme si mohli pozrieť aspoň v zatemnenej hale.

Súvisiaci článok Hybridný Opel Astra je dobrý, stojí však za príplatok? (test) Čítajte 

Zozadu je nový Grandland v tme tiež ľahko rozpoznateľný, okrem pásu diód svieti uprostred aj nápis Opel. Z auta sa úplne vytratili chrómované detaily, dnes sa už na ne vo svete áut nepozerá ako na symbol luxusu, skôr lacného a neekologického lesku.

Príjemný interiér aj pohodlné sedadlá

Najviac sa nám páčil interiér, ktorý je navrhnutý naozaj rozumne a zároveň moderne. Pôsobí o triedu lepšie ako v predošlej generácii a úplne nový je aj volant.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Opel ako jeden z prvých ponúkol mimo prémie sedadlá s certifikátom zdravého sedenia AGR a má ich dodnes. Sú skutočne pohodlné a s masážnymi funkciami, ktoré už niekoľko rokov používajú Peugeot a DS.

Kokpit je dôkazom, že veľké obrazovky sú v moderných autách zbytočné, tu sú obe orientované veľmi horizontálne s uhlopriečkou 10 palcov pred vodičom a 16 palcov uprostred. Nechýba ani head-up displej na čelnom skle.

Oproti Astre pôsobí interiér Grandlandu kvalitnejšie. Na rozdiel od Škody Enyaq či Volkswagenu ID.4 sa klimatizácia ovláda tlačidlami a nie dotykovo. Zaujímavé je aj umiestnenie krajných výduchov klimatizácie, ktoré už súčasťou dverí.

Súvisiaci článok Neviditeľné zmeny spravili zo Škody Enyaq praktickejší elektromobil (prvá jazda) Čítajte 

Zvláštnosťou je len priehľadná schránka na stredovom tuneli, ktorá slúži na odkladanie smartfónu a obsahuje bezdrôtové nabíjanie. Konštruktéri vraj chceli, aby sa vodič počas jazdy nerozptyľoval, ale zároveň aby videl cez priehľadný plast na svoj mobil. Logiku sme za touto myšlienkou akosi nenašli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie je hybrid ako hybrid

Jazdy na letisku vo Frankfurte začíname s mild-hybridom, ktorý bude na našom trhu zatiaľ najrozšírenejšou voľbou. Nielen pre najnižšiu cenu v rámci Grandlandu, ale aj pre absenciu starostí s nabíjaním.

Opel technológiu prezentuje ako Hybrid, čo je však trochu mätúce. Ide o silnejší mild-hybrid so 48-voltovou sústavou, kde jadro tvorí 1,2-litrový benzínový trojvalec s turbom. Jeho výkon je 100 kW (136 koní) a krútiaci moment 230 Nm. Túto zostavu sme už skúšali v Peugeote 208, aj v Citroëne C5 Aircross.

Zrejme už tušíte, kam bude naša výčitka smerovať, keďže rovnaký motor sa objavuje v malom mestskom aute, ale aj v pomerne veľkom SUV. Dnes už celkom neplatí, že objem motora je nenahraditeľný.

Aj Renault napríklad dáva do väčších modelov 1,2-litrový trojvalec, ale pri full-hybridnej technológii so silnejším elektromotorom, a teda aj väčším systémovým výkonom. V prípade Grandlandu ide o drobného pomocníka s výkonom 21 kW (28 koní), ktorý je integrovaný do 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do mesta stačí, na diaľnici sa trápi

Pri bežnom mestskom jazdení je výkon dostatočný a striedanie režimov elektrického a benzínového pohonu plynulé. Silnejší mild-hybrid pomáha pri rozbehoch aj brzdení, no zázraky od spotreby nečakajte.

Dynamika je priemerná, zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu trvá 10,2 sekundy. Pri presunoch na nemeckej diaľnici nám už bolo motora aj ľúto. Robil, čo mohol, ale kolegovia s elektrickým Grandlandom sa nám po uvoľnení ľavého pruhu začali rýchlo vzďaľovať.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme najdostupnejšie veľké SUV so šesťvalcom. Aká je Mazda CX-80? Čítajte 

Alternatívou môže byť plug-in hybridná verzia, ktorá však na prvých jazdách nebola k dispozícii. Ide o kombináciu 1,6-litrového benzínového štvorvalca s turbom a výkonom 110 kW (150 koní) s elektromotorom, ktorý má 92 kW (125 koní).

Systémový výkon je 143 kW (195 koní) a krútiaci moment 350 Nm. Plug-in hybrid funguje so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom. Na jedno nabitie prejdete vďaka 17,9 kWh batérii na elektrinu 87 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektrická verzia je najlepšia

Po zvyšok trasy sme si vyskúšali verziu, kde je podiel elektrickej jazdy jednoducho stopercentný. Grandland Electric už s výkonovým prejavom nemá problém, poháňa ho 157 kW (213-koňový) elektromotor s krútiacim momentom 345 Nm.

