Od polovice novembra sa na čerpacích staniciach predáva takzvané zimné palivo. Je pripravené odolať aj prichádzajúcim zimným mrazom.
Aký je rozdiel medzi zimnou a letnou naftou?
Rozdiel je v tom, ako letná a zimná nafta odoláva nízkym teplotám.
Kritickými zložkami sú parafín a ďalšie uhľovodíky prirodzene obsiahnuté v nafte. Tie pri nízkych teplotách tuhnú a kryštalizujú.
Prečítajte si zimné tipy:
- Ako pripraviť auto na zimu
- Čo robiť, keď uviaznete v zápche a sneží
- Ako jazdiť s letnými pneumatikami na snehu
- Ako správne používať hmlovky.
- Kto je vinníkom, ak máte dopravnú nehodu na poľadovici
- Čo robiť, keď vaše auto nechce v zime naštartovať a ako zapojiť autobatériu
- Môžem miešať letnú a zimnú zmes do ostrekovača?
- Ako driftovať na snehu
„Zimná špecifikácia nafty obsahuje menej parafínov, ktoré tuhnú a môžu spôsobiť zanesenie palivových filtrov,“ vysvetľuje Petr Šindler, manažér komunikácie Shell.
Prečo je riziko jazdiť v zime na letnej nafte?
Ak sa palivový filter upchá, nafta cez filter nepretečie do motora a auto vôbec nenaštartuje.
Že máte v nádrži stuhnuté palivo, zistíte pravdepodobne už pri prvom, rannom štartovaní po mrazivej noci.
Teplota, pri ktorej nafta nepretečie cez filter, sa nazýva medzná teplota filtrovateľnosti (MTF).
V našich podmienkach nafta má MTF nula stupňov Celzia, zimná nafta –20° C, prechodná (jarná a jesenná) nafta –10° C. Takzvaná arktická nafta má MTF nižšie ako –30° C.
Je aj niečo ako letný a zimný benzín?
Aj benzín má danú zimnú špecifikáciu, hoci pri benzíne jeho zatuhnutie a upchatie palivového filtra nehrozí.