Elektromobilita priniesla Škode nielen komfortnejšie jazdenie bez lokálnych emisií, ale aj najvýkonnejšie sériové modely v histórii značky.
Na ich vrchole je modernizovaný Enyaq RS predstavený v Štokholme, v rámci Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. Začnime preto rovno technickými parametrami.
Keď Enyaq RS prišiel pred troma rokmi, ponúkal systémový výkon 220 kW (299 koní). Už pred faceliftom prišla modernizácia pohonov a s ním aj zvýšenie výkonu. Ten má rovnaký aj najnovšia verzia Enyaqu RS, dvojica elektromotorov dodáva systémový výkon 250 kW (340 koní).
Silnejší ostáva zadný synchrónny elektromotor s výkonom 210 kW (286 koní), predný asynchrónny si vystačí s 80 kW (109 koňmi). Na zadné kolesá sa prenáša krútiaci moment 545 Nm, na predné 132 Nm.
Zrýchlenie z nuly na sto je pritom rovnaké, takisto ako pri menšom Elroqu RS, takže trvá 5,4 sekundy.
V rámci segmentu alebo presnejšie áut, ktoré využívajú rovnakú podvozkovú platformu MEB, nejde o výnimočné parametre. Rovnaký dvojmotorový pohon všetkých kolies nájdeme aj inde. Rovnaký výkon ponúka Volkswagen ID.5 GTX, Cupra Tavascan a najnovšie aj Ford Capri, ktorý má o desatinu sekundy lepšie zrýchlenie na stovku.

Enyaq RS ostáva dostupný v oboch karosárskych verziách, označovaných ako SUV a Coupé, pričom energiu dodáva batéria s kapacitou 84 kWh (79 kWh netto) pre dojazd až 560 kilometrov. Tento údaj je pre verziu Coupé, ktorá má lepší koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,239.

Technické zmeny pre lepší zážitok
Výkonné nie sú len elektromotory, ale aj samotné nabíjanie. Pri jednosmernom prúde (DC) dosahuje maximálny výkon 185 kW, z 10 na 80 percent sa tak auto nabije za 26 minút. Samozrejme, za predpokladu, že batéria je dostatočne zohriata. Predohrev si môže vodič zapnúť aj manuálne, takisto si vie nastaviť limit nabíjania batérie.
Pri nabíjaní striedavým prúdom (AC) z trojfázového wallboxu musí stačiť výkon 11 kW, vtedy sa auto doplna nabije za 8,5 hodiny.
V porovnaní s predošlou verziou Enyaqu RS sa udiali zmeny pri naladení podvozka, teda presnejšie, došlo k dynamickejšiemu nastaveniu tlmičov, vodič si môže vybrať z 15 úrovní tuhosti. Adaptívny DCC podvozok je však stále záležitosťou príplatkovej výbavy.

Pribudol režim Traction pre pohon všetkých kolies v náročnejšom teréne. Vpredu sú silnejšie brzdy s dvojpiestikovými strmeňmi a nechýba progresívne riadenie pre lepší zážitok na cestách.
V rámci športového podvozka je oproti štandardnému Enyaqu predná náprava znížená o 15 milimetrov a zadná o 10 milimetrov.

Zaujímavosťou je možnosť vybrať si z dvoch odlišných zvukových prejavov auta, buď športový, alebo futuristický.
Rovnaké auto, zmenený dizajn
Tak, ako „civilná“ verzia, aj RS dostalo novú prednú masku, ktorú Škoda nazýva Tech-Deck Face, za čiernym podsvieteným plastom sú ukryté snímače jazdných asistentov vrátane radaru. LED matrixové svetlá sú pre RS už štandardom a full-LED technológia sa týka aj zadných svetiel s možnosťou nastavenia dvoch animácií.

Interiér ponúka štandardne veľkú 13-palcovú obrazovku infotainmentu a malý 5-palcový virtuálny kokpit. Na výber sú dve verzie čalúnenia. Pri RS Lounge ide o mikrovlákno Suedia v kombinácii s umelou kožou a s kontrastným limetkovo- zeleným prešívaním, alebo interiér RS Suite s pravou kožou a sivým prešívaním. Časť obkladu dverí a prístrojovej dosky má vždy imitáciu karbónu.
Chýbať nemôžu športové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou a rovnako aj športový trojramenný volant a kryty pedálov z nehrdzavejúcej ocele.
Aj keď ide o najdrahšiu verziu, v Európe si RS vybralo už vyše 21-tisíc zákazníkov z celkových 270-tisíc predaných áut, takže Enyaq RS tvorí podiel 7,7 percenta.
Akú bude mať vynovená verzia cenu zatiaľ nie je známe. Predchodca sa však dopredáva za 63 300 eur, respektíve 65 180 eur pri štýlovejšej verzii Coupé. Ide tak o najvýkonnejšiu, ale aj najdrahšiu Škodu v histórii značky.