SME

Kia EV4 sa predstavuje, je prvým elektromobilom od Žiliny

Na jedno nabitie sľubuje dojazd 630 kilometrov.

Kia EV4 HatchbackKia EV4 Hatchback (Zdroj: Peter Kálmán)

Kia sa rozhodla nepoľaviť v nástupe elektromobilov a prichádza s ďalšími novinkami, ktoré sa týkajú aj jej jedinej európskej fabriky pri Žiline.

Slovenskú továreň tak po minulom roku s rekordným počtom vyrobených áut čakajú veľké zmeny spojené s nástupom nových modelov. Tým najdôležitejším je aktuálne Kia EV4. Produkčnú verziu nám kórejská značka predstavila na Dni elektromobilov Kia v španielskej Tarragone.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V historickej býčej aréne sme naposledy boli pri premiére Seatu Tarraco, ktorý bol podľa nej pomenovaný. Hoci to nebolo tak dávno, odvtedy sa automobilový svet dosť zmenil a spaľovacie motory rozhodne už nie sú v kurze.

SkryťVypnúť reklamu

Na ich úplný koniec v Európe pri nových autách sa Kia pripravuje zodpovedne a nespolieha sa na odklad zákazu, práve naopak. Kompletný modelový rad elektromobilov chce ponúknuť oveľa skôr a Kia EV4 je ďalším dielcom v tejto snahe.

Súvisiaci článok Kia ukázala koncept EV2, vyrábať sa začne budúci rok na Slovensku Čítajte 

S neprehliadnuteľným dizajnom

Po dlhšej dobe sme neboli svedkami odhalenia ďalšieho SUV ani crossoveru, ale klasického kompaktného hatchbacku a sedanu, ale oproti konkurencii s výrazne odlišným dizajnom.

Kia pokračuje s filozofiou, ktorú nazvala "zjednotenie protikladov" a treba uznať, že šéfdizajnér značky Karim Habib so svojim tímom prišiel s originálnym námetom.

Niektoré línie aj sploštená kapota pripomínajú prvý model z radu, ktorým bol EV6, no tentokrát sú už svetlá vpredu orientované výhradne zvislo.

SkryťVypnúť reklamu

Dosť exoticky pôsobí hlavne verzia sedan s dlhým zadným previsom karosérie. Model EV4 prichádza do segmentu, kde sme boli zvyknutí zatiaľ skôr na elektrické crossovery.

S dĺžkou 4430 mm má EV4 hatchback bližšie k Renaultu Scenic E-Tech než k Volkswagenu ID.3, MG4 alebo Peugeotu e-308.

Platí to aj pri EV4 sedan, kde je dĺžka až 4730 mm. Zameraním teda môžeme za konkurenta považovať síce aj elektrický Citroën ë-C4 X, ale skôr sa budú skloňovať zvučné mená ako Tesla Model 3 či dokonca BMW i4.

S praktickými riešeniami

Na prvý pohľad interiér EV4 vyzerá veľmi podobne ako pri crossoveri EV3, no v niektorých detailoch je prepracovanejší, čo mu dodáva luxusnejší vzhľad. Ide napríklad o výplne dverí, ale napríklad aj funkčné riešenia ako výsuvný pult v lakťovej opierke. Oproti EV3 si ho viete premeniť na odkladaciu schránku.

SkryťVypnúť reklamu

Vzadu ponúkajú obe karosárske verzie EV4 vďaka rázvoru kolies 2820 mm celkom štedrý priestor pred kolenami, pri osobách s výškou do 180 cm nebude problém ani s miestom nad hlavou.

Súvisiaci článok Kia EV3 jazdí výborne a má čím zaujať, problémom však môže byť cena Čítajte 

Praktickým detailom je možnosť preklopiť prednú lakťovú opierku tak, aby ju zadný pasažieri mohli využiť ako stolík. Podlaha je vzadu rovná v celej šírke, nechýbajú USB porty, odkladacia schránka, ani výduchy klimatizácie.

Vďaka koncepcii predného pohonu má kufor hlbšie umiestnené dno s dvojitou podlahou. Aj hatchback tak vie ponúknuť 435 litrov pre batožinu. Do sedanu sa zmestí až 490 litrov, no limitujúci je malý nakladací otvor z ktorého po stranách ešte uberajú masívne pánty dverí. Na rozdiel od hatchbacku sú bočné steny pokryté kobercom a operadlá zadných sedadiel sa dajú sklopiť priamo z kufra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S veľkým dojazdom 630 kilometrov

Keďže crossoverom EV3 má EV4 spoločnú podvozkovú platformu e-GMP so 400-voltovou technológiou a pohonom predných kolies, tak aj parametre výkonu a batérie sú rovnaké.

Zatiaľ Kia hovorí len o verzii s výkonom 150 kW (204 koní) a s krútiacim momentom 283 Nm. Pri hatchbacku aj sedane budú na výber dve veľkosti batérie, od ich hmotnosti závisí aj zrýchlenie z nuly na sto za 7,4 respektíve 7,7 sekundy.

Standard Range alebo tiež nazývaná Base znamená kapacitu 58,3 kWh a vydržať má na dojazd 410 km pri hatchbacku, respektíve 430 km pri sedane.

Pre dlhšie cesty bude zaujímavejšia Long Range batéria s kapacitou 81,4 kWh a s kombinovaným dojazdom na jedno nabitie 590 km pri hatchbacku a až 630 km pri sedane. Ten totiž ťaží s lepšieho koeficientu odporu vzduchu na úrovni 0,23 Cd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Náhrada za Ceed?

Veľkosťou Kia posúva model EV4 medzi najväčšie autá C segmentu. Kým rodiskom sedanu bude Južná Kórea, hatchback bude vznikať na Slovensku. Cenovo pôjde o model nad EV3, stáť má od 37 000 eur.

Súvisiaci článok Kia Ceed v limitovanej verzii Sport je dobre vybavené auto za férovú cenu (test) Čítajte 

Či ide o priameho nástupcu úspešného Ceedu sa zástupcovia Kie zatiaľ nechceli vyjadrovať. Isté je, že pri EV4 verzia so spaľovacím motorom nie je reálna.

Kia však minulý rok ukázala ešte jeden hatchback s podobným dizajnom - model K4 vyrábaný v Mexiku. Ten je na rozdiel od EV4 postavený na multienergetickej platforme, ktorá umožňuje aj zástavbu spaľovacích motorov vrátane hybridov. Na rovnakom základe stojí Hyundai Kona aj Kia Niro.

Či sa však dostane Kia K4 do Európy zatiaľ nie je jasné, no nedávny výskyt zamaskovaného exempláru na nemeckých cestách by mohol veštiť, že kórejská značka si necháva pootvorené zadné dvere.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 549
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 372
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 765
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 206
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 058
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 796
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť II.
  2. Andrea Ostrihoňová: Trochu poézie do prózy života
  3. Juraj Tušš: Tvorba reality, smrť a nekonečnosť
  4. Michael Achberger: Niektoré éčka sú ako jed! Prečo ich výrobcovia stále pridávajú do jedla?
  5. Vladimír Krátky: Gde zobrali tých 1,67 ?
  6. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  7. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  8. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 950
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 608
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 988
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 407
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 947
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 655
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 748
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 047
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu