SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Ošiaľ SUV pred zimou kulminuje

Mnoho nových majiteľov sa pre kúpu športovo úžitkového automobilu s pohonom všetkých kolies rozhodne po negatívnej skúsenosti zo zimy. Niekto tak koná hneď na jar, iní si radosť z kúpy vysneného auta nechajú na jeseň, aby sa novému snehu postavili zoči v

Do vývoja a výroby luxusných SUV sa pustili aj automobilky BMW a AUDI, ktoré sa dovtedy špecializovali iba na osobné a športové automobily.Do vývoja a výroby luxusných SUV sa pustili aj automobilky BMW a AUDI, ktoré sa dovtedy špecializovali iba na osobné a športové automobily.

Mnoho nových majiteľov sa pre kúpu športovo úžitkového automobilu s pohonom všetkých kolies rozhodne po negatívnej skúsenosti zo zimy. Niekto tak koná hneď na jar, iní si radosť z kúpy vysneného auta nechajú na jeseň, aby sa novému snehu postavili zoči voči na novom aute. Skutočná potreba mať auto s vyšším podvozkom a pohonom všetkých kolies je však len zlomkom všetkých rozhodnutí v prospech SUV (SUV = Sport Utility Vehicle). Tieto autá sa stali jednoducho módou.

Stopercentný nárast
Už v roku 1999 sa hovorilo o rozmáhajúcej sa kategórii SUV, pretože vtedy sa na Slovensku predalo 503 kusov vozidiel, na ktoré charakteristika SUV pasuje. V roku 2005 počet vzrástol na 1129 kusov s tým, že okrem stálic roka 1999 (Honda-CRV, Toyota RAV 4, Mercedes ML, Kia Sportage) pribudlo množstvo nových modelov. Na predaj vozidiel SUV výrazne vplýva ich vhodnosť na prestavbu do kategórie N1, pretože v minulom roku bolo z celkového predaja SUV až 294 kusov zadefinovaných ako malý úžitkový automobil. Niektoré značky medzičasom predstavili nové modely SUV a do istej miery si odstrihli predaj klasických vozidiel typu off-road. Jedine Mitsubishi odoláva a predáva podstatne viac modelov Pajero a L200 než Outlander. Športovo úžitkové modely s praktickým interiérom, veľkým kufrom (ako kombi), pohonom všetkých kolies a podstatne vyššou pozíciou vodiča sa stali hitom posledných rokov, pritom potreba mať pohon všetkých štyroch kolies je skôr zámienka než skutočná potreba.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Coca cola, Elvis Presley, Jimmy Handrix, hamburger a SUV
Podobne ako hudba, jedlo, filmy a všeličo ostatné aj vozidlá SUV k nám priplávali spoza veľkej mláky. Veľkým rodinným autám tohto typu sa začalo dariť v Spojených štátoch, ktoré sú aj naďalej ich najväčším trhom. S miernymi úpravami, najmä menšími motormi a nižšou spotrebou vznikla európska tvár športovo úžitkového automobilu. Dnes každá automobilka chce takýto model mať, lebo inak sa cíti stratená a menejcenná. Ako poslední začali s vývojom v koncerne PSA, kde vznikne automobil v spolupráci s Mitsubishi. Medzi veľkých hráčov sa chce postupom času vtesnať aj Škoda, pretože Octavia 4x4 jej nestačí. Tradičný výrobca vozidiel s pohonom všetkých kolies Subaru, sa nedokázal spoľahnúť na crossover Forester a postavil veľké SUV Tribeca.

Skryť Vypnúť reklamu

Láska a nenávisť
Priaznivci ťažkých terénnych vozidiel slovo SUV priam nenávidia, pretože mnohé značky svoje brutálne off-roady zjemnili, okrášlili a nastavili viac pre prevádzku na cestu a upravený povrch. Dobré slovo na SUV tiež neutratia ani zástupcovia značiek bez modelov SUV vo svojej ponuke. Prílev nových modelov do kategórie SUV je tak silný, že hranice triedy sa posúvajú do všetkých strán, až samotný názov SUV získal viacero podôb.

Nie je SUV ako SUV
Z momentálnej ponuky na trhu sme vyskúšali štyri rozdielne autá, z ktorých sa každé približuje k SUV z inej strany. Predchádzajúca generácia modelu Hyundai SantaFe mala neľahkú úlohu popasovať sa s populárnym menším bratom - kanibalom (Hyundai Tucson) a náskokom konkurencie. Dlho očakávaný model však udrel tak, ako nikto nečakal, a to potvrdil aj náš test. Nissan v ostatných rokoch sústredil vývojové kapacity na to, aby svetu ukázal, kto je odborník na 4x4. Jeho odpoveďou na nový trend je Murano avšak veľmi zaujímavý kompromis medzi brutálnym teréniakom je Nissan Pathfinder . Jeho najväčší konkurent nesie meno Jeep Commander . Je to jednoznačná odpoveď značky Jeep na silnejúci nápor sedemmiestnych SUV. Mimo treníc o kráľa terénu je Lexus RX 300 , typický Amík, značne ovplyvnený európskymi potrebami. O fenomenálnosti novej kategórie SUV svedčí fakt, že niektoré jej modely (BMW X3, X5, Volvo XC 90, Audi Q7, Mercedes ML) vyrástli priamo z cesty bez veľkých skúseností s terénom. Naopak niektoré sa do cestného stavu dostali poľudštením surového zálesáka z terénu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nebuďme naivní
Obrovský nárast automobilov s pohonom všetkých štyroch kolies má v našej malej a hornatej krajine aspoň čiastočné opodstatnenie. Ranný kalamitný stav na väčšine územia Slovenska trvá iba pár dní v roku, a to sú tie svetlé chvíle, kedy sa môžu prejaviť výhody SUV. Na druhej strane, ak v meste premávka skolabuje , môžete mať SUV aké chcete, zostávate stáť. V pesimistickom pohľade si treba k SUV v meste prirátať obtiažne parkovanie a vyššiu spotrebu. Kupovať si takéto auto iba kvôli vyššiemu nadhľadu a bezpečnosti v meste nemá veľký význam. Kto však dochádza domov , za športom alebo prácou do horských oblastí a jazdí po cestách, ktoré by luxusnému kombi strednej triedy ublížili, je na správnej adrese. SUV sa rozhodne nehodí na prácu v teréne. Zväčša aktívny pohon všetkých kolies sa zobudí vtedy, keď sa poháňaná jedna náprava dostane do problémov. V princípe ide o pomoc vodičovi laikovi v neľahkej situácii. Možnosti SUV a priechodnosť na zasnežených cestách sú výrazne väčšie než u bežného osobáku , bude však mylné a naivné nazdávať sa, že s SUV môžete po snehu jazdiť rýchlejšie ako ostatní. Ak SUV s pohonom všetkých kolies štartuje z miesta rýchlejšie, ako auto s jednou poháňanou nápravou, neznamená to, že brzdí lepšie. Skôr naopak, väčšia hmotnosť a vyššie ťažisko mu môžu byť na príťaž. Po sérii úvah nad novým fenoménom automobilového priemyslu zostaneme pri našom tajnom sne. Veď kto by nechcel SUV.

Skryť Vypnúť reklamu


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 706
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 866
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 617
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 482
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 639
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 984
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 867
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 651
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 438
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kto prekonal covid, testovaniu sa vyhne. Nemusí to byť zadarmo

Vzor potvrdenia zverejnil Úrad verejného zdravotníctva.

Ilustračná snímka.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo nám ostáva, keď Fico slintá po moci a vláda sa háda?

Ťažko sa rozlišuje, ktoré rozhodnutie chráni životy a ktoré zneužíva dôveru.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.