SME

Cupra Terramar je dobrou alternatívou ku Kodiaqu RS

Rodinný komfort je prvoradý.

Cupra TerramarCupra Terramar (Zdroj: Marek Čepa)
Cupra Terramar VZ 2,0 TSI 265 4Drive - Prehľad základných parametrov:
Cena modelu od / verzia od (eur)38 900 / 49 040
Spotreba výrobca / test (l)8,4 - 8,8 / 8,5
Objem batožinového priestoru (l)508 - 642
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2676; 4519; 1869; 1586

Prísť prakticky naraz s dvoma novými modelmi od značky Cupra začínajúcimi sa písmenom T vyvoláva trochu zmätok, preto si v nich hneď na začiatku spravme jasno.

Terramar je kompaktné SUV s benzínovými motormi na rovnakom základe s platformou MQB Evo ako napríklad Volkswagen Tiguan a Škoda Kodiaq.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potom je tu Tavascan , športový elektrický crossover vyrábaný v Číne s MEB platformou a výkonom až 340 koní. Aj jeho test už plánujeme, ale teraz nás zaujímala benzínová klasika Terramar, ktorá je akýmsi krížencom Formentora a Tiguanu.

SkryťVypnúť reklamu

Od nášho úplne prvého stretnutia s Terramarom prešli takmer tri roky. Vtedy nám ho Cupra celkom symbolicky ukázala na opustenom španielskom okruhu Sitges-Terramar s najstaršou klopenou dráhou.

Odkiaľ sa vzal názov auta, je už teda jasné, tou podstatnejšou otázkou však je, či má ďalšie SUV ešte miesto na trhu.

Väčší brat Formentora

Pri pohľade spredu je vlastne celkom ťažké rozoznať, či ide o faceliftovaný Formentor, alebo Terramar, obe autá majú veľmi podobnú žraločiu masku a svetlá s trojuholníkovým denným svietením. Tento motív sa opakuje aj pri detailoch v interiéri.

Kým Formentor je zjednodušene povedané zdvihnutým Leonom, úlohou Terramaru je plniť účely všestranného rodinného SUV. Ostáva len dúfať, že Cupra nezovšednie a udrží si status športových áut, pre ktoré vznikla.

SkryťVypnúť reklamu

Pre kontext vzniku Terramaru dodajme, že Cupra Ateca, čo bol prvý model bez loga Seatu, už je dosť starý a Seat Tarraco je definitívnou minulosťou. Priestrannejšia novinka v ponuke je preto celkom logickým krokom.

Terramar má na dĺžku 4519 mm, takže aj priestorovo má blízko k Tiguanu. Lenže podľa pôvodu je skôr príbuzným s Audi, z linky schádza v maďarskom Győri spolu s modelom Q3. Závan prémiovosti cítiť nielen z použitých materiálov, ale aj bohatej výbavy.

Dostatok priestoru pre rodinu

Už pri nastupovaní je rozdiel oproti Formentoru celkom jasný, vyššia strecha robí interiér priestrannejším, a teda aj praktickejším.

Podľa očakávania je vzadu dostatok miesta, dvere sa otvárajú do širokého uhla, sedadlá sa dajú posúvať a stredné operadlo samostatne sklopiť.

SkryťVypnúť reklamu

Výduchy klimatizácie sú samozrejmosťou, pri vyššej výbave je trojzónová klíma s možnosťou nastavenia teploty pre zadných pasažierov.

Kufor tiež spĺňa nároky na rodinné auto, má objem 508 až 642 litrov, podľa toho, ako sú posunuté zadné sedadlá o 15 centimetrov.

Pekné detaily, ale málo tlačidiel

Spracovanie interiéru je na vysokej úrovni a nehanbil by sa zaň ani Volkswagen, no až na medené a strieborné lišty s trojuholníkovým vzorom zas nič zásadne nové neprináša. Zaujali nás vnútorné kľučky dverí aj mechanizmus výduchov vetrania či originálne podsvietenie vyrezané vo výplni dverí. Inak však máte pocit, že interiér je poskladaný z dielcov existujúcich modelov.

Aj Terramar je už vždy s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG s ovládaním vpravo na stĺpiku volantu. Poznáme ho aj z Passatu a Superbu. Na stredový tunel sa tak zmestil okrem držiaka na dva nápoje a výkonného indukčného nabíjania smartfónu aj rad klasických tlačidiel. Tie sme ocenili aj na volante, teda žiadne nešikovné haptické riešenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľmi to však netreba zakríknuť, pretože väčšinu funkcií musíte aj tak ovládať dotykovo cez veľkú 12,9-palcovú obrazovku, a to vrátane rýchleho odhmlievania okna alebo prepnutia vetrania na vnútorný okruh.

Postupne však systému pribudli skratky, aby sa vodič nemusel preklikávať zdĺhavo cez menu, napríklad šikovná je vyskakovacia vrchná lišta s možnosťou pridať si najčastejšie používané funkcie. Prípadne vypínanie niektorých asistentov zvládnete aj pomocou tlačidiel na volante.

Prekvapilo nás citlivé naladenie senzorov, ktoré občas hlásili prekážky aj tam, kde neboli, alebo príliš skoro začalo auto panikáriť a vyzývať na brzdenie. Je to škoda, najmä senzory, ktoré niekedy vidia duchov, sú už pri koncerne Volkswagen, bohužiaľ, klasikou.

