SME

Škoda Elroq chce presvedčiť, že je už čas presadnúť do elektromobilu

Pre cenu sú zaujímavejšie lacnejšie verzie.

Škoda Elroq s mega lavičkou nad obcou Mýtne Ludany. Škoda Elroq s mega lavičkou nad obcou Mýtne Ludany. (Zdroj: Peter Kálmán)
podcast_player_loading_text Škoda Elroq chce presvedčiť, že je už čas presadnúť do elektromobilu
Článok je nahovorený syntetickým hlasom.
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Škoda Elroq 85 Selection - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)31 510 / 41 900
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km)15,2 – 16,4 / 18,6
Objem batožinového priestoru (l)470
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2765; 4488; 1884; 1654

S Elroqom sme sa vybrali pozrieť kamaráta na zraz veteránov v obci Mýtne Ludany pri Leviciach. Príjemná letná akcia na miestnom futbalovom ihrisku priniesla množstvo krásnych áut.

Nás však zaujímalo niečo iné. Ako bude Elroq vo farbe timiano green vyzerať vedľa o 35 rokov staršej Škody Favorit vo farbe topoľová zelená. Práve tá bola inšpiráciou na exkluzívne sfarbenie Elroqu. Favoritu v perfektnom stave, dnes už na veteránskych značkách, sme pred časom venovali aj samostatný článok.

A čo majú tieto autá spoločné? Na prvý pohľad okrem podobnej zelenej farby už nič, no isté historické paralely nachádzame. Začnime napríklad tým, že už pri Favorite začali pokusy so sériovou výrobou elektromobilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dialo sa tak na začiatku 90. rokov v závode Škoda Elcar Ejpovice na popud švajčiarskej spoločnosti Fridez Soler z Münchensteinu. Jej majiteľ už vtedy veril, že je správny čas ponúknuť elektromobily. Aspoň úradom a štátnym spoločnostiam.

Elektrický Favorit sa volal Škoda Eltra 151 a zaujímavosťou napríklad bolo, že mu ostala manuálna prevodovka. Parametre boli dosť zúfalé, benzínový 1,3-litrový motor nahradil elektromotor s výkonom 15,5 kW (21 koní) a energiu mu dodávalo štrnásť olovených batérií s kapacitou 15,4 kWh značky Bären.

Dojazd bol podľa výrobcu 80 kilometrov, ale v reálnej premávke aj o polovicu menej a maximálna rýchlosť bola 80 kilometrov za hodinu.

Súvisiaci článok Dizajnéri zo Škody navrhli moderný Favorit podľa súčasných trendov Čítajte 

Niekoľko vozidiel Elcar sa minulý rok objavilo na predaj v ďalekej Alabame v USA. Ako by mohol vyzerať moderný elektrický Favorit v retro kabáte, sa nedávno vo voľnom čase zamyslel dizajnér Škody.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou paralelou medzi klasickým Favoritom a Elroqom je úspech. Hoci Favorit bol prvým modelom po dlhom období v programe Škody s motorom a pohonom vpredu a pri Elroqu je zas všetko vzadu, o oba modely prejavili zákazníci v Európe záujem a vznikol nový štandard pre Škodu.

Favorit dokázal, že značku Škoda má zmysel zachrániť a Elroq zas dokazuje, že zo Škody sa stáva etablovaný výrobca elektromobilov.

Keď sme pred rokom jazdili s ešte maskovaným Elroqom v Amsterdame, Škoda už zrejme tušila, že bude mať na tamojšom trhu úspech. Ide totiž aktuálne o najpredávanejší elektromobil nielen v Holandsku, ale napríklad aj v Dánsku. V júni sa Elroq stal tretím najpredávanejším elektromobilom v Európe, hneď po Teslach Model Y a Model 3.

Čím teda vie nová elektrická Škoda zaujať, sme zisťovali v redakčnom teste.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Elektromobil od Škody sa zmenšil. Čo ukázala prvá jazda s novým modelom Elroq Čítajte 

Nový dizajn

Elroq je prvým modelom značky s novou tvárou. Lesklá čierna lišta sa nazýva Tech-Deck Face a ukrýva senzory jazdných asistentov. Verzie RS a Sportline majú tento plast podsvietený zvislými pruhmi, ktoré pekne nadväzujú na denné svietenie.

Pokiaľ je rozdelené na štyri segmenty na každej strane, tak viete, že ide o lepšiu verziu s matrixovými hlavnými svetlami. Tie sú umiestnené nižšie v nárazníku a na každej strane je 18 LED modulov adaptívneho svietenia. K ich fungovaniu sme nemali výhrady, no sú za príplatok aj pri vyššej výbave Selection.

