Majiteľ Astonu Martin DB11 nám ukazuje palec hore a zvedavo sa otáča aj pár vystupujúci z Mercedesu G63 AMG. My pritom sedíme za volantom malého Renaultu.
Šikovne sa s ním prepletáme Monte Carlom, okolo ikonického kasína a luxusného secesného hotela. Reakcie okolia dávajú tušiť, že automobilová novinka tohto roka zaujala.
Moderné stvárnenia známych áut z histórie môžu skončiť rôzne a nie vždy úspešne. Fiat 500 bol však veľkým úspechom a niečo podobné o triedu vyššie by teraz rád zopakoval oživený Renault 5, ktorý sme si vyskúšali na Francúzskej riviére.
Každoročne prichádza na trh množstvo nových modelov, ale aby nás nejaký hneď na prvú oslovil a vytvoril túžbu si ho kúpiť, to sa stáva málokedy. V prípade nového Renaultu 5 sa však tvorcom podarilo spraviť taký produkt, ktorý dokáže zaujať aj toho, kto sa o autá veľmi nezaujíma a takmer určite predtým nehľadal elektromobil.

Odkaz na auto, ktoré si v rokoch 1972 až 1985 našlo vyše deväť miliónov majiteľov, robí na Azúrovom pobreží svoje. V tom čase Renault prišiel s autom, ktoré malo milú tvár, kupovali ho masy a zároveň bolo odpoveďou na ropnú krízu.
Svet sa mení, a to aj oproti tomu pred 17 rokmi, keď prišiel Fiat 500. Zaujímavé je, že za jeho vznikom, a tiež novej R5-ky, je tá istá osoba – Luca de Meo, súčasný šéf Renaultu. Teraz však už musel brať ohľad aj na ekologickú stránku, a tak je Renault 5 postavený na platforme pre elektromobily AmpR Small, využíva takmer pätinu recyklovaných materiálov, a keď raz doslúži, dá sa až takmer 90 percent jeho častí opäť zrecyklovať.

Najprv silnejšia, neskôr aj slabšia verzia
Zaujímavejšie sú však teraz technické údaje. Ide o koncepciu s predným pohonom, štandardom sú 18-palcové kolesá a zadná náprava je viacprvková.
Pri príchode na trh je k dispozícii verzia s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiacim momentom 245 Nm. Na stovku trvá zrýchlenie osem sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h.
Energiu malému Renaultu dodáva 52 kWh batéria s NMC chémiou v štyroch moduloch a uvádzaným dojazdom 410 kilometrov.
Pri DC nabíjaní je maximálny výkon 100 kW a batéria sa z 10 na 80 percent nabije za pol hodinu. Doma postačí 11 kW AC nabíjanie z wallboxu.

Zaujímavosťou je možnosť nielen prijímať energiu do batérie, ale aj ju odovzdávať externým spotrebičom (V2L) alebo do elektrickej siete (V2G). Nechýba tepelné čerpadlo ani predohrev batérie pri nastavenom cieli nabíjania.
Neskôr pribudne aj cenovo dostupnejšia verzia s výkonom 90 kW (120 koní) a krútiacim momentom 225 Nm. Má menšiu 40 kWh batériu s troma modulmi a dojazdom 312 kilometrov.
Najslabšia 70 kW verzia bez DC nabíjania a tepelného čerpadla sa na slovenský trh údajne nedostane.
Renault 5 je primárne náhradou za model Zoe, ktorý pred 12 rokmi patril k prvým masovo vyrábaným elektromobilom v Európe. Odvtedy sa už stalo nepísaným pravidlom, že elektromobil musí zaujať dizajnom. A to sa Renaultu 5 spoľahlivo darí.
Dizajn, ktorý sa väčšine zapáči
Nájsť flotilu R5 na letisku pri prvých jazdách nebol problém, medzi množstvom šedých a čiernych áut, žltá alebo zelená metalíza Pop vyslovene žiarili.
Celkovo je v ponuke síce len päť farieb, ale vďaka kontrastnej streche a množstvu polepov sa dá vyskladať 128 rôznych kombinácií. Kolesá sú na malé auto veľké, 18-palcové s rozmerom 195/55.

Karoséria pôsobí atraktívne aj vďaka širokému rozchodu kolies a vysunutým blatníkom. Tie vzadu nadväzujú na zvislé svetlá tak, že pripomínajú legendárny Renault 5 Turbo, ktorý v roku 1981 vyhral Rally Monte Carlo. Podobne pretekársky pôsobí aj denné svietenie vpredu v nárazníku.
Netradičný dizajnový prvok je na kapote v podobe svietiaceho čísla 5. Primárne ide o indikátor nabitia batérie, teda aj zvonku je jasné, koľko „šťavy“ je k dispozícii.
Trochu retro a zároveň moderný
Príjemne vyzerá malý Renault aj zvnútra. Látkou obšitá časť prístrojovej dosky pripomína pôvodnú verziu a pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením sú jasným odkazom na interiér R5 Turbo, ktorý navrhol dizajnový mág Marcello Gandini, tvorca najkrajších Lamborghini v štúdiu Bertone.

