Testovať autá dobre zabehnutých značiek je fajn, ale občas dobre padne dostať do rúk aj niečo nové a nevšedné. Pozreli sme sa na vozidlo, ktoré má potenciál - teda aspoň medzi mikroautami. Volá sa XEV Yoyo.
Nedávno nás pri prvých jazdách so Škodou Elroq v Amsterdame zaujalo, koľko po meste jazdí drobných vozidielok, ktoré sú dlhé podobne ako bicykel a často majú dosť komický dizajn.
V mikromobilite pritom ide o luxus. Pri ceste do práce sedí vodič v uzavretej kabíne a neprší naňho. Môže si užiť isté pohodlie a ticho. Prevádzka aj poistka sú lacné.
Po testoch Renaultu Twizy, Citroënu Ami a Zhi Dou D1 tu máme ďalší príklad mobility z veľkých metropol. V tomto prípade ide o koncepciu, ktorá zrejme najlepšie vypĺňa priestor po odchode Smartu Fortwo.

S Yoyom ste sa už možno stretli na dovolenke v Taliansku, kde okrem kúskov v súkromnom vlastníctve jazdí aj množstvo zdieľaných vozidiel. Koncept známy pod názvom car sharing je vo veľkých mestách celkom bežný, v Košiciach a Bratislave sa však zatiaľ neuchytil.
Aj keď je XEV Yoyo tiež z kategórie L7e, teda ťažkých štvorkoliek, oproti spomínaným konkurentom má jednu výhodu - vybitá batéria sa dá jednoducho vymeniť za nabitú.
Vyskúšať sme si to mohli už minulý rok na autosalóne v Mníchove, teraz sme však s vozidlom vyrazili do bratislavskej premávky.

Start-up z 3D tlačiarne
O taliansko-čínskom start-up projekte sa verejnosť dozvedela v roku 2016. Vtedy bolo vozidlo, ešte pod názvom LSEV, prezentované ako prvé sériovo vyrábané auto z 3D tlačiarne a platí to dodnes.
Kovová konštrukcia, sklá a podvozok z 3D tlače nie sú, ale komponenty karosérie a interiéru áno. Celkovo ich je 57 a zámer počíta s tým, že si u predajcu môžete vytlačiť nové komponenty s inou farbou alebo vzorom, prípadne drobným príslušenstvom.
Moderný, a treba uznať, že aj atraktívny dizajn, navrhli v Turíne, auto sa však vyrába a dováža z Číny. Pozornosť vzbudzovali najmä LED svetlá vrátane smeroviek. Hlavné predné sú však len halogénové. Pri jazde v meste to nijako neprekáža.

Malý, ale vnútri veľký
Inšpirácia Smartom je zjavná a aj rozmery sú podobné prvej generácii Fortwo. Na dĺžku má Yoyo len 2530 mm a na šírku 1500 mm. Do radu áut sa tak dá zaparkovať aj priečne.
S Yoyom sa dobre cúva, stačí sa otočiť dozadu a prekvapí blízkosť okna aj dobrý výhľad. Horšie je to už s vystupovaním v stiesnených podmienkach, keďže bočné dvere sú dosť veľké. Pri bežnom parkovacom mieste problém nie je, a to vďaka malej šírke auta. Dvere majú bezrámové okná, pri každom otvorení sa preto sklo trochu spustí ako pri drahých kupé.

Prekvapí vnútorný priestor. Aj dvaja dospelí sa pohodlne usadia a na dĺžku nebudú mať problém. Na šírku je to skromnejšie, aj preto miesto držadla dverí je len popruh ako v Porsche. Pri šoférovaní trochu zavadzia a dotýka sa nohy.

Do kufra sa zmestí 180 litrov batožiny. Jeho podlaha je vysoko, pod ňou sú batérie. Prístup k nim je cez samostatné dvierka v nárazníku.
Elektrinu si Yoyo dáva "do nosa", dvierka so zásuvkou sú uprostred v prednom čele.
Nečakane dobrá výbava
Strecha je presklená, lepšie tak vidieť na semafory, no je tu obava, či za horúcich dní nebude kabína ako malý skleník. Hoci sa dvere tvária, že sú presklené aj v spodnej časti, nie je to tak, čo znamená, že okná sa majú kam stiahnuť, a ešte k tomu elektricky.
Yoyo ponúka aj manuálnu klimatizáciu. V tomto smere išlo rozhodne o najlepšie vybavené mikroauto, s akým sme jazdili.

