Nová generácia auta má byť logicky vždy lepšia ako predošlá. Lenže občas sa už zdá, že sa v súčasnosti niet kam posúvať, pokiaľ napríklad nejde o prechod k elektromobilu.
Keď sme Škodu Superb tretej generácie otestovali minulý rok, veľmi jej nebolo čo vyčítať. Auto sa vyrábalo deväť rokov, no postupne dochádzalo k zlepšeniam a dizajn vyzeral stále nadčasovo.
Už je tu však úplne nový Superb, ktorý ostáva pri spaľovacích motoroch. Či vôbec ešte dokáže priniesť niečo nové a či sa náhodou nezhoršil, sme si vyskúšali na medzinárodných prvých jazdách v okolí Lisabonu.
Kam zmizla radiaca páka?
Takéto jazdy s novým modelom či generáciou sa veľmi nelíšia od toho, keď odcestujete na služobnú cestu alebo len tak spoznávať svet a na letisku v zahraničí si vezmete auto z požičovne.
Dostanete kľúč od auta, zavedú vás do podzemnej garáže a hurá do premávky. Vtedy si chcete popri šoférovaní užívať okolie, no zároveň musíte sledovať premávku v cudzom prostredí.
Kokpit auta vtedy nemá rušiť a svojou ergonómiou odvádzať pozornosť. V novom Superbe sa túto úlohu podarilo veľmi dobre zvládnuť a to aj napriek tomu, že oproti predchodcovi je tu vlastne množstvo nových prvkov.
Už pred prvým pohnutím s autom si uvedomíte, že páka prevodovky či elektronický volič ako pri Octavii sú minulosťou. Platí to pri všetkých superboch štvrtej generácie, manuál jednoducho skončil.
Sedemstupňová dvojspojková DSG prevodovka sa ovláda pomocou otočnej páčky vpravo za volantom, stierače sa tak museli presunúť na ľavú páčku svetiel.

Majitelia mercedesov by len kývli rukou, pretože podobný systém dobre poznajú, no chce to zo začiatku trochu zvyk. Prvotnú kritiku nám potvrdil aj slovenský predajca škodoviek, ktorý už záujemcom poskytuje auto na skúšobné jazdy a stihol si od nich vypočuť prvú spätnú väzbu.
Dôležitejšie však je, že na odlišné ovládanie sa rýchlo zvyká, je podobné ako v elektrických volkswagenoch, len tu si druhým otočením páčky do režimu D miesto rekuperácie B zapnete športový režim S. Radiť sa dá opäť aj manuálne, páčkami za volantom, podržaním pravej sa deaktivuje športový režim alebo manuálne radenie.

Nespolieha sa na dotykové ovládanie
Úplne nové je aj ovládanie Smart Dials, kde pod 13-palcovou obrazovkou máte ešte tri otočné multifunkčné tlačidlá, každé s malou obrazovkou.
Funkcie Smart Dials:
- Nastavenie teploty klímy.
- Vyhrievanie sedadla.
- Odvetrávanie sedadla.
- Intenzita fúkania klímy.
- Hlasitosť audia.
- Jazdné režimy.
- Zväčšenie/oddialenie mapy navigácie.
Naraz tlačidlá plnia hneď niekoľko funkcií, najčastejšie to bude nastavenie teploty klimatizácie a intenzity fúkania.
Okrem toho sa nimi nastavuje vyhrievanie alebo odvetrávanie sedadla, hlasitosť audiosystému, jazdné režimy a zväčšenie alebo oddialenie mapy navigácie.
Medzi Smart Dials sú aj klasické tlačidlá pre automatický režim klimatizácie, zapnutie vnútornej cirkulácie vzduchu či odhmlievania čelného alebo zadného okna.

Pre preklikávanie jednotlivých funkcií sme sa museli pozrieť na Smart Dials, ale pri dlhšom jazdení sme si už pamätali poradie funkcií a vedeli ich ovládať len hmatom, bez spustenia zraku z vozovky. Šikovné riešenie.
Zaujímavé je, že chystané elektrické modely Škody ako Elroq či Epiq nedostanú Smart Dials. Odôvodnením je odlišná podvozková platforma, ale tiež klientela. Aj toto je ukážka, ako je Superb zameraný na firemných zákazníkov, u ktorých Superb končí až v 90 percentách predajov. Neznamená to však, že by sa tieto autá nepoužívali aj na rodinné účely.

