| Škoda Elroq 85 Selection - prehľad základných parametrov | |
|---|---|
| Cena od / verzia od (eur) | 31 510 / 41 900 |
| Spotreba výrobca / test (kWh/100 km) | 15,2 – 16,4 / 18,6 |
| Objem batožinového priestoru (l) | 470 |
| Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2765; 4488; 1884; 1654 |
S Elroqom sme sa vybrali pozrieť kamaráta na zraz veteránov v obci Mýtne Ludany pri Leviciach. Príjemná letná akcia na miestnom futbalovom ihrisku priniesla množstvo krásnych áut.
Nás však zaujímalo niečo iné. Ako bude Elroq vo farbe timiano green vyzerať vedľa o 35 rokov staršej Škody Favorit vo farbe topoľová zelená. Práve tá bola inšpiráciou na exkluzívne sfarbenie Elroqu. Favoritu v perfektnom stave, dnes už na veteránskych značkách, sme pred časom venovali aj samostatný článok.
A čo majú tieto autá spoločné? Na prvý pohľad okrem podobnej zelenej farby už nič, no isté historické paralely nachádzame. Začnime napríklad tým, že už pri Favorite začali pokusy so sériovou výrobou elektromobilov.
Dialo sa tak na začiatku 90. rokov v závode Škoda Elcar Ejpovice na popud švajčiarskej spoločnosti Fridez Soler z Münchensteinu. Jej majiteľ už vtedy veril, že je správny čas ponúknuť elektromobily. Aspoň úradom a štátnym spoločnostiam.
Napriek 35-ročnému rozdielu vo výrobnom programe Škody je farba modelov Elroq a Favorit veľmi podobná. (zdroj: Peter Kálmán)Elektrický Favorit sa volal Škoda Eltra 151 a zaujímavosťou napríklad bolo, že mu ostala manuálna prevodovka. Parametre boli dosť zúfalé, benzínový 1,3-litrový motor nahradil elektromotor s výkonom 15,5 kW (21 koní) a energiu mu dodávalo štrnásť olovených batérií s kapacitou 15,4 kWh značky Bären.
Dojazd bol podľa výrobcu 80 kilometrov, ale v reálnej premávke aj o polovicu menej a maximálna rýchlosť bola 80 kilometrov za hodinu.
Dizajnéri zo Škody navrhli moderný Favorit podľa súčasných trendov Čítajte Niekoľko vozidiel Elcar sa minulý rok objavilo na predaj v ďalekej Alabame v USA. Ako by mohol vyzerať moderný elektrický Favorit v retro kabáte, sa nedávno vo voľnom čase zamyslel dizajnér Škody.
Ďalšou paralelou medzi klasickým Favoritom a Elroqom je úspech. Hoci Favorit bol prvým modelom po dlhom období v programe Škody s motorom a pohonom vpredu a pri Elroqu je zas všetko vzadu, o oba modely prejavili zákazníci v Európe záujem a vznikol nový štandard pre Škodu.
Škoda Elroq (zdroj: Peter Kálmán)Favorit dokázal, že značku Škoda má zmysel zachrániť a Elroq zas dokazuje, že zo Škody sa stáva etablovaný výrobca elektromobilov.
Keď sme pred rokom jazdili s ešte maskovaným Elroqom v Amsterdame, Škoda už zrejme tušila, že bude mať na tamojšom trhu úspech. Ide totiž aktuálne o najpredávanejší elektromobil nielen v Holandsku, ale napríklad aj v Dánsku. V júni sa Elroq stal tretím najpredávanejším elektromobilom v Európe, hneď po Teslach Model Y a Model 3.
Čím teda vie nová elektrická Škoda zaujať, sme zisťovali v redakčnom teste.
Elektromobil od Škody sa zmenšil. Čo ukázala prvá jazda s novým modelom Elroq Čítajte Nový dizajn
Elroq je prvým modelom značky s novou tvárou. Lesklá čierna lišta sa nazýva Tech-Deck Face a ukrýva senzory jazdných asistentov. Verzie RS a Sportline majú tento plast podsvietený zvislými pruhmi, ktoré pekne nadväzujú na denné svietenie.
Pokiaľ je rozdelené na štyri segmenty na každej strane, tak viete, že ide o lepšiu verziu s matrixovými hlavnými svetlami. Tie sú umiestnené nižšie v nárazníku a na každej strane je 18 LED modulov adaptívneho svietenia. K ich fungovaniu sme nemali výhrady, no sú za príplatok aj pri vyššej výbave Selection.