Má aj elektricky nastaviteľné zrkadlá, bezkľúčové odomykanie aj štartovanie, 10-palcovú obrazovku s podporou Android Auto a Apple Car Play a tiež rádio či posuvnú lakťovú opierku. Výbava je teda taká ako pri bežnom malom aute.
Jednostupňová prevodovka sa ovláda kolieskom medzi sedadlami, ručná brzda mala v našom prípade klasickú páku, no sú aj verzie s nožnou brzdou.
Yoyo sa napriek výkonu len 15 kW (20 koní) rozbieha ochotne, veď aj s batériou má 521 kilogramov.
Oproti Citroënu Ami je maximálna rýchlosť dvojnásobná, vie teda ísť aj 90 kilometrov za hodinu, treba však zvoliť režim S. Vtedy sú aj rozjazdy z križovatky živé a bavilo nás sledovať, ako sa s drobným vozidlom vzďaľujeme veľkým prémiovým autám.

Zatiaľ nevyužitý potenciál
V elektrickej výzbroji môže mať Yoyo v budúcnosti výhodu. Je za tým koncepcia rýchlo vymeniteľných lítium-železo-fosfátových batérií (LiFePo4). Ich spoločná kapacita je 10,3 kWh.
Batéria je rozdelená na tri moduly, každý sa dá vybrať a váži 24 kilogramov. Je síce otázne, či by túto možnosť využili majitelia, ktorí budú doma nabíjať, no pri car-sharingu skvelo umožňuje udržiavať autá v obehu bez čakania na nabitie.

Z bežnej domácej zásuvky trvá AC nabíjanie podobný čas ako pri plug-in hybridoch, teda necelých päť hodín.
S Yoyom sme jazdili len v mestskom prostredí, kde bez problémov držalo krok s okolitou premávkou, diaľničným obchvatom sme sa radšej vyhýbali. Auto má jeden stupeň rekuperácie a je automatický, nedá sa nastavovať.

Spotreba nás celkom prekvapila - iba 6,3 kWh na 100 km. V mestskom cykle tak odhadovaný dojazd 150 kilometrov nemusí byť ďaleko od reality. V športovom režime a aj pri použití klimatizácie vie spotreba poskočiť takmer na dvojnásobok. Kto nabíja doma, stále však bude mať lacné vozenie.
Koncept s výmenou batérie u nás zatiaľ nefunguje, stanica na batérie podobná balíkoboxom vychádza na 23-tisíc eur. V Taliansku sa už rozširuje na čerpacích staniciach Eni, firma má zároveň aj carsharingovú službu Enjoy. V nej má okrem väčších Fiatov 500 aj XEV Yoyo.

Dojem kazí riadenie a cena
Drobnému vozidlu sa zatiaľ darilo celkom úspešne vyvolávať dojem skutočného auta, no jednoduché riadenie nás vracia do kategórie štvorkoliek. Prakticky každá nerovnosť na ceste vyžaduje korekciu volantom, ten sa po zatočení veľmi nevracia do rovnej polohy.
V zákrutách sme mali k autu nedôveru a pocit, ako keby sa natáčali aj zadné kolesá, k čomu zrejme prispievajú batérie umiestnené úplne vzadu. Renault Twizy má lepšie rozloženie hmotnosti a aj zábavnejšie riadenie.
Podvozok je nastavený komfortne a nerovnosti Yoyo zvláda najlepšie z malých elektrických štvorkoliek.
Posledné vytriezvenie prináša cena. Nižšia výbava je od 14 900 eur, vyššia Pro, ako v našom prípade, od 16 100 eur. Za 800 eur navyše je už elektrická Dacia Spring, čo je plnohodnotné štvormiestne auto, a viacero konkurentov s benzínovým motorom.
Pri zdražovaní áut a tlaku na znižovanie emisií majú mikroautá do budúcna rozhodne potenciál, no zatiaľ nie na našich cestách. Pri čakaní v ranných kolónach a pohľade do veľkých SUV, kde často sedí len vodič, nám napadlo, že keby mal Yoyo, pomaly by sa s ním mohol vyviezť výťahom až do kancelárie.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | XEV Yoyo |
Verzia | Pro |
Cena modelu od / verzie od (eur) | 14 900 / 16 100 |
Motor | Elektrický s permanentným magnetom, prevodovka s jedným redukčným prevodom |
Výkon - kW(k) | 15 (20) |
Krút. moment - (Nm) | 32 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100 km) | 7 - 10 / 6,3 ( iba mesto) |
Kapacita batérií (kWh) | 10,3 LiFePo4 |
Rozmer pneumatík | 155/70 R13 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 521 |
Objem batožinového priestoru (l) | 180 |
Dĺžka, šírka; výška (mm) | 2530; 1500; 1560 |