SME

Cupra Terramar je dobrou alternatívou ku Kodiaqu RS

Rodinný komfort je prvoradý.

Cupra TerramarCupra Terramar (Zdroj: Marek Čepa)
Cupra Terramar VZ 2,0 TSI 265 4Drive - Prehľad základných parametrov:
Cena modelu od / verzia od (eur)38 900 / 49 040
Spotreba výrobca / test (l)8,4 - 8,8 / 8,5
Objem batožinového priestoru (l)508 - 642
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2676; 4519; 1869; 1586

Prísť prakticky naraz s dvoma novými modelmi od značky Cupra začínajúcimi sa písmenom T vyvoláva trochu zmätok, preto si v nich hneď na začiatku spravme jasno.

Terramar je kompaktné SUV s benzínovými motormi na rovnakom základe s platformou MQB Evo ako napríklad Volkswagen Tiguan a Škoda Kodiaq.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potom je tu Tavascan , športový elektrický crossover vyrábaný v Číne s MEB platformou a výkonom až 340 koní. Aj jeho test už plánujeme, ale teraz nás zaujímala benzínová klasika Terramar, ktorá je akýmsi krížencom Formentora a Tiguanu.

SkryťVypnúť reklamu

Od nášho úplne prvého stretnutia s Terramarom prešli takmer tri roky. Vtedy nám ho Cupra celkom symbolicky ukázala na opustenom španielskom okruhu Sitges-Terramar s najstaršou klopenou dráhou.

Odkiaľ sa vzal názov auta, je už teda jasné, tou podstatnejšou otázkou však je, či má ďalšie SUV ešte miesto na trhu.

Väčší brat Formentora

Pri pohľade spredu je vlastne celkom ťažké rozoznať, či ide o faceliftovaný Formentor, alebo Terramar, obe autá majú veľmi podobnú žraločiu masku a svetlá s trojuholníkovým denným svietením. Tento motív sa opakuje aj pri detailoch v interiéri.

Kým Formentor je zjednodušene povedané zdvihnutým Leonom, úlohou Terramaru je plniť účely všestranného rodinného SUV. Ostáva len dúfať, že Cupra nezovšednie a udrží si status športových áut, pre ktoré vznikla.

SkryťVypnúť reklamu

Pre kontext vzniku Terramaru dodajme, že Cupra Ateca, čo bol prvý model bez loga Seatu, už je dosť starý a Seat Tarraco je definitívnou minulosťou. Priestrannejšia novinka v ponuke je preto celkom logickým krokom.

Terramar má na dĺžku 4519 mm, takže aj priestorovo má blízko k Tiguanu. Lenže podľa pôvodu je skôr príbuzným s Audi, z linky schádza v maďarskom Győri spolu s modelom Q3. Závan prémiovosti cítiť nielen z použitých materiálov, ale aj bohatej výbavy.

Dostatok priestoru pre rodinu

Už pri nastupovaní je rozdiel oproti Formentoru celkom jasný, vyššia strecha robí interiér priestrannejším, a teda aj praktickejším.

Podľa očakávania je vzadu dostatok miesta, dvere sa otvárajú do širokého uhla, sedadlá sa dajú posúvať a stredné operadlo samostatne sklopiť.

SkryťVypnúť reklamu

Výduchy klimatizácie sú samozrejmosťou, pri vyššej výbave je trojzónová klíma s možnosťou nastavenia teploty pre zadných pasažierov.

Kufor tiež spĺňa nároky na rodinné auto, má objem 508 až 642 litrov, podľa toho, ako sú posunuté zadné sedadlá o 15 centimetrov.

Pekné detaily, ale málo tlačidiel

Spracovanie interiéru je na vysokej úrovni a nehanbil by sa zaň ani Volkswagen, no až na medené a strieborné lišty s trojuholníkovým vzorom zas nič zásadne nové neprináša. Zaujali nás vnútorné kľučky dverí aj mechanizmus výduchov vetrania či originálne podsvietenie vyrezané vo výplni dverí. Inak však máte pocit, že interiér je poskladaný z dielcov existujúcich modelov.

Aj Terramar je už vždy s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG s ovládaním vpravo na stĺpiku volantu. Poznáme ho aj z Passatu a Superbu. Na stredový tunel sa tak zmestil okrem držiaka na dva nápoje a výkonného indukčného nabíjania smartfónu aj rad klasických tlačidiel. Tie sme ocenili aj na volante, teda žiadne nešikovné haptické riešenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľmi to však netreba zakríknuť, pretože väčšinu funkcií musíte aj tak ovládať dotykovo cez veľkú 12,9-palcovú obrazovku, a to vrátane rýchleho odhmlievania okna alebo prepnutia vetrania na vnútorný okruh.

Postupne však systému pribudli skratky, aby sa vodič nemusel preklikávať zdĺhavo cez menu, napríklad šikovná je vyskakovacia vrchná lišta s možnosťou pridať si najčastejšie používané funkcie. Prípadne vypínanie niektorých asistentov zvládnete aj pomocou tlačidiel na volante.

Prekvapilo nás citlivé naladenie senzorov, ktoré občas hlásili prekážky aj tam, kde neboli, alebo príliš skoro začalo auto panikáriť a vyzývať na brzdenie. Je to škoda, najmä senzory, ktoré niekedy vidia duchov, sú už pri koncerne Volkswagen, bohužiaľ, klasikou.

