SME

Na Suzuki Swift 4WD sa môžete spoľahnúť aj keď sa začne šmýkať

Ide o najlacnejšiu štvorkolku na trhu.

Suzuki Swift 4x4Suzuki Swift 4x4 (Zdroj: Peter Kálmán)
Suzuki Swift GLX 1,2 Dualjet 4WD 5MT - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)15 260 / 19 610
Spotreba - výrobca / test (l)4,9 / 5,3
Objem batožinového priestoru (l)265
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2450; 3860; 1735; 1520

Vedeli ste, že aj Japonci majú Alpy? A nielen tie. Tradícia malých áut s pohonom všetkých kolies je v tejto hornatej krajine pochopiteľná.

U nás sa štvorkolky tiež uplatnia, no malé auto, ktoré vie hrabať všetkými kolesami, je napriek tomu raritou. Najmä po tom, čo sa z ponuky vytratili Fiat Panda a Suzuki Ignis 4x4. Ešteže tu je Suzuki Swift 4WD.

Verziu s pohonom len predných kolies sme už vyskúšali minulý rok, keď prišla nová generácia na trh. Teraz máme pred sebou štvorkolku v modrej farbe Frontier Blue Pearl v kombinácii s čiernou strechou.

SkryťVypnúť reklamu

Pri prevzatí auta sme si chvíľu ani neboli istí, či ide o verziu s pohonom všetkých kolies. Totiž kedysi dávno ste ju vedeli spoznať podľa čiernych plastových lemov na blatníkoch, v predošlej generácii aspoň podľa označenia AllGrip na dverách kufra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A teraz? Nikde nič. Len medzera medzi kolesom a blatníkom je akási väčšia, presnejšie o 25 milimetrov. Môžete teda počítať so svetlou výškou podvozka 140 mm, čo nie je nijak špeciálne veľa, najmä ak vzadu odspodu trčí ničím nechránený diferenciál. K schopnostiam pohonu sa ešte dostaneme, najprv sa pozrime na dojem z auta a výbavy.

Krása nie je všetko

Na samotný dizajn auta nech si urobí každý vlastný názor. Len diplomaticky skonštatujeme, že v tomto segmente poznáme veľa krajších áut.

Pritom Suzuki pri drobnom off-roade Jimny ukázalo, že vie navrhnúť aj parádny dizajn, no pri Swifte považujeme stále za najviac ikonickú generáciu z roku 2004.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Suzuki Jimny vyzerá roztomilo, no nie je autom pre každého (test) Čítajte 

Aj tá najnovšia na ňu stále nadväzuje, ide napríklad o prudšie skosené čelné sklo s čiernymi stĺpikmi, čo bol ešte odkaz na geniálne nadčasový koncept z roku 2002.

V interiéri nachádzame priveľa rôznych línií a tvrdé plasty. Tie sú v B segmente síce bežné, ale dajú sa dnes už zjemniť látkou ako pri Dacii Sandero či v Škode Fabia. Zároveň však treba dodať, že interiér Swiftu nepôsobí lacno, pomáha pekný prepracovaný volant aj veľká 9-palcová obrazovka. Čierne plasty ozvláštňujú svetlé časti vrátane výplne dverí.

Japonci vedia čarovať s priestorom a Swift nie je výnimkou. Pri dĺžke 3860 mm sa v aute pohodlne odvezie štvorica dospelých, ale, samozrejme, treba počítať s menším kufrom, ktorý má 265 litrov.

Ergonómia pracoviska vodiča je takmer dokonalá. Všetky dôležité funkcie viete ovládať pekne tlačidlami, jednozónová klimatizácia má svoj vlastný panel. Nový infotainment má pekné prehľadné menu s dobrým rozlíšením, len samotná obrazovka s hrubým rámom pôsobí už teraz archaicky.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nové Suzuki Swift dostalo hybrid s trojvalcom, boduje spotrebou (test) Čítajte 

Za najväčšie mínus súčasných Suzuki považujeme nedomyslené vypínanie akustického hlásenia prekročenej rýchlosti. Je prísne a neraz sa stalo, že radar v obci ukazoval, že neprekračujeme rýchlosť, ale systém na palube auta už hlásil, že ideme rýchlejšie, než je povolené.

Vypnúť sa dá, ale komplikovane cez archaické tyčky pri budíkoch, ktoré v roku 2025 používa už ozaj len Suzuki. Navyše musí auto stáť a komplikovaný proces sa opakuje pri každej jazde. Takéto riešenie sa o to ťažšie chápe, keď na volante a aj vľavo na prístrojovej doske ostávajú voľné nevyužité tlačidlá.

Na druhej strane musíme Swift pochváliť, že už v základnej výbave ponúka adaptívny tempomat a dokonca aj sledovanie mŕtvych uhlov a aktívne udržiavanie auta v jazdnom pruhu. Všetko funguje výborne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až na trochu horšie zatváranie dverí je spracovanie dobré, nikde nič nehrkoce a platí to aj o dobrom odizolovaní kabíny od vonkajšieho hluku. Pochvala ide najmä za utlmenie vibrácií motora, ktorý je pri tejto generácii najzásadnejšou novinkou.

Úsporný aj so štvorkolkou

Namiesto predchodcu so štvorvalcom je teraz srdcom atmosférický trojvalec s výkonom 61 kW (83 koní) a s pomocou 12-voltového mild-hybridného systému. Motor má celkom vysoký kompresný pomer a netreba ho tak vytáčať, ako sme pri atmosférach bez turba zvyknutí. Ideálny je na mestské jazdenie, má nepriame vstrekovanie a s rozbehmi pomáha integrovaný štartér-generátor.