Elroq je prvým modelom, ktorý dostal novú masku Tech-Deck Face, pri verziách Sportline a RS má aj podsvietené mriežkovanie. (zdroj: Peter Kálmán)Proporčne je Elroq dobre vyvážený, krátkym previsom karosérie kontrastujú veľké 21-palcové kolesá. Aj keď vyzerajú efektne, pre komfort a vyššiu hmotnosť verzie 85 s najväčšou batériou by sme ich oželeli a ostali pri štandardných 19-palcových.
Z praktického hľadiska sa nám páčili čierne nelakované plasty v spodnej časti karosérie, ktoré nie sú také náchylné na poškodenia kamienkami či na udržiavanie v čistote. Lakované ich nemá ani verzia RS či Sportline.
Sama zastavuje aj sa preraďuje. Vyskúšali sme, aká je Kia EV3 nabitá výbavou Čítajte Praktické využitie
Na podvozkovej platforme MEB dnes nájdeme autá rôznych značiek, od Volkswagenu cez Audi a Škodu až po Ford. Ani pri Elroqu tento základ so 400-voltovou architektúrou a primárne pohonom zadných kolies nie je výnimkou.
S rázvorom kolies 2765 mm je rozmer identický s Enyaqom, no celková dĺžka auta je kratšia, na úrovni 4488 mm. S tým súvisí aj kufor menší o 115 litrov, no stále sa doň zmestí 470 litrov batožiny a po sklopení sedadiel narastie na 1580 litrov.
Vpredu frunk nenájdete, no Škoda myslela na šikovné uloženie nabíjacieho kábla, je v sieťke pod krycím platom kufra. Tradičných noviniek je v aute, samozrejme, viac, napríklad poličky po bokoch či závesné plátno na uloženie ľahších predmetov. Boky kufra mohli byť potiahnuté kobercom, nájdeme tu len plast.
V 470-litrovom kufri Elroqu nechýbajú praktické riešenia. (zdroj: Peter Kálmán)Dobrou správou je, že na zadných sedadlách ponúka Elroq veľkorysý priestor podobný Enyaqu. Nechýba trojzónová klimatizácia, USB-C porty, rovná podlaha, lakťová opierka, za ktorou je priezor na prevoz dlhých predmetov, a tiež integrované roletky bočných okien.
Jednoduché ovládanie
V interiéri neprináša Elroq žiadne dizajnové prekvapenia, prístrojová doska je identická s väčším Enyaqom. Ak však presadáte zo starších modelov značky, zmeny sú výrazné.
V našom prípade bol interiér vo verzii Lodge s kombináciou čiernych látkových poťahov sedadiel a svetlej umelej koži na prístrojovej doske. Spestrením boli oranžové bezpečnostné pásy a taktiež oranžové prešívanie. Zvoliť si môžete aj decentnejšiu čiernu kombináciu, takto však pracovisko vodiča pôsobilo príjemnejšie a vzdušenejšie.
Príplatkový trojramenný športový volant výborne padol do rúk a nehrozí na ňom žiadne dotykové ovládanie ako pri Volkswagenoch a Cupre. Taktiež je tradičnejšie riešené sťahovanie okien či volič smeru jazdy na stredovom tuneli.
Prístrojovú dosku prebral Elroq z väčšieho Enyaqu. (zdroj: Peter Kálmán)Páčka tempomatu ostala vľavo pod volantom. Tiež tu nájdeme pádla na nastavenie intenzity rekuperácie, škoda, že bez možnosti úplného zastavenia (one-pedal driving). Funkcia auto-hold, samozrejme, nechýba, takže v kolóne nemusíte stáť na brzde.
Už sme prestali kritizovať dotykové ovládanie väčšiny funkcií cez 13-palcovú obrazovku, pretože Škoda zapracovala na intuitívnosti, čím vyšla vodičom v ústrety. Napríklad na hornej lište ľahko deaktivujete akustické upozornenie na prekročenú rýchlosť alebo v zime naraz spustíte vyhrievanie volantu i sedadiel.
Aj bez skratiek je menu prehľadné a orientácia v ňom bezproblémová. Taktiež nie je problém bezdrôtovo pripojiť smartfón, ako aj ho nabíjať na podložke s odvetrávaním, aby sa zariadenie neprehrievalo.
Výkon
Podľa verzií začína výkon Elroqu od 125 kW (170 koní) a končí pri športovom RS, ktoré má 250 kW (340 koní), takže ide o najvýkonnejšiu Škodu v histórii. My sme si vyskúšali Elroq 85, ktorý na zadné kolesá posiela výkon 210 kW (286 koní) a krútiaci moment 545 Nm.
Škoda Elroq RS prichádza s vyšším výkonom a upraveným podvozkom Čítajte Dynamika rozhodne nechýba, zrýchlenie z nuly na sto trvá 6,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 km/h. Pri akcelerácii cítiť výhody pohonu zadných kolies, ktoré nestrácajú trakciu.
