Kia sa rozhodla nepoľaviť v nástupe elektromobilov a prichádza s ďalšími novinkami, ktoré sa týkajú aj jej jedinej európskej fabriky pri Žiline.
Slovenskú továreň tak po minulom roku s rekordným počtom vyrobených áut čakajú veľké zmeny spojené s nástupom nových modelov. Tým najdôležitejším je aktuálne Kia EV4. Produkčnú verziu nám kórejská značka predstavila na Dni elektromobilov Kia v španielskej Tarragone.
V historickej býčej aréne sme naposledy boli pri premiére Seatu Tarraco, ktorý bol podľa nej pomenovaný. Hoci to nebolo tak dávno, odvtedy sa automobilový svet dosť zmenil a spaľovacie motory rozhodne už nie sú v kurze.
Na ich úplný koniec v Európe pri nových autách sa Kia pripravuje zodpovedne a nespolieha sa na odklad zákazu, práve naopak. Kompletný modelový rad elektromobilov chce ponúknuť oveľa skôr a Kia EV4 je ďalším dielcom v tejto snahe.

S neprehliadnuteľným dizajnom
Po dlhšej dobe sme neboli svedkami odhalenia ďalšieho SUV ani crossoveru, ale klasického kompaktného hatchbacku a sedanu, ale oproti konkurencii s výrazne odlišným dizajnom.
Kia EV4 Hatch / Sedan
- Rázvor: 2820 mm
- Dĺžka: 4430 / 4730 mm
- Šírka: 1860 mm
- Výška: 1485 / 1480 mm
- Kufor: 435 / 490 l
Kia pokračuje s filozofiou, ktorú nazvala "zjednotenie protikladov" a treba uznať, že šéfdizajnér značky Karim Habib so svojim tímom prišiel s originálnym námetom.
Niektoré línie aj sploštená kapota pripomínajú prvý model z radu, ktorým bol EV6, no tentokrát sú už svetlá vpredu orientované výhradne zvislo.
Dosť exoticky pôsobí hlavne verzia sedan s dlhým zadným previsom karosérie. Model EV4 prichádza do segmentu, kde sme boli zvyknutí zatiaľ skôr na elektrické crossovery.
S dĺžkou 4430 mm má EV4 hatchback bližšie k Renaultu Scenic E-Tech než k Volkswagenu ID.3, MG4 alebo Peugeotu e-308.
Platí to aj pri EV4 sedan, kde je dĺžka až 4730 mm. Zameraním teda môžeme za konkurenta považovať síce aj elektrický Citroën ë-C4 X, ale skôr sa budú skloňovať zvučné mená ako Tesla Model 3 či dokonca BMW i4.
S praktickými riešeniami
Na prvý pohľad interiér EV4 vyzerá veľmi podobne ako pri crossoveri EV3, no v niektorých detailoch je prepracovanejší, čo mu dodáva luxusnejší vzhľad. Ide napríklad o výplne dverí, ale napríklad aj funkčné riešenia ako výsuvný pult v lakťovej opierke. Oproti EV3 si ho viete premeniť na odkladaciu schránku.
Vzadu ponúkajú obe karosárske verzie EV4 vďaka rázvoru kolies 2820 mm celkom štedrý priestor pred kolenami, pri osobách s výškou do 180 cm nebude problém ani s miestom nad hlavou.

Praktickým detailom je možnosť preklopiť prednú lakťovú opierku tak, aby ju zadný pasažieri mohli využiť ako stolík. Podlaha je vzadu rovná v celej šírke, nechýbajú USB porty, odkladacia schránka, ani výduchy klimatizácie.
Vďaka koncepcii predného pohonu má kufor hlbšie umiestnené dno s dvojitou podlahou. Aj hatchback tak vie ponúknuť 435 litrov pre batožinu. Do sedanu sa zmestí až 490 litrov, no limitujúci je malý nakladací otvor z ktorého po stranách ešte uberajú masívne pánty dverí. Na rozdiel od hatchbacku sú bočné steny pokryté kobercom a operadlá zadných sedadiel sa dajú sklopiť priamo z kufra.
S veľkým dojazdom 630 kilometrov
Keďže crossoverom EV3 má EV4 spoločnú podvozkovú platformu e-GMP so 400-voltovou technológiou a pohonom predných kolies, tak aj parametre výkonu a batérie sú rovnaké.
Zatiaľ Kia hovorí len o verzii s výkonom 150 kW (204 koní) a s krútiacim momentom 283 Nm. Pri hatchbacku aj sedane budú na výber dve veľkosti batérie, od ich hmotnosti závisí aj zrýchlenie z nuly na sto za 7,4 respektíve 7,7 sekundy.
Standard Range alebo tiež nazývaná Base znamená kapacitu 58,3 kWh a vydržať má na dojazd 410 km pri hatchbacku, respektíve 430 km pri sedane.
Pre dlhšie cesty bude zaujímavejšia Long Range batéria s kapacitou 81,4 kWh a s kombinovaným dojazdom na jedno nabitie 590 km pri hatchbacku a až 630 km pri sedane. Ten totiž ťaží s lepšieho koeficientu odporu vzduchu na úrovni 0,23 Cd.
Náhrada za Ceed?
Veľkosťou Kia posúva model EV4 medzi najväčšie autá C segmentu. Kým rodiskom sedanu bude Južná Kórea, hatchback bude vznikať na Slovensku. Cenovo pôjde o model nad EV3, stáť má od 37 000 eur.

Či ide o priameho nástupcu úspešného Ceedu sa zástupcovia Kie zatiaľ nechceli vyjadrovať. Isté je, že pri EV4 verzia so spaľovacím motorom nie je reálna.
Kia však minulý rok ukázala ešte jeden hatchback s podobným dizajnom - model K4 vyrábaný v Mexiku. Ten je na rozdiel od EV4 postavený na multienergetickej platforme, ktorá umožňuje aj zástavbu spaľovacích motorov vrátane hybridov. Na rovnakom základe stojí Hyundai Kona aj Kia Niro.
Či sa však dostane Kia K4 do Európy zatiaľ nie je jasné, no nedávny výskyt zamaskovaného exempláru na nemeckých cestách by mohol veštiť, že kórejská značka si necháva pootvorené zadné dvere.