Proporčne je Elroq dobre vyvážený, krátkym previsom karosérie kontrastujú veľké 21-palcové kolesá. Aj keď vyzerajú efektne, pre komfort a vyššiu hmotnosť verzie 85 s najväčšou batériou by sme ich oželeli a ostali pri štandardných 19-palcových.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z praktického hľadiska sa nám páčili čierne nelakované plasty v spodnej časti karosérie, ktoré nie sú také náchylné na poškodenia kamienkami či na udržiavanie v čistote. Lakované ich nemá ani verzia RS či Sportline.

Súvisiaci článok Sama zastavuje aj sa preraďuje. Vyskúšali sme, aká je Kia EV3 nabitá výbavou Čítajte 

Praktické využitie

Na podvozkovej platforme MEB dnes nájdeme autá rôznych značiek, od Volkswagenu cez Audi a Škodu až po Ford. Ani pri Elroqu tento základ so 400-voltovou architektúrou a primárne pohonom zadných kolies nie je výnimkou.

S rázvorom kolies 2765 mm je rozmer identický s Enyaqom, no celková dĺžka auta je kratšia, na úrovni 4488 mm. S tým súvisí aj kufor menší o 115 litrov, no stále sa doň zmestí 470 litrov batožiny a po sklopení sedadiel narastie na 1580 litrov.

Vpredu frunk nenájdete, no Škoda myslela na šikovné uloženie nabíjacieho kábla, je v sieťke pod krycím platom kufra. Tradičných noviniek je v aute, samozrejme, viac, napríklad poličky po bokoch či závesné plátno na uloženie ľahších predmetov. Boky kufra mohli byť potiahnuté kobercom, nájdeme tu len plast.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrou správou je, že na zadných sedadlách ponúka Elroq veľkorysý priestor podobný Enyaqu. Nechýba trojzónová klimatizácia, USB-C porty, rovná podlaha, lakťová opierka, za ktorou je priezor na prevoz dlhých predmetov, a tiež integrované roletky bočných okien.

Jednoduché ovládanie

V interiéri neprináša Elroq žiadne dizajnové prekvapenia, prístrojová doska je identická s väčším Enyaqom. Ak však presadáte zo starších modelov značky, zmeny sú výrazné.

V našom prípade bol interiér vo verzii Lodge s kombináciou čiernych látkových poťahov sedadiel a svetlej umelej koži na prístrojovej doske. Spestrením boli oranžové bezpečnostné pásy a taktiež oranžové prešívanie. Zvoliť si môžete aj decentnejšiu čiernu kombináciu, takto však pracovisko vodiča pôsobilo príjemnejšie a vzdušenejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príplatkový trojramenný športový volant výborne padol do rúk a nehrozí na ňom žiadne dotykové ovládanie ako pri Volkswagenoch a Cupre. Taktiež je tradičnejšie riešené sťahovanie okien či volič smeru jazdy na stredovom tuneli.

Páčka tempomatu ostala vľavo pod volantom. Tiež tu nájdeme pádla na nastavenie intenzity rekuperácie, škoda, že bez možnosti úplného zastavenia (one-pedal driving). Funkcia auto-hold, samozrejme, nechýba, takže v kolóne nemusíte stáť na brzde.

Už sme prestali kritizovať dotykové ovládanie väčšiny funkcií cez 13-palcovú obrazovku, pretože Škoda zapracovala na intuitívnosti, čím vyšla vodičom v ústrety. Napríklad na hornej lište ľahko deaktivujete akustické upozornenie na prekročenú rýchlosť alebo v zime naraz spustíte vyhrievanie volantu i sedadiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj bez skratiek je menu prehľadné a orientácia v ňom bezproblémová. Taktiež nie je problém bezdrôtovo pripojiť smartfón, ako aj ho nabíjať na podložke s odvetrávaním, aby sa zariadenie neprehrievalo.

Výkon

Podľa verzií začína výkon Elroqu od 125 kW (170 koní) a končí pri športovom RS, ktoré má 250 kW (340 koní), takže ide o najvýkonnejšiu Škodu v histórii. My sme si vyskúšali Elroq 85, ktorý na zadné kolesá posiela výkon 210 kW (286 koní) a krútiaci moment 545 Nm.

Súvisiaci článok Škoda Elroq RS prichádza s vyšším výkonom a upraveným podvozkom Čítajte 

Dynamika rozhodne nechýba, zrýchlenie z nuly na sto trvá 6,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 km/h. Pri akcelerácii cítiť výhody pohonu zadných kolies, ktoré nestrácajú trakciu.

Batéria s kapacitou 82 kWh (využiteľných je 77 kWh) je známa aj z Enyaqu a poskytnúť má dojazd 573 kilometrov. Reálnejší údaj, ktorý nám svietil po dobití, je 520 kilometrov, no je len veľmi orientačný, vždy záleží na tom, kde a ako jazdíte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujímavosťou je pokles maximálneho nabíjacieho výkonu, nami testované auto ešte zvládalo 175 kW, po novom však už výrobca uvádza 135 kW, ale aj vyrovnanejšiu nabíjaciu krivku. Z 10 na 80 percent nabijete auto za 28 minút, v zime príde vhod možnosť predhriať batériu.

