Suzuki Swift GLX 1,2 Dualjet 4WD 5MT - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 15 260 / 19 610 |
Spotreba - výrobca / test (l) | 4,9 / 5,3 |
Objem batožinového priestoru (l) | 265 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2450; 3860; 1735; 1520 |
Vedeli ste, že aj Japonci majú Alpy? A nielen tie. Tradícia malých áut s pohonom všetkých kolies je v tejto hornatej krajine pochopiteľná.
U nás sa štvorkolky tiež uplatnia, no malé auto, ktoré vie hrabať všetkými kolesami, je napriek tomu raritou. Najmä po tom, čo sa z ponuky vytratili Fiat Panda a Suzuki Ignis 4x4. Ešteže tu je Suzuki Swift 4WD.
Verziu s pohonom len predných kolies sme už vyskúšali minulý rok, keď prišla nová generácia na trh. Teraz máme pred sebou štvorkolku v modrej farbe Frontier Blue Pearl v kombinácii s čiernou strechou.
Pri prevzatí auta sme si chvíľu ani neboli istí, či ide o verziu s pohonom všetkých kolies. Totiž kedysi dávno ste ju vedeli spoznať podľa čiernych plastových lemov na blatníkoch, v predošlej generácii aspoň podľa označenia AllGrip na dverách kufra.

A teraz? Nikde nič. Len medzera medzi kolesom a blatníkom je akási väčšia, presnejšie o 25 milimetrov. Môžete teda počítať so svetlou výškou podvozka 140 mm, čo nie je nijak špeciálne veľa, najmä ak vzadu odspodu trčí ničím nechránený diferenciál. K schopnostiam pohonu sa ešte dostaneme, najprv sa pozrime na dojem z auta a výbavy.

Krása nie je všetko
Na samotný dizajn auta nech si urobí každý vlastný názor. Len diplomaticky skonštatujeme, že v tomto segmente poznáme veľa krajších áut.
Pritom Suzuki pri drobnom off-roade Jimny ukázalo, že vie navrhnúť aj parádny dizajn, no pri Swifte považujeme stále za najviac ikonickú generáciu z roku 2004.

Aj tá najnovšia na ňu stále nadväzuje, ide napríklad o prudšie skosené čelné sklo s čiernymi stĺpikmi, čo bol ešte odkaz na geniálne nadčasový koncept z roku 2002.
V interiéri nachádzame priveľa rôznych línií a tvrdé plasty. Tie sú v B segmente síce bežné, ale dajú sa dnes už zjemniť látkou ako pri Dacii Sandero či v Škode Fabia. Zároveň však treba dodať, že interiér Swiftu nepôsobí lacno, pomáha pekný prepracovaný volant aj veľká 9-palcová obrazovka. Čierne plasty ozvláštňujú svetlé časti vrátane výplne dverí.

Japonci vedia čarovať s priestorom a Swift nie je výnimkou. Pri dĺžke 3860 mm sa v aute pohodlne odvezie štvorica dospelých, ale, samozrejme, treba počítať s menším kufrom, ktorý má 265 litrov.
Ergonómia pracoviska vodiča je takmer dokonalá. Všetky dôležité funkcie viete ovládať pekne tlačidlami, jednozónová klimatizácia má svoj vlastný panel. Nový infotainment má pekné prehľadné menu s dobrým rozlíšením, len samotná obrazovka s hrubým rámom pôsobí už teraz archaicky.

Za najväčšie mínus súčasných Suzuki považujeme nedomyslené vypínanie akustického hlásenia prekročenej rýchlosti. Je prísne a neraz sa stalo, že radar v obci ukazoval, že neprekračujeme rýchlosť, ale systém na palube auta už hlásil, že ideme rýchlejšie, než je povolené.
Vypnúť sa dá, ale komplikovane cez archaické tyčky pri budíkoch, ktoré v roku 2025 používa už ozaj len Suzuki. Navyše musí auto stáť a komplikovaný proces sa opakuje pri každej jazde. Takéto riešenie sa o to ťažšie chápe, keď na volante a aj vľavo na prístrojovej doske ostávajú voľné nevyužité tlačidlá.
Na druhej strane musíme Swift pochváliť, že už v základnej výbave ponúka adaptívny tempomat a dokonca aj sledovanie mŕtvych uhlov a aktívne udržiavanie auta v jazdnom pruhu. Všetko funguje výborne.