Batéria s kapacitou 82 kWh (využiteľných je 77 kWh) je známa aj z Enyaqu a poskytnúť má dojazd 573 kilometrov. Reálnejší údaj, ktorý nám svietil po dobití, je 520 kilometrov, no je len veľmi orientačný, vždy záleží na tom, kde a ako jazdíte.
Škoda Elroq (zdroj: Peter Kálmán)Zaujímavosťou je pokles maximálneho nabíjacieho výkonu, nami testované auto ešte zvládalo 175 kW, po novom však už výrobca uvádza 135 kW, ale aj vyrovnanejšiu nabíjaciu krivku. Z 10 na 80 percent nabijete auto za 28 minút, v zime príde vhod možnosť predhriať batériu.
Funkciu opačného toku energie, pri ktorom by sa dalo cez adaptér napájať externé spotrebiče, Škoda stále neponúka.
Ford s novým Explorerom zbytočne neexperimentoval a dobre urobil Čítajte Počas testu panovalo horúce počasie a klimatizácia šla naplno, čo zrejme prispelo k vyššej spotrebe, než sme očakávali. Výrobca udáva do 16,4 kWh na 100 km, u nás to bolo 18,6 kWh/100 km. V čisto mestskej premávke sme čakali, že sa dostaneme pod 17 kWh, no nepodarilo sa.
Podobná bola spotreba aj na okresných cestách, na diaľnici sme jazdili pod 21 kWh.
Komfort a obratnosť
Veľká pochvala ide za príplatkový adaptívny podvozok DCC, ktorý na nerovnostiach aj vzhľadom k veľkým 21-palcovým kolesám odvádzal dobrú prácu, aj keď nejde o tlmiče s dvojventilovou technológiou, paradoxne sme zažívali menej buchotania od kolies. Aj tak by sme volili menšie kolesá s vyššou bočnicou pneumatík.
Najväčšie 21-palcové kolesá vyzerajú na Elroqu výborne, no v prípade, že na nich trváte, si priplaťte aj adaptívny podvozok DCC. (zdroj: Peter Kálmán)Pri vypnutej rekuperácii sa vie Elroq až neuveriteľne dlho kotúľať zotrvačnosťou, čo je dobré využiť pre nižšiu spotrebu. Ešte viac nás zaujala obratnosť, predné kolesá sa napriek rozmerom majú pri plnom vytočení kam schovať, a tak autu stačí na otočenie 9,3 m, čo je o pol metra menej ako pri Fabii.
Jazdné asistenty tiež nesklamali, no od prakticky plnej výbavy by sme už vyžadovali napríklad aj automatické prispôsobenie rýchlosti pred vjazdom do obce. Koncern Volkswagen nám svojho času dokázal, že túto funkciu má dobre zvládnutú.
Lacnejšia verzia dáva väčší zmysel
Škoda pri Elroqu spravila šikovný trik a využila väčšinu existujúcich komponentov z Enyaqu. Aj vďaka tomu vie základnú verziu ponúknuť približne za toľko, ako konkurenti ponúkajú malý elektromobil B-segmentu.
Na rozdiel od nich loví Elroq zákazníkov v kategórii kompaktných SUV, kde cena nad 30-tisíc eur nie je dnes nijako výnimočná.
Treba priznať, že v našom prípade cena verzie 85 s príplatkami vyletela nad 54-tisíc eur, čo už je skutočne veľa. Preto nám verzie 50 a 60 v prípade Elroqu dávajú najväčší zmysel, dostávajú sa na úroveň lepšie vybaveného Karoqu s benzínovým motorom.
Aspoň tu už badať cenovú paritu, a to ešte Škoda tento rok predstaví sériovú podobu menšieho elektrického SUV menom Epiq.
Škoda Elroq (zdroj: Peter Kálmán)| Z testovacieho zápisníka | |
|---|---|
| Značka a model | Škoda Elroq |
| Verzia | 85 Selection 210 kW |
| Cena od / verzie od / testovaný model (eur) | 31 510 / 41 900 / 54 144 |
| Výkon – kW(k) | 210 (286) |
| Krút. moment – (Nm) | 545 |
| Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 6,6 |
| Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
| Spotreba výrobca / test (kWh / 100km) | 15,2 – 16,4 / 18,6 |
| Kapacita batérie (kWh) | 82 (77 netto) |
| Max. nabíjací výkon (kW) | 135 (predtým 175) |
| Funkcia V2L/V2H/V2G | nie/nie/nie |
| Rozmer pneumatík | 235/45 R21 vpredu, 255/40 R21 vzadu |
| Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2262 |
| Objem batožinového priestoru (l) | 470 / 1580 |
| Svetlá výška podvozka (mm) | 187 |
| Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2765; 4488; 1884; 1654 |