Funkciu opačného toku energie, pri ktorom by sa dalo cez adaptér napájať externé spotrebiče, Škoda stále neponúka.

Súvisiaci článok Ford s novým Explorerom zbytočne neexperimentoval a dobre urobil Čítajte 

Počas testu panovalo horúce počasie a klimatizácia šla naplno, čo zrejme prispelo k vyššej spotrebe, než sme očakávali. Výrobca udáva do 16,4 kWh na 100 km, u nás to bolo 18,6 kWh/100 km. V čisto mestskej premávke sme čakali, že sa dostaneme pod 17 kWh, no nepodarilo sa.

Podobná bola spotreba aj na okresných cestách, na diaľnici sme jazdili pod 21 kWh.

Komfort a obratnosť

Veľká pochvala ide za príplatkový adaptívny podvozok DCC, ktorý na nerovnostiach aj vzhľadom k veľkým 21-palcovým kolesám odvádzal dobrú prácu, aj keď nejde o tlmiče s dvojventilovou technológiou, paradoxne sme zažívali menej buchotania od kolies. Aj tak by sme volili menšie kolesá s vyššou bočnicou pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri vypnutej rekuperácii sa vie Elroq až neuveriteľne dlho kotúľať zotrvačnosťou, čo je dobré využiť pre nižšiu spotrebu. Ešte viac nás zaujala obratnosť, predné kolesá sa napriek rozmerom majú pri plnom vytočení kam schovať, a tak autu stačí na otočenie 9,3 m, čo je o pol metra menej ako pri Fabii.

Jazdné asistenty tiež nesklamali, no od prakticky plnej výbavy by sme už vyžadovali napríklad aj automatické prispôsobenie rýchlosti pred vjazdom do obce. Koncern Volkswagen nám svojho času dokázal, že túto funkciu má dobre zvládnutú.

Lacnejšia verzia dáva väčší zmysel

Škoda pri Elroqu spravila šikovný trik a využila väčšinu existujúcich komponentov z Enyaqu. Aj vďaka tomu vie základnú verziu ponúknuť približne za toľko, ako konkurenti ponúkajú malý elektromobil B-segmentu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na rozdiel od nich loví Elroq zákazníkov v kategórii kompaktných SUV, kde cena nad 30-tisíc eur nie je dnes nijako výnimočná.

Treba priznať, že v našom prípade cena verzie 85 s príplatkami vyletela nad 54-tisíc eur, čo už je skutočne veľa. Preto nám verzie 50 a 60 v prípade Elroqu dávajú najväčší zmysel, dostávajú sa na úroveň lepšie vybaveného Karoqu s benzínovým motorom.

Aspoň tu už badať cenovú paritu, a to ešte Škoda tento rok predstaví sériovú podobu menšieho elektrického SUV menom Epiq.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelŠkoda Elroq
Verzia85 Selection 210 kW
Cena od / verzie od / testovaný model (eur)31 510 / 41 900 / 54 144
Výkon – kW(k)210 (286)
Krút. moment – (Nm)545
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)6,6
Maximálna rýchlosť (km/h)180
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km)15,2 – 16,4 / 18,6
Kapacita batérie (kWh)82 (77 netto)
Max. nabíjací výkon (kW)135 (predtým 175)
Funkcia V2L/V2H/V2Gnie/nie/nie
Rozmer pneumatík235/45 R21 vpredu, 255/40 R21 vzadu
Pohotovostná hmotnosť (kg)2262
Objem batožinového priestoru (l)470 / 1580
Svetlá výška podvozka (mm)187
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2765; 4488; 1884; 1654

Škoda

Súvisiace témy: Elektromobily, Rodinné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  4. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 14 205
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 10 009
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 599
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 890
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 4 262
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 772
  7. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 2 976
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 751
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Iveta Bakitová: Riga - elegantná dáma so severským šarmom v predvianočnom čase
  2. Martin Škopec Antal: "Fanatizmus a nevedomosť sú večne hladné"
  3. Adam Austera: iPhone 17 vyniesol Apple k novým rekoerdom. Prekoná firma magickú hranicu 4 biliónov dolárov?
  4. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  5. Miroslav Ferkl: Smutná reč
  6. Vladimír Krátky: Slovensko je v rici ( alebo AI „ po našém “ ) .
  7. Vladimír Bojničan: Kresťania a sloboda: Chceme ju pre seba, ale iným ju zakaždým odoprieme
  8. Peter Hroško: Keď nás mozog klame - ako vzniká skreslené vnímanie reality
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 14 404
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 713
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 6 764
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 973
  5. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 427
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 425
  7. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 4 756
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 460
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťZatvoriť reklamu