SME

Nový Renault 5 robí radosť vodičovi aj jeho okoliu (prvá jazda)

Najlacnejšia verzia na slovenský trh nepríde.

Renault 5 ElectricRenault 5 Electric (Zdroj: Peter Kálmán)

Majiteľ Astonu Martin DB11 nám ukazuje palec hore a zvedavo sa otáča aj pár vystupujúci z Mercedesu G63 AMG. My pritom sedíme za volantom malého Renaultu.

Šikovne sa s ním prepletáme Monte Carlom, okolo ikonického kasína a luxusného secesného hotela. Reakcie okolia dávajú tušiť, že automobilová novinka tohto roka zaujala.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moderné stvárnenia známych áut z histórie môžu skončiť rôzne a nie vždy úspešne. Fiat 500 bol však veľkým úspechom a niečo podobné o triedu vyššie by teraz rád zopakoval oživený Renault 5, ktorý sme si vyskúšali na Francúzskej riviére.

SkryťVypnúť reklamu

Každoročne prichádza na trh množstvo nových modelov, ale aby nás nejaký hneď na prvú oslovil a vytvoril túžbu si ho kúpiť, to sa stáva málokedy. V prípade nového Renaultu 5 sa však tvorcom podarilo spraviť taký produkt, ktorý dokáže zaujať aj toho, kto sa o autá veľmi nezaujíma a takmer určite predtým nehľadal elektromobil.

Súvisiaci článok Renault Megane E-Tech vie zaujať kvalitou aj nízkou spotrebou Čítajte 

Odkaz na auto, ktoré si v rokoch 1972 až 1985 našlo vyše deväť miliónov majiteľov, robí na Azúrovom pobreží svoje. V tom čase Renault prišiel s autom, ktoré malo milú tvár, kupovali ho masy a zároveň bolo odpoveďou na ropnú krízu.

Svet sa mení, a to aj oproti tomu pred 17 rokmi, keď prišiel Fiat 500. Zaujímavé je, že za jeho vznikom, a tiež novej R5-ky, je tá istá osoba – Luca de Meo, súčasný šéf Renaultu. Teraz však už musel brať ohľad aj na ekologickú stránku, a tak je Renault 5 postavený na platforme pre elektromobily AmpR Small, využíva takmer pätinu recyklovaných materiálov, a keď raz doslúži, dá sa až takmer 90 percent jeho častí opäť zrecyklovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najprv silnejšia, neskôr aj slabšia verzia

Zaujímavejšie sú však teraz technické údaje. Ide o koncepciu s predným pohonom, štandardom sú 18-palcové kolesá a zadná náprava je viacprvková.

Pri príchode na trh je k dispozícii verzia s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiacim momentom 245 Nm. Na stovku trvá zrýchlenie osem sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h.

Energiu malému Renaultu dodáva 52 kWh batéria s NMC chémiou v štyroch moduloch a uvádzaným dojazdom 410 kilometrov.

Pri DC nabíjaní je maximálny výkon 100 kW a batéria sa z 10 na 80 percent nabije za pol hodinu. Doma postačí 11 kW AC nabíjanie z wallboxu.

Súvisiaci článok Renault oživí ikonu 90. rokov, bude z nej dostupný elektromobil Čítajte 

Zaujímavosťou je možnosť nielen prijímať energiu do batérie, ale aj ju odovzdávať externým spotrebičom (V2L) alebo do elektrickej siete (V2G). Nechýba tepelné čerpadlo ani predohrev batérie pri nastavenom cieli nabíjania.

SkryťVypnúť reklamu

Neskôr pribudne aj cenovo dostupnejšia verzia s výkonom 90 kW (120 koní) a krútiacim momentom 225 Nm. Má menšiu 40 kWh batériu s troma modulmi a dojazdom 312 kilometrov.

Najslabšia 70 kW verzia bez DC nabíjania a tepelného čerpadla sa na slovenský trh údajne nedostane.

Renault 5 je primárne náhradou za model Zoe, ktorý pred 12 rokmi patril k prvým masovo vyrábaným elektromobilom v Európe. Odvtedy sa už stalo nepísaným pravidlom, že elektromobil musí zaujať dizajnom. A to sa Renaultu 5 spoľahlivo darí.

Dizajn, ktorý sa väčšine zapáči

Nájsť flotilu R5 na letisku pri prvých jazdách nebol problém, medzi množstvom šedých a čiernych áut, žltá alebo zelená metalíza Pop vyslovene žiarili.

Celkovo je v ponuke síce len päť farieb, ale vďaka kontrastnej streche a množstvu polepov sa dá vyskladať 128 rôznych kombinácií. Kolesá sú na malé auto veľké, 18-palcové s rozmerom 195/55.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Karoséria pôsobí atraktívne aj vďaka širokému rozchodu kolies a vysunutým blatníkom. Tie vzadu nadväzujú na zvislé svetlá tak, že pripomínajú legendárny Renault 5 Turbo, ktorý v roku 1981 vyhral Rally Monte Carlo. Podobne pretekársky pôsobí aj denné svietenie vpredu v nárazníku.

Netradičný dizajnový prvok je na kapote v podobe svietiaceho čísla 5. Primárne ide o indikátor nabitia batérie, teda aj zvonku je jasné, koľko „šťavy“ je k dispozícii.

