Najznámejšia automobilová anketa zverejnila sedem finalistov, ktorí sa uchádzajú o titul Európske auto roka 2025. Tentoraz medzi nimi nie je žiadna čínska značka ani veľký drahý elektromobil.
Ocenenie sa už 60 rokov udeľuje novým autám na trhu, ktoré sú niečím zaujímavé a vyčnievajú tak nad svojimi rivalmi. Môže ísť o technické riešenia, jazdné vlastnosti či dobrý pomer ceny a výkonu.
Napriek tomu víťazstvo v ankete nie je garanciou, že pôjde o predajne úspešný model. Príkladom sú autá ako plug-in hybridný Opel Ampera či elektrický Jaguar I-Pace.
Novinka aspoň na piatich trhoch
Finalisti Európske auto roka 2025:
O víťazovi nerozhoduje verejnosť, ale odborná porota zložená zo 60 automobilových novinárov z 23 krajín Európy.
V prvom hlasovaní porota vyberala z 50 nových áut, ktoré do konca roka prišli alebo prídu do predaja aspoň v piatich krajinách Európy.
Z nich už stihli vybrať sedem finalistov. Rozhoduje bodové ohodnotenie, respektíve súčet všetkých porotcov.
Na benzín alebo na elektrinu
Želiezkami v ohni koncernu Stellantis sú Alfa Romeo Junior a cenovo dostupný Citroën C3. Obe autá môžu byť s benzínovými motormi, ale aj ako elektromobily. Práve Citroën C3 vyrábaný v Trnave má spôsobiť malú cenovú revolúciu, keďže sa v B-segmente ponúka s cenou tesne pod 23-tisíc eur.
Ďalším cenovo dostupným finalistom je Dacia Duster. Tretia generácia už síce nie je v ponuke s naftovým pohonom, no okrem štvorkolky či LPG verzie sa po novom Duster predáva aj s full-hybridným pohonom.
Do finále sa dostal aj štýlový elektromobil s odkazom na predchodcu zo 70. rokov a je ním Renault 5. Na vybraných trhoch bude v ponuke aj jeho ostrejšia športová verzia pod názvom Alpine A290.

Posledným zástupcom značky Cupra so spaľovacími motormi je novinka Terramar . Kompaktné športové SUV cieli na tých, ktorí potrebujú rodinné auto, ale zároveň by si chceli užiť športovú atmosféru. Ponuka motorov je pestrá, s výkonom od 150 do 272 koní pri plug-in hybride.
O víťazstvo má určite záujem aj drobný elektromobil Hyundai Inster, ktorý však ako zástupca najmenšieho A-segmentu vie celkom zaujímavo čarovať s vnútorným priestorom. Základnou cenou 22 690 eur pritom konkuruje Citroënu ë-C3.
Z finalistov najuniverzálnejším elektromobilom, ktorý sa uchádza o víťazstvo v ankete, je kompaktný crossover Kia EV3. Vďaka možnosti veľkej 81,4 kWh batérie sľubuje dojazd na jedno nabitie až 605 kilometrov.
Vyhlasovanie víťaza ankety sa roky konalo v predvečer ženevského autosalónu, no po jeho zrušení sa meno najlepšieho auta na rok 2025 dozvie verejnosť 10. januára na autosalóne v Bruseli.
Pripomeňme, že minulý rok ocenenie získal Renault Scenic, z ktorého sa v najnovšej generácii stalo elektrické SUV. Vôbec prvým víťazom bol pred šesťdesiatimi rokmi dnes už zabudnutý sedan Rover 2000, ktorý porazil Mercedes 600 a britský Hillman Imp.
Ktorý model by mal vyhrať v ankete Európske auto roka 2025?
Anketa už bola ukončená.