Inak je kokpit vodiča už dobre známy – volant aj obrazovky sú ako v Megane či v Scenicu. Ku googlovému prostrediu ešte pribudol Chat GPT a hlasový asistent Reno, čo je kreslená postavička v tvare znaku Renaultu. Dosť nás prekvapilo, že nemá problém ani s pokynom na stiahnutie okien. Napríklad Mercedes zvykol z bezpečnostných dôvodov takéto želania ignorovať.
Trochu nešikovné ostávajú tri páčky vpravo za volantom. Spodná slúži pre ovládanie rádia, stredná je pre stierače a vrchná ako volič smeru jazdy. Oproti Meganu a Scenicu na nej chýba parkovacia poloha, po zaparkovaní jednoducho len zatiahnete elektronickú ručnú brzdu a parkovacia poloha sa aktivuje po otvorení dverí.

Priestorovo R5 pripomína väčšie Clio, ale vpredu má spolujazdec viac priestoru na kolená. Horšie je to vzadu, kde síce je rovná podlaha bez stredového tunela, ale miesta na chodidlá je málo a musia byť priam zarazené pod predné sedadlá.
Posed za volantom bude vyhovovať aj dlháňom, sedadlá vpredu sa dajú posúvať v rozpätí 260 milimetrov. Renault síce uvádza objem kufra 326 litrov, ale podľa VDA normy má 277 litrov. Pod podlahu sa zmestí príslušenstvo vrátane nabíjacích káblov.
Okrem toho sa nám páčil rozumne navrhnutý prepočet dojazdu, ktorý okrem maximálneho a priemerného na základe spotreby, ukazuje aj podstatne triezvejší scenár, ak sa jazdí po diaľnici.
Zábavný a s nízkou spotrebou
Preháňali sme sa po poriadne hornatých okreskách. Pri plnom nabití auto ukazovalo dojazd 399 kilometrov. Z Nice sme sa vybrali do horskej dedinky Gourdon a z nej ešte vyššie, do nadmorskej výšky 1500 metrov. S cestou aj naspäť to bolo 166 kilometrov.
Aj vďaka účinnej rekuperácii sme sa vrátili s dojazdom 300 kilometrov (z batérie ubudlo 24 percent) a spotrebou 14,9 kWh na 100 km. Pri ďalšej trase do Monaka bola spotreba len 13,7 kWh, čo je pri trojčlennej posádke pekný výsledok.

A čo je ešte lepšie, Renault 5 aj dobre jazdí a na nerovnostiach je až prekvapivo komfortný. Všetko je už ovládané elektronicky vrátane riadenia či bŕzd. Napriek tomu sme nemali pocit, že by vodič pri šoférovaní strácal kontakt s autom. Reakcie sú pohotové a citlivosť riadenia sa dá meniť podľa jazdných režimov.
S nimi sa mení aj intenzita rekuperácie, silnejšia je už len v režime B. Nikdy však nie taká, aby viedla k úplnému zastaveniu auta, teda nedá sa jazdiť s jedným pedálom.
Po vzore nedávno predstaveného Renaultu 4 ešte pribudnú pádla pod volantom a s nimi si potom môže vodič nastaviť intenzitu rekuperácie. V kolónach poteší funkcia auto hold, aby vodič nemusel stále stáť na brzde.

Najlepší malý elektromobil aj napriek cene
Keďže Renault 5 ponúka toľko výbavy a technológií, zrejme už tušíte, že cena v kontexte malého auta nebude nízka. Slovenské zastúpenie zverejní ceny v novembri, začínať sa majú pod 30-tisíc eur.
Konkurenti na tom zatiaľ nie sú lepšie, o triedu menší Fiat 500e so 42 kWh batériou je od 32 490 eur, elektrické Mini je od 32 260 eur, Opel Corsa-e od 29 990 eur a Hondu e už ani nekúpite.
Rodina áut na rovnakej platforme ako R5 sa ešte rozšíri, okrem R4 pribudne aj športová verzia Alpine A290 a tiež elektrický Nissan Micra.
Žiaľ, zlacňovanie elektromobilov nie je také rýchle, ako sa predpokladalo, no Renault sa so štýlovou R5 dostáva na koňa. Okrem ceny, sa mu dá len ťažko niečo vyčítať. A to už čoskoro začne klopať na dvere lacnejší elektromobil, ktorým bude nové Twingo.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Renault 5 Electric |
Verzia | Techno, 110 kW, 52 kWh |
Cena modelu od / verzie od (eur) / testovací model | zatiaľ nebola stanovená |
Výkon – kW(k) | 110 (150) |
Krút. moment - (Nm) | 245 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 |
Spotreba výrobca / jazda (kWh / 100 km) | 14,9 / 13,7 – 14,9 |
Kapacita batérie (kWh) | 52 NMC |
Nabíjací výkon (kW) | 100 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | áno/nie/áno |
Rozmer pneumatík | 195/55 R18 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1450 |
Objem batožinového priestoru (l) | 326 (277 VDA) |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2540; 3922; 1774; 1598 |