Trochu retro a zároveň moderný

Príjemne vyzerá malý Renault aj zvnútra. Látkou obšitá časť prístrojovej dosky pripomína pôvodnú verziu a pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením sú jasným odkazom na interiér R5 Turbo, ktorý navrhol dizajnový mág Marcello Gandini, tvorca najkrajších Lamborghini v štúdiu Bertone.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Renault sa vrátil k najúspešnejšiemu modelu, ale doprial mu modernú formu Čítajte 

Inak je kokpit vodiča už dobre známy – volant aj obrazovky sú ako v Megane či v Scenicu. Ku googlovému prostrediu ešte pribudol Chat GPT a hlasový asistent Reno, čo je kreslená postavička v tvare znaku Renaultu. Dosť nás prekvapilo, že nemá problém ani s pokynom na stiahnutie okien. Napríklad Mercedes zvykol z bezpečnostných dôvodov takéto želania ignorovať.

Trochu nešikovné ostávajú tri páčky vpravo za volantom. Spodná slúži pre ovládanie rádia, stredná je pre stierače a vrchná ako volič smeru jazdy. Oproti Meganu a Scenicu na nej chýba parkovacia poloha, po zaparkovaní jednoducho len zatiahnete elektronickú ručnú brzdu a parkovacia poloha sa aktivuje po otvorení dverí.

Priestorovo R5 pripomína väčšie Clio, ale vpredu má spolujazdec viac priestoru na kolená. Horšie je to vzadu, kde síce je rovná podlaha bez stredového tunela, ale miesta na chodidlá je málo a musia byť priam zarazené pod predné sedadlá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posed za volantom bude vyhovovať aj dlháňom, sedadlá vpredu sa dajú posúvať v rozpätí 260 milimetrov. Renault síce uvádza objem kufra 326 litrov, ale podľa VDA normy má 277 litrov. Pod podlahu sa zmestí príslušenstvo vrátane nabíjacích káblov.

Okrem toho sa nám páčil rozumne navrhnutý prepočet dojazdu, ktorý okrem maximálneho a priemerného na základe spotreby, ukazuje aj podstatne triezvejší scenár, ak sa jazdí po diaľnici.

Zábavný a s nízkou spotrebou

Preháňali sme sa po poriadne hornatých okreskách. Pri plnom nabití auto ukazovalo dojazd 399 kilometrov. Z Nice sme sa vybrali do horskej dedinky Gourdon a z nej ešte vyššie, do nadmorskej výšky 1500 metrov. S cestou aj naspäť to bolo 166 kilometrov.

Aj vďaka účinnej rekuperácii sme sa vrátili s dojazdom 300 kilometrov (z batérie ubudlo 24 percent) a spotrebou 14,9 kWh na 100 km. Pri ďalšej trase do Monaka bola spotreba len 13,7 kWh, čo je pri trojčlennej posádke pekný výsledok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Fiat 500e 3+1: Ľahké počty v názve, ťažšie v cenníku (test) Čítajte 

A čo je ešte lepšie, Renault 5 aj dobre jazdí a na nerovnostiach je až prekvapivo komfortný. Všetko je už ovládané elektronicky vrátane riadenia či bŕzd. Napriek tomu sme nemali pocit, že by vodič pri šoférovaní strácal kontakt s autom. Reakcie sú pohotové a citlivosť riadenia sa dá meniť podľa jazdných režimov.

S nimi sa mení aj intenzita rekuperácie, silnejšia je už len v režime B. Nikdy však nie taká, aby viedla k úplnému zastaveniu auta, teda nedá sa jazdiť s jedným pedálom.

Po vzore nedávno predstaveného Renaultu 4 ešte pribudnú pádla pod volantom a s nimi si potom môže vodič nastaviť intenzitu rekuperácie. V kolónach poteší funkcia auto hold, aby vodič nemusel stále stáť na brzde.

Najlepší malý elektromobil aj napriek cene

Keďže Renault 5 ponúka toľko výbavy a technológií, zrejme už tušíte, že cena v kontexte malého auta nebude nízka. Slovenské zastúpenie zverejní ceny v novembri, začínať sa majú pod 30-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konkurenti na tom zatiaľ nie sú lepšie, o triedu menší Fiat 500e so 42 kWh batériou je od 32 490 eur, elektrické Mini je od 32 260 eur, Opel Corsa-e od 29 990 eur a Hondu e už ani nekúpite.

Rodina áut na rovnakej platforme ako R5 sa ešte rozšíri, okrem R4 pribudne aj športová verzia Alpine A290 a tiež elektrický Nissan Micra.

Žiaľ, zlacňovanie elektromobilov nie je také rýchle, ako sa predpokladalo, no Renault sa so štýlovou R5 dostáva na koňa. Okrem ceny, sa mu dá len ťažko niečo vyčítať. A to už čoskoro začne klopať na dvere lacnejší elektromobil, ktorým bude nové Twingo.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelRenault 5 Electric
VerziaTechno, 110 kW, 52 kWh
Cena modelu od / verzie od (eur) / testovací modelzatiaľ nebola stanovená
Výkon – kW(k)110 (150)
Krút. moment - (Nm)245
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)8
Maximálna rýchlosť (km/h)150
Spotreba výrobca / jazda (kWh / 100 km)14,9 / 13,7 – 14,9
Kapacita batérie (kWh)52 NMC
Nabíjací výkon (kW)100
Funkcia V2L/V2H/V2Gáno/nie/áno
Rozmer pneumatík195/55 R18
Pohotovostná hmotnosť (kg)1450
Objem batožinového priestoru (l)326 (277 VDA)
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2540; 3922; 1774; 1598

Elektromobily

Súvisiace témy: Renault, Malé autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 062
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 462
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 033
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 427
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 113
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 699
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 277
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 245
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  2. Viktor Pamula: Čo znamená športová hala v Handlovej pre Slovensko ?
  3. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  4. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  5. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Úvod + 1 kapitola
  7. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  8. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 21 414
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 599
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 948
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 687
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 314
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 161
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 323
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 813
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu