SME

Na Suzuki Swift 4WD sa môžete spoľahnúť aj keď sa začne šmýkať

Ide o najlacnejšiu štvorkolku na trhu.

Suzuki Swift 4x4Suzuki Swift 4x4 (Zdroj: Peter Kálmán)
Suzuki Swift GLX 1,2 Dualjet 4WD 5MT - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)15 260 / 19 610
Spotreba - výrobca / test (l)4,9 / 5,3
Objem batožinového priestoru (l)265
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2450; 3860; 1735; 1520

Vedeli ste, že aj Japonci majú Alpy? A nielen tie. Tradícia malých áut s pohonom všetkých kolies je v tejto hornatej krajine pochopiteľná.

U nás sa štvorkolky tiež uplatnia, no malé auto, ktoré vie hrabať všetkými kolesami, je napriek tomu raritou. Najmä po tom, čo sa z ponuky vytratili Fiat Panda a Suzuki Ignis 4x4. Ešteže tu je Suzuki Swift 4WD.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Verziu s pohonom len predných kolies sme už vyskúšali minulý rok, keď prišla nová generácia na trh. Teraz máme pred sebou štvorkolku v modrej farbe Frontier Blue Pearl v kombinácii s čiernou strechou.

SkryťVypnúť reklamu

Pri prevzatí auta sme si chvíľu ani neboli istí, či ide o verziu s pohonom všetkých kolies. Totiž kedysi dávno ste ju vedeli spoznať podľa čiernych plastových lemov na blatníkoch, v predošlej generácii aspoň podľa označenia AllGrip na dverách kufra.

Súvisiaci článok Nové Suzuki Swift prichádza, ponúkne najlepší pomer ceny a výbavy? Čítajte 

A teraz? Nikde nič. Len medzera medzi kolesom a blatníkom je akási väčšia, presnejšie o 25 milimetrov. Môžete teda počítať so svetlou výškou podvozka 140 mm, čo nie je nijak špeciálne veľa, najmä ak vzadu odspodu trčí ničím nechránený diferenciál. K schopnostiam pohonu sa ešte dostaneme, najprv sa pozrime na dojem z auta a výbavy.

Krása nie je všetko

Na samotný dizajn auta nech si urobí každý vlastný názor. Len diplomaticky skonštatujeme, že v tomto segmente poznáme veľa krajších áut.

Pritom Suzuki pri drobnom off-roade Jimny ukázalo, že vie navrhnúť aj parádny dizajn, no pri Swifte považujeme stále za najviac ikonickú generáciu z roku 2004.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Suzuki Jimny vyzerá roztomilo, no nie je autom pre každého (test) Čítajte 

Aj tá najnovšia na ňu stále nadväzuje, ide napríklad o prudšie skosené čelné sklo s čiernymi stĺpikmi, čo bol ešte odkaz na geniálne nadčasový koncept z roku 2002.

V interiéri nachádzame priveľa rôznych línií a tvrdé plasty. Tie sú v B segmente síce bežné, ale dajú sa dnes už zjemniť látkou ako pri Dacii Sandero či v Škode Fabia. Zároveň však treba dodať, že interiér Swiftu nepôsobí lacno, pomáha pekný prepracovaný volant aj veľká 9-palcová obrazovka. Čierne plasty ozvláštňujú svetlé časti vrátane výplne dverí.

Japonci vedia čarovať s priestorom a Swift nie je výnimkou. Pri dĺžke 3860 mm sa v aute pohodlne odvezie štvorica dospelých, ale, samozrejme, treba počítať s menším kufrom, ktorý má 265 litrov.

Ergonómia pracoviska vodiča je takmer dokonalá. Všetky dôležité funkcie viete ovládať pekne tlačidlami, jednozónová klimatizácia má svoj vlastný panel. Nový infotainment má pekné prehľadné menu s dobrým rozlíšením, len samotná obrazovka s hrubým rámom pôsobí už teraz archaicky.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nové Suzuki Swift dostalo hybrid s trojvalcom, boduje spotrebou (test) Čítajte 

Za najväčšie mínus súčasných Suzuki považujeme nedomyslené vypínanie akustického hlásenia prekročenej rýchlosti. Je prísne a neraz sa stalo, že radar v obci ukazoval, že neprekračujeme rýchlosť, ale systém na palube auta už hlásil, že ideme rýchlejšie, než je povolené.

Vypnúť sa dá, ale komplikovane cez archaické tyčky pri budíkoch, ktoré v roku 2025 používa už ozaj len Suzuki. Navyše musí auto stáť a komplikovaný proces sa opakuje pri každej jazde. Takéto riešenie sa o to ťažšie chápe, keď na volante a aj vľavo na prístrojovej doske ostávajú voľné nevyužité tlačidlá.

Na druhej strane musíme Swift pochváliť, že už v základnej výbave ponúka adaptívny tempomat a dokonca aj sledovanie mŕtvych uhlov a aktívne udržiavanie auta v jazdnom pruhu. Všetko funguje výborne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až na trochu horšie zatváranie dverí je spracovanie dobré, nikde nič nehrkoce a platí to aj o dobrom odizolovaní kabíny od vonkajšieho hluku. Pochvala ide najmä za utlmenie vibrácií motora, ktorý je pri tejto generácii najzásadnejšou novinkou.