Reputáciu však rýchlo naprávajú perfektne fungujúce jazdné asistenty, z ktorých si môžu brať príklad aj iné značky. Všetko je prirodzené a nijako nerozčuľuje ani neobmedzuje vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za výfuky sa netreba hanbiť

Zatiaľ najvýkonnejšou verziou je Terramar VZ, ktorý má pod kapotou benzínový dvojliter TSI s výkonom 195 kW (265 koní) a s krútiacim momentom 400 Nm.

Záhadou je, prečo sa Cupra pri tomto motore ostýchala použiť poriadne koncovky výfuku, zozadu auto vyzerá tak, že by mohlo pokojne ísť aj o plug-in hybrid. S tým súvisí aj decentný zvuk, žiadny výfuk od Akrapoviča sa tu nekoná. Namiesto toho sa v režimoch Performance a Cupra dočkáte nie veľmi príjemného umelého zvuku. Našťastie si ideálnu konfiguráciu môžete nastaviť v režime Individual.

V ňom nájdete aj možnosti nastaviť si adaptívny podvozok s dvojventilovými tlmičmi DCC Pro druhej generácie. Systém funguje výborne a oceníte ho napríklad na rozbitých cestách, keď sa Terramar aj s veľkými kolesami správa komfortne, čo tiež zlepšuje jeho každodenné využitie. Na kvalitných kľukatých okreskách môžete pre zmenu pritvrdiť a užívať si ostrejšie prejazdy zákrutami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdí výborne a má čo ponúknuť

Progresívne riadenie sa prispôsobuje rýchlosti, ale je presné a strmé, ako by ste od Cupry očakávali. Oproti iným modelom na platforme MQB Evo je Terramar znížený o 10 milimetrov. Vzadu majú všetky verzie viacprvkovú nápravu a pri benzínových dvojlitroch aj pohon všetkých kolies 4Drive.

S ním súvisí aj ako taká výbava na zasnežené cesty alebo do terénu vrátane príslušných jazdných režimov. Dobre vtedy poslúži kamerový systém s detailným pohľadom, kadiaľ idú predné kolesá. Nechýba ani kontrolovaný zjazd z kopca. Jednoducho, auto je pripravené na lyžovačku alebo chatu v horách.

Pochváliť musíme odhlučnenie interiéru s dvojitými sklami a kobercom obalenými podbehmi kolies a čiastočne aj podvozka. Kvalitný zvuk zabezpečuje audiosystém značky Sennheiser so subwooferom miesto rezervného kolesa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výborné sú tiež športové elektricky nastaviteľné sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Ich boky sú dosť masívne, neocení ich len posádka vzadu, ktorej zhoršujú výhľad vpred.

Zaujímavosťou je schopnosť príplatkových matrixových svetiel vysvietiť nápisy alebo piktogramy na cestu pred vodiča, auto vás môže upozorniť snehovou vločkou na námrazu alebo ukazuje stopu podľa natočenia volantu. Pri skladaní výbavy by sme však tieto vymoženosti oželeli.

Výkonný dvojlitrový motor samozrejme znamená aj vyššiu spotrebu. Pri diaľničnej 130 motor točí 2250 otáčok za minútu a vypýta si 8,5 litra. Na okreskách pri deväťdesiatke má motor 1500 otáčok, ale stále treba rátať so spotrebou 6,8 litra. Najvyššiu spotrebu sme mali v meste a to 10,2 litra. V priemere sme jazdili za 8,5 litra na sto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrá, ale drahá

Cupra Terramar predstavuje celkom rozumný kompromis v prípade, že chcete výkonné a dobre jazdiace auto, ktoré má zároveň plniť rodinné účely. Napriek tomu nás úplne nepresvedčilo.

Kto totiž vyskúša menší Formentor VZ s 333-koňovým motorom, zistí, že za podobné peniaze môže mať lepší zážitok z jazdy vrátane poriadneho zvuku.

Ak víťazí rodina a komfort, tejto úlohy sa vie dobre zhostiť sesterský Tiguan R-Line s rovnakým pohonom a ešte ušetríte tisícky eur. Platí to však aj opačne v prípade, že sa rozhodujete medzi Terramarom aj Kodiaqom RS. Výber je vždy, samozrejme, na vás.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCupra Terramar
VerziaVZ 2,0 TSI 265 k 4Drive
Cena od / verzia od / testovací model (eur)38 900 / 49 040 / 52 230
Motorbenzínový štvorvalec
s turbom, 1984 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. /min.)195 (265) / 5250 - 6500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. /min.)400 / 1650 - 4350
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická DSG / 7
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)5,9
Maximálna rýchlosť (km/h)243
Spotreba - výrobca / test (l)8,4 - 8,8 / 8,5
Objem palivovej nádrže (l)60
Rozmer pneumatík255/40 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)1798
Objem batožinového priestoru (l)508 - 642
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2676; 4519; 1869; 1586
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 728
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 472
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 915
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 671
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 540
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 241
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 135
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 070
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  2. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  3. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  4. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  5. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  6. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  7. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 031
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 672
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 613
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 855
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 944
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 740
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 250
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 824
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu