SME

Elektrický Opel Mokka vie byť dobrým spoločníkom aj mimo mesta (test)

Auto dostalo vylepšenia, ktoré potešia.

Opel Mokka ElectricOpel Mokka Electric (Zdroj: Marek Čepa)
Opel Mokka Electric GS 54 kWh - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)31 990 / 36 590
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km)15,4 – 15,6 / 17,4
Objem batožinového priestoru (l)310
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2561; 4150; 1787; 1515

Najmenšie SUV značky Opel sme preklepli v teste v jeho modernizovanej elektrickej verzii. Tá je síce primárne určená do mesta, no nás zaujímalo, ako sa zhostí úlohy auta pre štyroch na víkendový pobyt v horách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestovanie s elektromobilom naprieč Slovenskom dnes už nie je žiadne veľké dobrodružstvo, v posledných rokoch pribudlo viacero nabíjačiek, a tak dlhšia trasa s elektromobilom ostáva adrenalínom len pri najmenších modeloch ako Dacia Spring.

Stále je to však o plánovaní, aby vás zastavenie na nabíjanie čo najmenej obmedzovalo a aby ste vedeli čas rozumne využiť. Prípadne, aby vás nezaskočila obsadená alebo nefunkčná nabíjačka. Na overenie poslúžia rôzne mobilné aplikácie, napríklad mapa nabíjacích bodov od ZSE Drive.

SkryťVypnúť reklamu

Stále vyzerá dobre

Od nášho prvého zoznámenia sa s elektrickou Mokkou v roku 2021 sa toho už stihlo veľa zmeniť. A to aj napriek tomu, že dizajn auta po nedávnom facelifte vyzerá takmer rovnako.

Vôbec to však neprekáža, Mokka akoby ani o deň nezostarla, pôsobí stále veľmi dobre. Bola prvým modelom značky, ktorý prišiel s novými ostrými líniami a s prednou maskou nazvanou Opel Vizor, rovnako dnes tento dizajn sluší aj Astre či Grandlandu.

Mokku môžete mať celú v jednej zo šiestich farieb alebo ju ozvláštniť čiernou strechou, prípadne aj čiernou kapotou. V našom prípade tento kontrast hral s novou zelenou Tropikal.

Opel vraj vylepšil základné Eco LED svetlá, u nás malo auto príplatkové adaptívne Intelli-Lux so 14 segmentmi. Na kategóriu malých áut svietia v noci výborne, no sú súčasťou rozsiahlejšieho balíka Techno za 2500 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Vzadu je zvláštnosťou otváranie kufra, pretože mikrospínač nie je na dverách, ale až nižšie v nárazníku pri osvetlení evidenčného čísla. V zime sa toto miesto prirodzene rýchlo zašpiní.

Nový volant a menej lesklých plastov

Vnútri ubudlo lesklých čiernych plastov, nový je volant po vzore Astry a tiež infotainment prehľadným menu. Dotykové ovládanie má celkom rýchlu odozvu, dlhšie len trvá načítanie kamery pri cúvaní. Ikony, respektíve funkcie, si môže vodič prispôsobiť podľa vlastných predstáv.

Pod obrazovkou síce ubudli niektoré tlačidlá, ale panel klimatizácie ostal, netreba tak teplotu nastavovať v menu. Jednoduchý je aj prístup k jazdným asistentom a taktiež ovládanie tempomatu na volante.

Plasty sú tvrdé a tkané koberce dosť nekvalitné, po 10-tisíc kilometroch boli už viditeľne opotrebované. S priestorom sa veľmi čarovať nedá, kufor má len 310 litrov. Pri batožine pre štyroch, hoci len na víkend, sme nechali doma dvojitú podlahu aj krycie plato.

SkryťVypnúť reklamu

Na dĺžku má auto len 4150 mm a krátke previsy karosérie či svetlá výška podvozka až 189 mm z Mokky robia dobrého spoločníka nielen v meste ale aj na nespevnených cestách. Na rozdiel od predošlej generácie sú však vždy poháňané len predné kolesá.

S vylepšeným pohonom aj batériou

Od uvedenia na trh sa zvýšil výkon aj kapacita batérie elektrickej Mokky. Elektromotor ponúka 115 kW (156 koní) a maximálny krútiaci moment 260 Nm. Auto v premávke pôsobí živšie ako na papieri, z nuly na sto trvá zrýchlenie deväť sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h.

Batéria má kapacitu 54 kWh a vydržať má na dojazd 403 kilometrov, čo sa takmer zhodovalo s palubným počítačom pri plnom nabití. Časovo aj výkonovo je najefektívnejšie dobíjať auto z 10 na 80 percent, vtedy sa naozaj dá dosiahnuť výrobcom deklarovaný čas 27 minút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri pätnástich percentách batérie sme pri nabíjaní dosiahli výkon 107 kW, Opel udáva maximálny výkon 100 kW a potom už krivka klesala, až bol pri 80 percentách nabíjací výkon 50 kW. Aj to je dôvod prečo zvyšných 20 percent dobíjate ešte ďalšiu pol hodinu, čo už nie je veľmi časovo rentabilné pri výkonných verejných nabíjačkách. Aj pri nabití na 80 percent pritom môžete počítať s vyše 300-kilometrovým dojazdom.

Štandardom domáceho nabíjania pri Mokke-e ostáva jednofázová 7,4 kW palubná nabíjačka pre nabíjanie striedavým prúdom (AC). Za výkonnejšiu 11 kW trojfázovú sa pripláca 450 eur pri všetkých výbavách a po novom sa pridáva možnosť obojsmerného toku energie, takže viete napájať z batérie auta externé spotrebiče. Za V2L adaptér sa však ešte zvlášť pripláca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba a nabíjanie

Späť k nášmu výletu. Pri plánovaní dlhších trás pomôže zadávať cieľ do vstavanej navigácie, pretože vám ukáže odporúčané miesta nabíjania, aj koľko času na nich stráviť aby ste boli čo najefektívnejší.

