Článok pokračuje pod video reklamou
Od polovice novembra sa na čerpacích staniciach predáva takzvané zimné palivo. Je pripravené odolať aj prichádzajúcim zimným mrazom.
Aký je rozdiel medzi zimnou a letnou naftou?
Rozdiel je v tom, ako letná a zimná nafta odoláva nízkym teplotám.
Kritickými zložkami sú parafín a ďalšie uhľovodíky prirodzene obsiahnuté v nafte. Tie pri nízkych teplotách tuhnú a kryštalizujú.
"Zimná špecifikácia nafty obsahuje menej parafínov, ktoré tuhnú a môžu spôsobiť zanesenie palivových filtrov," vysvetľuje Petr Šindler, manažér komunikácie Shell.
Prečo je riziko jazdiť v zime na letnej nafte?
Ak sa palivový filter upchá, nafta cez filter nepretečie do motora a auto vôbec nenaštartuje. Že máte v nádrži stuhnuté palivo zistíte pravdepodobne už pri prvom, rannom štartovaní po mrazivej noci.
Teplota, pri ktorej nafta nepretečie cez filter, sa nazýva medzná teplota filtrovateľnosti (MTF). V našich podmienkach nafta má MTF 0 stupňov Celzia, zimná nafta -20° C, prechodná (jarná a jesenná) nafta -10° C. Takzvaná arktická nafta má MTF nižšie ako -30° C.
Je aj niečo ako letný a zimný benzín?
Aj benzín má danú zimnú špecifikáciu, hoci pri benzíne jeho zatuhnutie a upchatie palivového filtra nehrozí.