Súvisiaci článok Nové Suzuki Swift prichádza, ponúkne najlepší pomer ceny a výbavy? Čítajte 

Vďaka nízkej hmotnosti 1037 kilogramov a hospodárnemu motoru je spotreba Swiftu výborná. V meste sa nám darilo jazdiť za 5,4 litra, na okreskách dokonca za 4,2 litra a na diaľnici za 6,4 litra. Tam už bolo cítiť, že manuálnej prevodovka chýba šiesty stupeň, motor pri 130-ke točil 3500 otáčok za minútu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V priemere sme so Swiftom 4WD jazdili so spotrebou 5,3 litra. To je len o liter viac ako sme na rovnakej trase namerali pri verzii s pohonom predných kolies a tiež pri hybridnej Toyote Yaris, ktorá je výkonnejšia, ale aj s drahšou technológiou.

Pri pustení nohy z plynu cítiť ako sa mild-hybridný systém snaží sa rekuperovať. Spomalenie nie je agresívne a rýchlo sme si naň zvykli.

Ďalšia vec je, že so Swiftom nás bavilo jazdiť. Správa sa trochu ako motokára. V novej generácii ešte lepšie drží v zákrutách, konštruktéri eliminovali náklony a radenie rýchlostí je presné a ľahké. Treba sa však pripraviť na trhu tvrdší podvozok. Nie je úplne od veci, že Swift často prirovnávajú k drahšiemu Mini.

Pomoc v zime

A ako je to so štvorkolkou? Nejde o permanentný pohon, väčšinu času sa Swift 4WD správa ako predokolka a vodič to ani nijak nevie ovplyvniť. Pohon zadných kolies sa pripája automaticky pomocou medzinápravovej viskóznej spojky. Zadné kolesá sa totiž dostanú do záberu až v momente, keď predné začnú prešmykovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Suzuki Swift vs. Toyota Yaris: Súboj japonských motokár Čítajte 

Od Swiftu 4WD teda nečakajte, že vám zlepší jazdné vlastnosti pri bežných prejazdoch zákrut, ale skôr vás zachráni, keď sa dostanete na šmykľavý povrch. Napríklad pri nečakanej snehovej nádielke. Takúto situáciu sme si zažili ešte s minulou generáciou Swiftu. Vtedy si so strmou zasneženou ulicou ľahké Suzuki poradilo priam ukážkovo a vytrelo zrak majiteľom SUV bez 4x4.

Či si teda priplácať za pohon všetkých kolies, záleží čisto od toho, kde bývate alebo či chodíte v zime do hôr. Príplatok je 1800 eur. Pri živote v Bratislave by sme napríklad štvorkolku oželeli a skôr pre každodenné zápchy zvažovali príplatok 1360 eur za pohodlie automatickej CVT prevodovky.

Bezkonkurenčný

Dostávame sa k samotnej cene auta. Tá v základe od minulého roka klesla a Swift s pohonom predných kolies môžete mať od 15 260 eur. Vtedy nám dáva najväčší zmysel, lebo ponúka stále dobrý pomer ceny a výbavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štvorkolka je až od vyššej výbavy GL+, čo znamená cenu od 18 240 eur. Aj pri najvyššej GLX sa ešte zmestíte pod 20-tisíc eur. Stále ide o najlacnejšie nové auto s pohonom všetkých kolies, ktorý neponúknu aj mnohé malé SUV.

Nový Swift sme si síce nezamilovali na prvý pohľad, ale jazdí sa s ním perfektne. Ak hľadáte auto v B segmente, s ktorým si chcete pojazdiť aj tak pre radosť a zároveň mať spoločníka s nízkou spotrebou a tiež možnosťou štvorkolky, tak v danej cenovej kategórii je malé Suzuki bezkonkurenčné.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelSuzuki Swift
VerziaGLX 1,2 Dualjet Mild Hybrid 4WD 5MT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)15 260 / 19 610 / 20 430
MotorBenzínový trojvalec, 1197 cm3 + 12 V mild-hybrid
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)60,9 (83) / 6700
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)111,8 / 4500
Typ prevodovky / počet stupňovManuálna / 5
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)12,5
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100km)4,9 / 5,3
Objem palivovej nádrže (l)37
Rozmer pneumatík185/55 R16
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 037
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l)265 / 589
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2450; 3860; 1735; 1520
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 6 276
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 751
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 241
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 702
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 141
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 812
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 790
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž 1 651
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Greguš: Je plat prezidenta Pellegriniho vo výške cca 18 000 eur mesačne primeraný slovenským pomerom?
  2. Milan Removčík: Martinské hole
  3. Jozef Huljak: Ako Trump letí na Aljašku kúpiť mier od Putina
  4. Martin Fronk: Turecký sandžak uprostred Slovenska?
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina si nevyberá no prečo zlyhávajú ľudia, ktorí nám majú s ňou pomáhať bojovať ?
  6. Martin Šuraba: Košická električka #1 (1/2)
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky L.
  8. Zuza Fialová: Výrok „ľudstvo si vždy nejako poradilo“ v reakcii na krízu je prejavom hlbokej neznalosti. Nič také ako „ľudstvo“ neexistuje.
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 272
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 000
  3. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 10 392
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 725
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 412
  6. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 498
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 995
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 6 974
  1. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  2. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  3. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  4. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  6. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  7. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
  8. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
SkryťZatvoriť reklamu