Podobné ovládanie klimatizácie síce mal Superb aj predtým, no dnes nejde o samozrejmosť a dokonca ho nemá takto riešené ani sesterský Volkswagen Passat. Na odlišnosti medzi oboma autami mali konštruktéri stanovený rozpočet a Passatu sa ušla väčšia 15-palcová obrazovka a jedno otočné multifunkčné tlačidlo, kde sa však dá prepínať menej funkcií. Nuž, Superb v tomto smere podľa nás obišiel lepšie.
Lakťovú opierku už nenastavíte
Nové riešenie má aj stredový tunel, ktorý je pomerne vysoký, takže jeho vrchná časť medzi sedadlami sa stala lakťovou opierkou. Nedá sa už teda výškovo nastavovať, no jej poloha nám počas jazdy vyhovovala.

V prednej časti je zosilnené bezdrôtové nabíjanie smartfónu s odvetrávaním, za ním dva držiaky na nápoje, všetko sa dá pekne zakryť roletkou. Ešte tu nájdeme malý priečinok na kľúč a tlačidlo elektronickej parkovacej brzdy.
Tlačidiel má vodič poruke našťastie stále dosť, pre nastavenie tepelného komfortu nemusí používať obrazovku. Jej infotainment má už našťastie rýchlejšie reakcie a v hornej lište môžu byť najpoužívanejšie funkcie, v našom prípade to bolo vypínanie štart-stopu či prístup k jazdným asistentom. Poteší aj drobnosť ako suchý čistič displeja v lakťovej opierke, rýchlo vás zbaví odtlačkov prstov na obrazovke.

Niektoré detaily v interiéri príjemne prekvapili, ako napríklad mäkčený obklad stredového tunela pri kolene vodiča aj spolujazdca či kobercová výplň vo dverách vpredu aj vzadu.
Trochu rozpačitejšie už na nás pôsobili krajné výduchy vetrania na prístrojovej doske, ktoré sú zo subtílneho plastu a vyzerajú ako z 3D tlačiarne. Ich rebrovaná čierna štruktúra môže byť náročnejšia na udržiavanie bez prachu.

Celkový dojem z prístrojovej dosky s dreveným dekorom či koženým obšitím však vyzerá príjemne. Príliš nám nesedelo dizajnové riešenie prístrojového štítu, kde obrazovka vyčnieva z tieniaceho šiltu, ako keby si to dizajnéri zle zmerali. Pri Superbe je tiež novinkou head-up displej na čelnom skle, celkovo je atmosféra na palube podobná Enyaqu.
Superb je opäť kráľom priestoru, ale aj drobných praktických riešení. Vzadu si viete aj v novej generácii vyklopiť opierky hlavy, aby vám pri zdriemnutí nepadala do strán. Nový je tiež držiak tabletu v lakťovej opierke, no nie je taký sofistikovaný ako v Renaulte Scenic.

Ešte väčší kufor
Kufor Superbu Combi má teraz 690 litrov, čo je o 30 litrov viac ako u predchodcu. Aj tu sú rôzne praktické riešenia, ocenili sme napríklad organizér batožiny, vďaka ktorému nám kufre nelietali v zákrutách.
Asi najväčšou novinkou je však automatická krycia roleta kufra. Riešená je mechanicky s unášačom v bočných vodiacich koľajničkách. Pri vyberaní roletky teda netreba žiadny pohon odpájať.

Na pobreží prišiel čas si auto pozrieť aj zvonka. Z dizajnovej stránky sa štvrtá generácia Superbu viac zaoblila a je trochu fádna. Napriek tomu, že stále ide o poriadny kus auta, už nepôsobí tak majestátne ako nestarnúci predchodca z éry šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa, vedľa ktorého sme náhodne zaparkovali.
V prednom nárazníku sa hmlovky stali minulosťou, teda podobne ako pri faceliftovanej Octavii. S nepriazňami počasia si už poradia hlavné full-LED svetlá. Príplatkové matrixové majú teraz až 36 svetelných segmentov, no s autom sme za tmy zatiaľ nejazdili.
Značne menšie zadné svetlá a celkovo tvarovanie kufra pripomínajú niekdajší Opel Insignia Sports Tourer.
A keď už ho spomíname, okrem prémiových značiek vlastne ostalo žalostne málo áut v segmente strednej triedy. Okrem Passatu, ktorý je teraz dvojičkou Superbu, je tu už len Peugeot 508, Citroën C5 X, Toyota Camry a končiaca Mazda 6. Ostatní prešli v ponuke na SUV.

Menej sa kolíše, ale pozor na jamy
Pri adaptívnom príplatkovom podvozku DCC Plus máme jednu dobrú a jednu zlú správu. Pridanie druhého ventilu na tlmič upravilo jeho správanie, keď koleso prepruží. Predošlý Superb bol známy tým, že sa vedel rozhojdať ako daň za pomerne veľké previsy karosérie vpredu aj vzadu.
Teraz sa auto v takýchto situáciách správa pokojnejšie, najmä v športovom režime. Na výber je až 15 stupňov nastavenia tlmičov, čo je možno aj zbytočne veľa.
Tou zlou správou je, že pri veľkých 19-palcových kolesách už zázraky nečakajte a pri väčšom výtlku sa jednoducho musí ozvať rana. Z tohto dôvodu by sme volili menšie kolesá, hoci pri bacuľatejšom tvare auta už osemnástky pôsobia ako trochu malé.

Vítaná pomoc elektriny
Auto sme si vyskúšali zatiaľ v dvoch motorizáciách. Základom je benzínový 1,5-litrový mild-hybrid eTSI. Štvorvalec má výkon 110 kW (150 koní). Je to síce rovnako ako pri základnom diesli 2,0 TDI, no pomerne veľký rozdiel je v maximálnom krútiacom momente, pri benzínovej verzii je to len 250 Nm, diesel má 360 Nm.
Pre život v meste a jeho okolí je 1,5 eTSI dostačujúce, ale dynamikou neohúri, niekomu môže prekážať aj udýchaný prejav, najmä ak by malo byť auto plne naložené na rodinnú dovolenku.
Plusom je pomoc elektriny pri zastavovaní a opätovnom rozbehu, tam integrovaný štartér-generátor a jeho malá batéria pomôžu pohotovejším reakciám na zošliapnutie plynu. Súčasťou je aj technológia ACT s odpájaním dvoch valcov pri nízkej záťaži.

Chýbajúcu dynamiku sme si následne vynahradili najsilnejšou naftovou verziou. Ide o 2,0 TDI s 142 kW (193 koní), krútiacim momentom 400 Nm a pohonom všetkých kolies. Pri Superbe naftová štvorkolka teda ostáva, pri Octavii vypadla z ponuky.
Motor má pekný a dôstojný záťah, maximálny výkon je k dispozícii od 3500 otáčok za minútu a auto s ním pôsobí svižne. Reakcie na plyn sú však s dosť otravným oneskorením, aj tu by sa zrejme zišla pomoc mild-hybridu.
Spomeňme, že najväčšou novinkou v ponuke motorov Superbu je nová generácia plug-in hybridu s podstatne väčšou batériou, takmer 26 kWh. Vďaka nej logicky narástol aj dojazd na jedno nabitie nad 100 kilometrov a pribudla možnosť rýchleho DC nabíjania s výkonom 50 kW. Túto plug-in hybridunú verziu si však mohli novinári vyskúšať len na pár kilometrov, venovať sa jej teda budeme až v klasickom redakčnom teste.
Riešeniami pred Passatom
Nová Škoda Superb ukazuje konzervatívnejší prístup k zákazníkovi, ktorý však nakoniec väčšinou aj najviac vyhovuje.
Nedá sa zároveň povedať, že by nová generácia nepriniesla zmeny v ovládaní, no našťastie celkom vyšli, najmä ak ide o otočné tlačidlá Smart Dials a množstvo drobných praktických riešení.
Passat tentoraz ostáva tak trochu v tieni, vývoj oboch áut mala na starosti Škoda a dopriala, čo len šlo. Právom sa tak dá hovoriť o lídrovi segmentu, no zodpovedá tomu aj cena. Síce začína od 37 340 eur, no silnejšiu naftovú verziu pod 45-tisíc už nekúpite.

Vybrané verzie | ||
---|---|---|
Značka a model | Škoda Superb Combi | |
Verzia | L&K 1.5 eTSI mHEV 110 kW 7DSG | L&K 2.0 TDI 142 kW 7DSG 4x4 |
Cena modelu od / verzia od (eur) | 38 840 / 46 190 | 38 840 / 54 190 |
Motor | benzínový štvorvalec s turbom, 1498 cm3 | naftový štvorvalec s turbom, 1968 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 110 (150) / 5000 - 6000 | 142 (193) / 3500 - 4200 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 250 / 1500 - 3500 | 400 / 1750 - 3250 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická dvojspojková / 7 | |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 9,3 | 7,6 |
Spotreba kombinovaná - výrobca ( l / 100km) | 5,3 - 5,9 | 5,7 - 6,3 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 | 66 |
Rozmer pneumatík | 235/40 R19 | |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 575 - 1 757 | 1 750 - 1 926 |
Objem batožinového priestoru (l) | 690 /1920 (sklopené sedadlá) | |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2841; 4902; 1849; 1482 |