V našom prípade mala trasa z Bratislavy do Vysokých Tatier 300 kilometrov a auto pri batérii nabitej na 77 percent pre 290-kilometrový dojazd vypočítalo, že najlepšie bude dvakrát cestou nabíjať, raz 26 minút a na druhej zastávke 18 minút. Počítalo pritom s jazdou po diaľnici aj so státím v kolóne pod Donovalmi pred Ružomberkom.

Odporúčania navigácie sme však nepočúvli a nabíjacie zastávky prispôsobili svojmu programu tak, aby sme nikde nemuseli čakať viac ako je to potrebné. Zároveň sme museli počítať s tým, že v cieľovej destinácii nebude možnosť auto znova nabíjať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvou zastávkou tak po 152 kilometroch bol Terminál R1 Beladice, kde sme strávili 24 minút zastávkou na občerstvenie a auto sa zatiaľ zo 41 percent nabilo na 82 percent.

Druhou nabíjacou zastávkou bolo Kamenné Pole v Liptovskom Mikuláši, kam sme po 160 kilometroch od Beladíc prišli s 18-percentnou batériou a dojazdom 54 kilometrov. Čas na nákupy sme opäť využili nabíjaním, aby sme ho nemuseli riešiť počas víkendu v horách.

Posledné nabíjanie na rovnakom mieste v Mikuláši na ceste späť bolo najmenej efektívne. Cieľom však bolo zistiť, či Opel Mokka Electric zvládne trasu z Tatier do Bratislavy na jedno nabitie. Zo 74 percent sme nabíjali do 100 percent až 55 minút, čas sme však opäť využili na obed v reštaurácii.

Navigácia nám napriek tomu odporúčala spraviť si ešte jednu zastávku na nabíjanie, ale to už sme chceli nechať na doma. Mokka trasu z Mikuláša do Bratislavy dala bez problémov a v cieli so sedempercentnou batériou a zostávajúcim dojazdom 20 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tri nabíjania s objemom 77,7 kWh by nás v sieti ZSE Drive pri využití ultra rýchlych DC nabíjačiek (nad 55 kW) stáli bez mesačného paušálu 71 eur.

Priemerná spotreba počas 638 kilometrov bola 17,4 kWh na 100 kilometrov. Stále nedokončené diaľničné úseky a hustejšia prázdninová doprava pomohli k nižšej spotrebe, ale netreba zabúdať na štvorčlennú posádku s batožinou.

Dobrá, ale chýba motivácia

Elektrická Mokka dokázala, že dá sa využiť aj mimo mesta a limitujúca nie je ani tak elektrická výzbroj ako rozmery auta. Opel však má aj na tento problém odpoveď v podobne väčšej a cenovo dostupnejšej Frontery Electric. Tá však používa jednoduchšiu technológiu.

Cenový rozdiel medzi základnou a najvyššou výbavou Mokky je pri elektrickej verzii iba 1200 eur, takže na lepšej výbave sa neoplatí šetriť. Problémom skôr ostáva veľký cenový rozdiel medzi benzínovou a elektrickou verziou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priame porovnávanie cien je výhodou, ale aj nevýhodou e-CMP platformy, na ktorej Stellantis spravil celý rad áut so spaľovacím aj elektrickým pohonom. Totiž, v čase, keď očakávame, že sa tieto ceny začnú zrovnávať, je rozdiel 11 500 eur skutočne veľa. Keď sme pred štyrmi rokmi porovnávali benzínový a elektrický Peugeot 2008, tak cenový rozdiel bol 8000 eur.

K porovnateľným cenám spaľovacích motorov a elektromobilov nás v tomto segmente zjavne čaká ešte dlhá cesta.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelOpel Mokka Electric
VerziaGS Electric 54 kWh
Cena benzínovej verzie od20 490
Cena elektrickej verzie od / testovaný model (eur)31 990 / 36 590
Výkon – kW(k)115 (156)
Krút. moment – (Nm)260
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)9
Maximálna rýchlosť (km/h)150
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km)15,4 – 15,6 / 17,4
Kapacita batérie (kWh)54
Max. nabíjací výkon (kW)100
Funkcia V2L/V2H/V2Gáno/nie/nie
Rozmer pneumatík215/55 R18
Prevádzková hmotnosť (kg)1615
Objem batožinového priestoru (l)310 / 1060
Svetlá výška podvozka (mm)189
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2561; 4150; 1787; 1515

Opel

Súvisiace témy: Elektromobily
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 11 600
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 829
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 777
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 687
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 440
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 204
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 1 752
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 525
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Demokracia, ktorú si musíme chrániť
  2. Elena Antalová: Za všetkým nemusíš hľadať ženu, ale...
  3. Daniel Bíro: Lukáš Ilavský ako riaditeľ SOŠE Trnava má plány do budúcnosti. V škole sú tiež žiadané viaceré technické odbory
  4. Štefan Šturdzík: Futbal je krásny , no dokáže byť neskutočne krutý.
  5. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 11
  6. Medard Slovík: 23 rokov a 300 dní plných priateľstiev: Môj život v srdci knižnice
  7. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  8. Eva Gallova: Odvtedy, ako objavili penicilín a viagru ľudia nemajú problém
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 735
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 419
  3. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 14 228
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 783
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 682
  6. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 10 534
  7. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 783
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 880
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťZatvoriť reklamu