Reputáciu však rýchlo naprávajú perfektne fungujúce jazdné asistenty, z ktorých si môžu brať príklad aj iné značky. Všetko je prirodzené a nijako nerozčuľuje ani neobmedzuje vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za výfuky sa netreba hanbiť

Zatiaľ najvýkonnejšou verziou je Terramar VZ, ktorý má pod kapotou benzínový dvojliter TSI s výkonom 195 kW (265 koní) a s krútiacim momentom 400 Nm.

Záhadou je, prečo sa Cupra pri tomto motore ostýchala použiť poriadne koncovky výfuku, zozadu auto vyzerá tak, že by mohlo pokojne ísť aj o plug-in hybrid. S tým súvisí aj decentný zvuk, žiadny výfuk od Akrapoviča sa tu nekoná. Namiesto toho sa v režimoch Performance a Cupra dočkáte nie veľmi príjemného umelého zvuku. Našťastie si ideálnu konfiguráciu môžete nastaviť v režime Individual.

V ňom nájdete aj možnosti nastaviť si adaptívny podvozok s dvojventilovými tlmičmi DCC Pro druhej generácie. Systém funguje výborne a oceníte ho napríklad na rozbitých cestách, keď sa Terramar aj s veľkými kolesami správa komfortne, čo tiež zlepšuje jeho každodenné využitie. Na kvalitných kľukatých okreskách môžete pre zmenu pritvrdiť a užívať si ostrejšie prejazdy zákrutami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdí výborne a má čo ponúknuť

Progresívne riadenie sa prispôsobuje rýchlosti, ale je presné a strmé, ako by ste od Cupry očakávali. Oproti iným modelom na platforme MQB Evo je Terramar znížený o 10 milimetrov. Vzadu majú všetky verzie viacprvkovú nápravu a pri benzínových dvojlitroch aj pohon všetkých kolies 4Drive.

S ním súvisí aj ako taká výbava na zasnežené cesty alebo do terénu vrátane príslušných jazdných režimov. Dobre vtedy poslúži kamerový systém s detailným pohľadom, kadiaľ idú predné kolesá. Nechýba ani kontrolovaný zjazd z kopca. Jednoducho, auto je pripravené na lyžovačku alebo chatu v horách.

Pochváliť musíme odhlučnenie interiéru s dvojitými sklami a kobercom obalenými podbehmi kolies a čiastočne aj podvozka. Kvalitný zvuk zabezpečuje audiosystém značky Sennheiser so subwooferom miesto rezervného kolesa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výborné sú tiež športové elektricky nastaviteľné sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Ich boky sú dosť masívne, neocení ich len posádka vzadu, ktorej zhoršujú výhľad vpred.

Zaujímavosťou je schopnosť príplatkových matrixových svetiel vysvietiť nápisy alebo piktogramy na cestu pred vodiča, auto vás môže upozorniť snehovou vločkou na námrazu alebo ukazuje stopu podľa natočenia volantu. Pri skladaní výbavy by sme však tieto vymoženosti oželeli.

Výkonný dvojlitrový motor samozrejme znamená aj vyššiu spotrebu. Pri diaľničnej 130 motor točí 2250 otáčok za minútu a vypýta si 8,5 litra. Na okreskách pri deväťdesiatke má motor 1500 otáčok, ale stále treba rátať so spotrebou 6,8 litra. Najvyššiu spotrebu sme mali v meste a to 10,2 litra. V priemere sme jazdili za 8,5 litra na sto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrá, ale drahá

Cupra Terramar predstavuje celkom rozumný kompromis v prípade, že chcete výkonné a dobre jazdiace auto, ktoré má zároveň plniť rodinné účely. Napriek tomu nás úplne nepresvedčilo.

Kto totiž vyskúša menší Formentor VZ s 333-koňovým motorom, zistí, že za podobné peniaze môže mať lepší zážitok z jazdy vrátane poriadneho zvuku.

Ak víťazí rodina a komfort, tejto úlohy sa vie dobre zhostiť sesterský Tiguan R-Line s rovnakým pohonom a ešte ušetríte tisícky eur. Platí to však aj opačne v prípade, že sa rozhodujete medzi Terramarom aj Kodiaqom RS. Výber je vždy, samozrejme, na vás.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCupra Terramar
VerziaVZ 2,0 TSI 265 k 4Drive
Cena od / verzia od / testovací model (eur)38 900 / 49 040 / 52 230
Motorbenzínový štvorvalec
s turbom, 1984 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. /min.)195 (265) / 5250 - 6500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. /min.)400 / 1650 - 4350
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická DSG / 7
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)5,9
Maximálna rýchlosť (km/h)243
Spotreba - výrobca / test (l)8,4 - 8,8 / 8,5
Objem palivovej nádrže (l)60
Rozmer pneumatík255/40 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)1798
Objem batožinového priestoru (l)508 - 642
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2676; 4519; 1869; 1586
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 388
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 940
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 404
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 183
  5. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 2 879
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 754
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 469
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 674
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Removčík: Poludnica
  2. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma!
  3. Jozef Huljak: Partneri alebo rivali? EÚ a Čínu čaká dôležitý samit.
  4. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  5. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  6. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  7. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  8. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 115
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 052
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 227
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 024
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 201
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 4 966
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 755
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 373
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu