Ošiaľ SUV pred zimou kulminuje

Mnoho nových majiteľov sa pre kúpu športovo úžitkového automobilu s pohonom všetkých kolies rozhodne po negatívnej skúsenosti zo zimy. Niekto tak koná hneď na jar, iní si radosť z kúpy vysneného auta nechajú na jeseň, aby sa novému snehu postavili zoči v

Do vývoja a výroby luxusných SUV sa pustili aj automobilky BMW a AUDI, ktoré sa dovtedy špecializovali iba na osobné a športové automobily.

Mnoho nových majiteľov sa pre kúpu športovo úžitkového automobilu s pohonom všetkých kolies rozhodne po negatívnej skúsenosti zo zimy. Niekto tak koná hneď na jar, iní si radosť z kúpy vysneného auta nechajú na jeseň, aby sa novému snehu postavili zoči voči na novom aute. Skutočná potreba mať auto s vyšším podvozkom a pohonom všetkých kolies je však len zlomkom všetkých rozhodnutí v prospech SUV (SUV = Sport Utility Vehicle). Tieto autá sa stali jednoducho módou.

Stopercentný nárast
Už v roku 1999 sa hovorilo o rozmáhajúcej sa kategórii SUV, pretože vtedy sa na Slovensku predalo 503 kusov vozidiel, na ktoré charakteristika SUV pasuje. V roku 2005 počet vzrástol na 1129 kusov s tým, že okrem stálic roka 1999 (Honda-CRV, Toyota RAV 4, Mercedes ML, Kia Sportage) pribudlo množstvo nových modelov. Na predaj vozidiel SUV výrazne vplýva ich vhodnosť na prestavbu do kategórie N1, pretože v minulom roku bolo z celkového predaja SUV až 294 kusov zadefinovaných ako malý úžitkový automobil. Niektoré značky medzičasom predstavili nové modely SUV a do istej miery si odstrihli predaj klasických vozidiel typu off-road. Jedine Mitsubishi odoláva a predáva podstatne viac modelov Pajero a L200 než Outlander. Športovo úžitkové modely s praktickým interiérom, veľkým kufrom (ako kombi), pohonom všetkých kolies a podstatne vyššou pozíciou vodiča sa stali hitom posledných rokov, pritom potreba mať pohon všetkých štyroch kolies je skôr zámienka než skutočná potreba.

Coca cola, Elvis Presley, Jimmy Handrix, hamburger a SUV
Podobne ako hudba, jedlo, filmy a všeličo ostatné aj vozidlá SUV k nám priplávali spoza veľkej mláky. Veľkým rodinným autám tohto typu sa začalo dariť v Spojených štátoch, ktoré sú aj naďalej ich najväčším trhom. S miernymi úpravami, najmä menšími motormi a nižšou spotrebou vznikla európska tvár športovo úžitkového automobilu. Dnes každá automobilka chce takýto model mať, lebo inak sa cíti stratená a menejcenná. Ako poslední začali s vývojom v koncerne PSA, kde vznikne automobil v spolupráci s Mitsubishi. Medzi veľkých hráčov sa chce postupom času vtesnať aj Škoda, pretože Octavia 4x4 jej nestačí. Tradičný výrobca vozidiel s pohonom všetkých kolies Subaru, sa nedokázal spoľahnúť na crossover Forester a postavil veľké SUV Tribeca.

Láska a nenávisť
Priaznivci ťažkých terénnych vozidiel slovo SUV priam nenávidia, pretože mnohé značky svoje brutálne off-roady zjemnili, okrášlili a nastavili viac pre prevádzku na cestu a upravený povrch. Dobré slovo na SUV tiež neutratia ani zástupcovia značiek bez modelov SUV vo svojej ponuke. Prílev nových modelov do kategórie SUV je tak silný, že hranice triedy sa posúvajú do všetkých strán, až samotný názov SUV získal viacero podôb.

Nie je SUV ako SUV
Z momentálnej ponuky na trhu sme vyskúšali štyri rozdielne autá, z ktorých sa každé približuje k SUV z inej strany. Predchádzajúca generácia modelu Hyundai SantaFe mala neľahkú úlohu popasovať sa s populárnym menším bratom - kanibalom (Hyundai Tucson) a náskokom konkurencie. Dlho očakávaný model však udrel tak, ako nikto nečakal, a to potvrdil aj náš test. Nissan v ostatných rokoch sústredil vývojové kapacity na to, aby svetu ukázal, kto je odborník na 4x4. Jeho odpoveďou na nový trend je Murano avšak veľmi zaujímavý kompromis medzi brutálnym teréniakom je Nissan Pathfinder . Jeho najväčší konkurent nesie meno Jeep Commander . Je to jednoznačná odpoveď značky Jeep na silnejúci nápor sedemmiestnych SUV. Mimo treníc o kráľa terénu je Lexus RX 300 , typický Amík, značne ovplyvnený európskymi potrebami. O fenomenálnosti novej kategórie SUV svedčí fakt, že niektoré jej modely (BMW X3, X5, Volvo XC 90, Audi Q7, Mercedes ML) vyrástli priamo z cesty bez veľkých skúseností s terénom. Naopak niektoré sa do cestného stavu dostali poľudštením surového zálesáka z terénu.

Nebuďme naivní
Obrovský nárast automobilov s pohonom všetkých štyroch kolies má v našej malej a hornatej krajine aspoň čiastočné opodstatnenie. Ranný kalamitný stav na väčšine územia Slovenska trvá iba pár dní v roku, a to sú tie svetlé chvíle, kedy sa môžu prejaviť výhody SUV. Na druhej strane, ak v meste premávka skolabuje , môžete mať SUV aké chcete, zostávate stáť. V pesimistickom pohľade si treba k SUV v meste prirátať obtiažne parkovanie a vyššiu spotrebu. Kupovať si takéto auto iba kvôli vyššiemu nadhľadu a bezpečnosti v meste nemá veľký význam. Kto však dochádza domov , za športom alebo prácou do horských oblastí a jazdí po cestách, ktoré by luxusnému kombi strednej triedy ublížili, je na správnej adrese. SUV sa rozhodne nehodí na prácu v teréne. Zväčša aktívny pohon všetkých kolies sa zobudí vtedy, keď sa poháňaná jedna náprava dostane do problémov. V princípe ide o pomoc vodičovi laikovi v neľahkej situácii. Možnosti SUV a priechodnosť na zasnežených cestách sú výrazne väčšie než u bežného osobáku , bude však mylné a naivné nazdávať sa, že s SUV môžete po snehu jazdiť rýchlejšie ako ostatní. Ak SUV s pohonom všetkých kolies štartuje z miesta rýchlejšie, ako auto s jednou poháňanou nápravou, neznamená to, že brzdí lepšie. Skôr naopak, väčšia hmotnosť a vyššie ťažisko mu môžu byť na príťaž. Po sérii úvah nad novým fenoménom automobilového priemyslu zostaneme pri našom tajnom sne. Veď kto by nechcel SUV.


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 037
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 351
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 868
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 573
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 564
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 345
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 286
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 266
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 187
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 102

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kríze pokračujeme

Trauma Dankovi ale prospeje, viac bude počítať vlastné limity a „žetóny“, ktorými disponuje.

EKONOMIKA

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky aj na mäso.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.