Úsporný aj so štvorkolkou

Namiesto predchodcu so štvorvalcom je teraz srdcom atmosférický trojvalec s výkonom 61 kW (83 koní) a s pomocou 12-voltového mild-hybridného systému. Motor má celkom vysoký kompresný pomer a netreba ho tak vytáčať, ako sme pri atmosférach bez turba zvyknutí. Ideálny je na mestské jazdenie, má nepriame vstrekovanie a s rozbehmi pomáha integrovaný štartér-generátor.

Vďaka nízkej hmotnosti 1037 kilogramov a hospodárnemu motoru je spotreba Swiftu výborná. V meste sa nám darilo jazdiť za 5,4 litra, na okreskách dokonca za 4,2 litra a na diaľnici za 6,4 litra. Tam už bolo cítiť, že manuálnej prevodovka chýba šiesty stupeň, motor pri 130-ke točil 3500 otáčok za minútu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Suzuki Swift vs. Toyota Yaris: Súboj japonských motokár Čítajte 

V priemere sme so Swiftom 4WD jazdili so spotrebou 5,3 litra. To je len o liter viac ako sme na rovnakej trase namerali pri verzii s pohonom predných kolies a tiež pri hybridnej Toyote Yaris, ktorá je výkonnejšia, ale aj s drahšou technológiou.

Pri pustení nohy z plynu cítiť ako sa mild-hybridný systém snaží sa rekuperovať. Spomalenie nie je agresívne a rýchlo sme si naň zvykli.

Ďalšia vec je, že so Swiftom nás bavilo jazdiť. Správa sa trochu ako motokára. V novej generácii ešte lepšie drží v zákrutách, konštruktéri eliminovali náklony a radenie rýchlostí je presné a ľahké. Treba sa však pripraviť na trhu tvrdší podvozok. Nie je úplne od veci, že Swift často prirovnávajú k drahšiemu Mini.

Pomoc v zime

A ako je to so štvorkolkou? Nejde o permanentný pohon, väčšinu času sa Swift 4WD správa ako predokolka a vodič to ani nijak nevie ovplyvniť. Pohon zadných kolies sa pripája automaticky pomocou medzinápravovej viskóznej spojky. Zadné kolesá sa totiž dostanú do záberu až v momente, keď predné začnú prešmykovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od Swiftu 4WD teda nečakajte, že vám zlepší jazdné vlastnosti pri bežných prejazdoch zákrut, ale skôr vás zachráni, keď sa dostanete na šmykľavý povrch. Napríklad pri nečakanej snehovej nádielke. Takúto situáciu sme si zažili ešte s minulou generáciou Swiftu. Vtedy si so strmou zasneženou ulicou ľahké Suzuki poradilo priam ukážkovo a vytrelo zrak majiteľom SUV bez 4x4.

Či si teda priplácať za pohon všetkých kolies, záleží čisto od toho, kde bývate alebo či chodíte v zime do hôr. Príplatok je 1800 eur. Pri živote v Bratislave by sme napríklad štvorkolku oželeli a skôr pre každodenné zápchy zvažovali príplatok 1360 eur za pohodlie automatickej CVT prevodovky.

Bezkonkurenčný

Dostávame sa k samotnej cene auta. Tá v základe od minulého roka klesla a Swift s pohonom predných kolies môžete mať od 15 260 eur. Vtedy nám dáva najväčší zmysel, lebo ponúka stále dobrý pomer ceny a výbavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štvorkolka je až od vyššej výbavy GL+, čo znamená cenu od 18 240 eur. Aj pri najvyššej GLX sa ešte zmestíte pod 20-tisíc eur. Stále ide o najlacnejšie nové auto s pohonom všetkých kolies, ktorý neponúknu aj mnohé malé SUV.

Nový Swift sme si síce nezamilovali na prvý pohľad, ale jazdí sa s ním perfektne. Ak hľadáte auto v B segmente, s ktorým si chcete pojazdiť aj tak pre radosť a zároveň mať spoločníka s nízkou spotrebou a tiež možnosťou štvorkolky, tak v danej cenovej kategórii je malé Suzuki bezkonkurenčné.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelSuzuki Swift
VerziaGLX 1,2 Dualjet Mild Hybrid 4WD 5MT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)15 260 / 19 610 / 20 430
MotorBenzínový trojvalec, 1197 cm3 + 12 V mild-hybrid
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)60,9 (83) / 6700
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)111,8 / 4500
Typ prevodovky / počet stupňovManuálna / 5
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)12,5
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100km)4,9 / 5,3
Objem palivovej nádrže (l)37
Rozmer pneumatík185/55 R16
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 037
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l)265 / 589
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2450; 3860; 1735; 1520

Suzuki

Súvisiace témy: Malé autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 504
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 379
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 942
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 793
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 496
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 316
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 020
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 1 901
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Ctrl-C - Ctrl-V a mám napísaný blog .
  2. Jozef Varga: Jeden rok ...
  3. Viktor Pamula: Program novej STVR.
  4. Miroslav Ferkl: Bezpečnostná rada pred púťou v Handlovej.
  5. Martin Škopec Antal: Prečo premiér nemôže zrušiť nedeľné televízne politické relácie?
  6. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  7. Anna Miľanová: Výchova násilím plodí ďalšie násilie...
  8. Daniel Balko: Súhlas s členstvom Ukrajiny v NATO padol dávno, prečo ho spochybňovať?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 23 110
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 793
  3. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 13 409
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 11 490
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 382
  6. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 174
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 003
  8. Rastislav Puchala: Nie, toto nebolo oslobodenie 4 937
  1. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  2. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  6. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  7. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  8. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
SkryťZatvoriť reklamu