Dynamikou vás síce do sedadla nezatlačí, ale 9 sekúnd z nuly na sto je na 2,1-tonové auto prijateľný údaj. Nestávalo sa nám, že by pri rozbehu kolesá prešmykovali. Hnaná je predná náprava, ale do budúcna sa počíta aj so štvorkolkou.

Na výber budú tri rôzne kapacity batérie. Najmenšia má 73 kWh a udávaný dojazd 523 kilometrov, stredná má 82 kWh pre dojazd 582 kilometrov a neskôr pribudne aj najväčšia, 97-kilowatthodinová, s dojazdom vraj až 700 kilometrov na jedno nabitie.

V našom prípade šlo o verziu so strednou batériou, pri nej palubný počítač ukazoval reálny dojazd 561 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Citroën C5 Aircross je dobré rodinné SUV bez zbytočného pozlátka (test) Čítajte 

Počas 163-kilometrovej trasy diaľnicou aj kopcovitými okreskami bola spotreba 19 kWh. K dispozícii sú tri stupne rekuperácie, ale chýba funkcia jazdy s jedným pedálom, teda auto nevie pri zložení nohy z akcelerátora úplne zastaviť. Pri najsilnejšej rekuperácii už svietia brzdové svetlá.

Pri režime Eco je výkon obmedzený na 160 koní, režim Normal má 180 koní a až v Sporte je dostupných 213 koní.

Skôr pohodlný ako športový

Oproti Astre je riadenie trochu preposilňované, no Opel nový Grandland prezentuje ako pohodlné rodinné SUV. Elektrická verzia má vzadu viacprvkovú nápravu a štandardne má elektro aj plug-in hybrid tlmiče FSD s frekvenčne selektívnym tlmením (Frequency Selective Damping).

Vďaka pridanému ventilu aj druhému okruhu hydraulického oleja sa tlmiče lepšie prispôsobujú rôznym povrchom cesty. Podvozok by sme naladením zaradili skôr k tuhším, ale stále dostatočne komfortným pri 20-palcových kolesách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Opel Astra je príjemným prekvapením aj s trojvalcovým motorom (test) Čítajte 

Najväčším problémom sympatického Grandlandu je ponuka motorov. Tá je oproti konkurencii z koncernu Volkswagen slabá a chýbajú výkonnejšie, či už benzínové alebo naftové štvorvalce, prípadne full-hybrid, aký poznáme z Toyoty.

Je to škoda, pretože taký veľký koncern ako Stellantis, by si rozhodne zaslúžil širšiu paletu motorov. A to hlavne v čase, keď sa dopyt po elektromobiloch spomalil.

Rozhodnúť môže nakoniec ešte cena, ktorá pre slovenský trh zatiaľ nebola stanovená. Dostupnejšou alternatívou v ponuke značky bude menší Opel Frontera vyrábaný v Trnave alebo štýlový Opel Mokka.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelOpel Grandland Electric
VerziaGS 82 kWh
Cena modelu od / verzie od (eur) / testovací modelzatiaľ nebola stanovená
Výkon - kW(k)157 (213)
Krút. moment - (Nm)345
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s)9
Maximálna rýchlosť (km/h)170
Spotreba pri prvej jazde (kWh / 100km)19
Kapacita batérie (kWh)82
Nabíjací výkon (kW)150
Funkcia V2L/V2H/V2Gnie/nie/nie
Rozmer pneumatík235/50 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)2120 - 2132
Objem batožinového priestoru (l)550 / 1645
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2795; 4650; 1905; 1666

Opel

Súvisiace témy: Elektromobily
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  2. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  3. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  8. Invázne rastliny ako superpotraviny
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 9 730
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 574
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 4 829
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 587
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 430
  6. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 952
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 820
  8. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 1 775
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ernest Klotton: Mier prichádza z východu
  2. Soňa Fröhlichová: Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 1, kantón Graubünden (Davos, Klosters, Chur, Flims, Laax...Sankt Moritz)
  3. Martin Fronk: Návod pre prácu s ľuďmi: Ako viesť kolektív humánne a efektívne...
  4. Martin Šuraba: Krakovská električka
  5. Ernest Klotton: Dnes je v SME uverejnená fotografia, na ktorej je moja sestra Danka
  6. Nina Hrivňáková: Víťažstvá aj prehry sa začínajú v hlave
  7. Štefan Šturdzík: Rišo vaše rozhodnutie odísť z politiky je správne. Dve čierne škvrny vám však zostanú navždy bez ohľadu na okolnosti , ktoré ich sprevádzali.
  8. Jozef Huljak: Ako Washington tlačí Indiu do náručia Putina
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 84 514
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 569
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 10 340
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 477
  5. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 9 172
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 8 472
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 157
  8. Milan Removčík: Martinské hole 4 566
  1. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  2. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  3. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  5. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  6. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  7. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
SkryťZatvoriť reklamu