Až na trochu horšie zatváranie dverí je spracovanie dobré, nikde nič nehrkoce a platí to aj o dobrom odizolovaní kabíny od vonkajšieho hluku. Pochvala ide najmä za utlmenie vibrácií motora, ktorý je pri tejto generácii najzásadnejšou novinkou.
Úsporný aj so štvorkolkou
Namiesto predchodcu so štvorvalcom je teraz srdcom atmosférický trojvalec s výkonom 61 kW (83 koní) a s pomocou 12-voltového mild-hybridného systému. Motor má celkom vysoký kompresný pomer a netreba ho tak vytáčať, ako sme pri atmosférach bez turba zvyknutí. Ideálny je na mestské jazdenie, má nepriame vstrekovanie a s rozbehmi pomáha integrovaný štartér-generátor.
Vďaka nízkej hmotnosti 1037 kilogramov a hospodárnemu motoru je spotreba Swiftu výborná. V meste sa nám darilo jazdiť za 5,4 litra, na okreskách dokonca za 4,2 litra a na diaľnici za 6,4 litra. Tam už bolo cítiť, že manuálnej prevodovka chýba šiesty stupeň, motor pri 130-ke točil 3500 otáčok za minútu.

V priemere sme so Swiftom 4WD jazdili so spotrebou 5,3 litra. To je len o liter viac ako sme na rovnakej trase namerali pri verzii s pohonom predných kolies a tiež pri hybridnej Toyote Yaris, ktorá je výkonnejšia, ale aj s drahšou technológiou.
Pri pustení nohy z plynu cítiť ako sa mild-hybridný systém snaží sa rekuperovať. Spomalenie nie je agresívne a rýchlo sme si naň zvykli.
Ďalšia vec je, že so Swiftom nás bavilo jazdiť. Správa sa trochu ako motokára. V novej generácii ešte lepšie drží v zákrutách, konštruktéri eliminovali náklony a radenie rýchlostí je presné a ľahké. Treba sa však pripraviť na trhu tvrdší podvozok. Nie je úplne od veci, že Swift často prirovnávajú k drahšiemu Mini.
Pomoc v zime
A ako je to so štvorkolkou? Nejde o permanentný pohon, väčšinu času sa Swift 4WD správa ako predokolka a vodič to ani nijak nevie ovplyvniť. Pohon zadných kolies sa pripája automaticky pomocou medzinápravovej viskóznej spojky. Zadné kolesá sa totiž dostanú do záberu až v momente, keď predné začnú prešmykovať.
Od Swiftu 4WD teda nečakajte, že vám zlepší jazdné vlastnosti pri bežných prejazdoch zákrut, ale skôr vás zachráni, keď sa dostanete na šmykľavý povrch. Napríklad pri nečakanej snehovej nádielke. Takúto situáciu sme si zažili ešte s minulou generáciou Swiftu. Vtedy si so strmou zasneženou ulicou ľahké Suzuki poradilo priam ukážkovo a vytrelo zrak majiteľom SUV bez 4x4.

Či si teda priplácať za pohon všetkých kolies, záleží čisto od toho, kde bývate alebo či chodíte v zime do hôr. Príplatok je 1800 eur. Pri živote v Bratislave by sme napríklad štvorkolku oželeli a skôr pre každodenné zápchy zvažovali príplatok 1360 eur za pohodlie automatickej CVT prevodovky.
Bezkonkurenčný
Dostávame sa k samotnej cene auta. Tá v základe od minulého roka klesla a Swift s pohonom predných kolies môžete mať od 15 260 eur. Vtedy nám dáva najväčší zmysel, lebo ponúka stále dobrý pomer ceny a výbavy.
Štvorkolka je až od vyššej výbavy GL+, čo znamená cenu od 18 240 eur. Aj pri najvyššej GLX sa ešte zmestíte pod 20-tisíc eur. Stále ide o najlacnejšie nové auto s pohonom všetkých kolies, ktorý neponúknu aj mnohé malé SUV.
Nový Swift sme si síce nezamilovali na prvý pohľad, ale jazdí sa s ním perfektne. Ak hľadáte auto v B segmente, s ktorým si chcete pojazdiť aj tak pre radosť a zároveň mať spoločníka s nízkou spotrebou a tiež možnosťou štvorkolky, tak v danej cenovej kategórii je malé Suzuki bezkonkurenčné.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Suzuki Swift |
Verzia | GLX 1,2 Dualjet Mild Hybrid 4WD 5MT |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 15 260 / 19 610 / 20 430 |
Motor | Benzínový trojvalec, 1197 cm3 + 12 V mild-hybrid |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 60,9 (83) / 6700 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 111,8 / 4500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Manuálna / 5 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 12,5 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100km) | 4,9 / 5,3 |
Objem palivovej nádrže (l) | 37 |
Rozmer pneumatík | 185/55 R16 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 037 |
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l) | 265 / 589 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2450; 3860; 1735; 1520 |