Hovorí sa, že sto ľudí, sto chutí. Veľakrát to platí aj pri automobiloch, inak by také množstvo značiek a modelov na trhu nemalo šancu prežiť.
Do finále prvého ročníka ankety Auto Roka Slovensko sa dostalo osem áut.
Anketu usporiadala redakcia Startstop a jej cieľom bola podľa šéfredaktora Karola Gajdoša transparentnosť. Jedna anketa už totiž na Slovensku roky existuje, no pozadie rozhodovania o víťazovi nie je známe.
Do dvanásťčlennej odbornej poroty sa dostala aj redakcia SME Auto a v samostatnej ankete rozhodovala prostredníctvom online hlasovania aj verejnosť. Za štyri mesiace sa zapojilo spolu 27 876 hlasujúcich.

Aký bol priebeh ankety
Pravidlom výberu automobilov do ankety bolo, aby išlo o nové modely alebo generácie, ktoré boli na slovenský trh uvedené v uplynulom roku. Podobné kritérium má aj medzinárodná anketa Európske auto roka.
Za rok na slovenský trh prišlo až 47 automobilových noviniek. Z nich prvým hlasovaním vzišla finálová osmička. Pôvodne ich malo byť sedem, no dve získali rovnaký počet hlasov. V tomto prípade sa ešte neudeľovalo bodové poradie.
Koncom februára sa finalisti ankety predstavili verejnosti v obchodnom centre na bratislavských Zlatých pieskoch. Porota medzi finalistov tieto novinky: BMW radu 5, Hondu CR-V, Hyundai Ioniq 6, Kiu EV9, Mercedes Triedy E, Toyotu Prius, Volvo EX30 a Volkswagen ID.Buzz.
Až päť z ôsmich modelov je plne elektrických (vrátane BMW i5) a všetky sú do určitej miery elektrifikované, či už ide o mild-hybrid, full-hybrid, alebo zo siete nabíjateľný plug-in hybrid.
Po spoločnom testovaní finalistov prišlo na rad záverečné hlasovanie. V ňom mal každý z dvanástich porotcov k dispozícii dvadsaťpäť hlasov, ktoré mohol prerozdeliť medzi osem áut. Podmienkou bolo, aby najviac oceňované auto v rámci hlasovania získalo menej ako desať bodov a body museli porotcovia prerozdeliť aspoň medzi päť áut.
Porota hlasovala anonymne, zalepené obálky s poradím a pridelenými bodmi vhodila zo zapečatenej urny.
Tip SME Auto nevyšiel
Redakciu SME Auto z finálovej zostavy najviac zaujalo Volvo EX30, ktoré považujeme za jeden z najlepších kompaktných elektromobilov.
Pri základnej verzii bezproblémovú trakciu zabezpečuje pohon zadných kolies, vynikajúca je aj stabilita výkonu drahšej štvorkolky a nechýbajú ani zaujímavé technické riešenia vrátane infotainmentu s Google prostredím.

V aute vidíme potenciál aj do budúcna, keďže vie ponúknuť aj cenovo dostupnejšie verzie. V čase testovania vychádzalo auto lacnejšie ako jeho mainstreamoví konkurenti, napríklad Hyundai Kona či Renault Megane E-Tech.
Volvo EX30 však nie je dokonalé, vzadu ponúka málo miesta a príliš sa spolieha na dotykové ovládanie vrátane zapínania výstražných svetiel alebo otvárania priehradky pod obrazovkou.
Favoriti SME Auto
V našom rebríčku skončila na druhom mieste Toyota Prius, pretože zo škaredého káčatka sa v novej generácii stal elegantný liftback so športovým nádychom. Tretie miesto patrí BMW radu 5, pretože napriek skvelým jazdným vlastnostiam, nás opäť prekvapilo perfektné nastavenie podvozka a riadenia, vďaka ktorému má majiteľ každý deň radosť z jazdy.
Ocenili sme aj to, ako šikovne vie BMW do rovnakého podvozkového základu zakomponovať benzínovú, naftovú ale aj hybridnú a plne elektrickú verziu.
Kto vyhral naozaj
Už v úvode sme písali, že v ankete verejnosti hlasovalo 27 876 ľudí. Najviac z nich, 6103, si za najlepšie nové auto vybralo Hondu CR-V, na druhom mieste bol Mercedes Triedy E a potom BMW radu 5.
Zdá sa, že ľudia svojím výberom dali najavo, že o elektromobily ešte veľmi nestoja.
Auto Roka Slovensko 2024:
- Mercedes Triedy E: 54 bodov
- Kia EV9: 47 bodov
- Honda CR-V a Volvo EX30: 37 bodov
- BMW radu 5: 36 bodov
- Toyota Prius: 31 bodov
- Hyundai Ioniq 6: 26 bodov
- VW ID.Buzz: 7 bodov
Výsledky odbornej poroty odhalil až galavečer za účasti zástupcov značiek. Nechýbal ani notár, ktorý napokon odhalil, že jeden z porotcov nesplnil podmienky hlasovania a jeho body sa museli anulovať.
Po takmer hodinovom sčítavaní hlasov, ktoré pomaly začínalo pripomínať volebnú noc, sa Autom Roka Slovensko 2024 stal Mercedes Triedy E s celkovo 54 bodmi. Na druhom mieste skončila veľká elektrická Kia EV9 so 47 bodmi.
Tretie miesto si so ziskom 37 bodov rozdelili Honda CR-V a Volvo EX-30.
V tesnom závese bolo BMW radu 5 (36 bodov) a Toyota Prius (31 bodov). Len sedem bodov nakoniec získal Volkswagen ID.Buzz.
