Cupra Terramar VZ 2,0 TSI 265 4Drive - Prehľad základných parametrov: | |
Cena modelu od / verzia od (eur) | 38 900 / 49 040 |
Spotreba výrobca / test (l) | 8,4 - 8,8 / 8,5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 508 - 642 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2676; 4519; 1869; 1586 |
Prísť prakticky naraz s dvoma novými modelmi od značky Cupra začínajúcimi sa písmenom T vyvoláva trochu zmätok, preto si v nich hneď na začiatku spravme jasno.
Terramar je kompaktné SUV s benzínovými motormi na rovnakom základe s platformou MQB Evo ako napríklad Volkswagen Tiguan a Škoda Kodiaq.
Potom je tu Tavascan , športový elektrický crossover vyrábaný v Číne s MEB platformou a výkonom až 340 koní. Aj jeho test už plánujeme, ale teraz nás zaujímala benzínová klasika Terramar, ktorá je akýmsi krížencom Formentora a Tiguanu.
Od nášho úplne prvého stretnutia s Terramarom prešli takmer tri roky. Vtedy nám ho Cupra celkom symbolicky ukázala na opustenom španielskom okruhu Sitges-Terramar s najstaršou klopenou dráhou.
Odkiaľ sa vzal názov auta, je už teda jasné, tou podstatnejšou otázkou však je, či má ďalšie SUV ešte miesto na trhu.
Väčší brat Formentora
Pri pohľade spredu je vlastne celkom ťažké rozoznať, či ide o faceliftovaný Formentor, alebo Terramar, obe autá majú veľmi podobnú žraločiu masku a svetlá s trojuholníkovým denným svietením. Tento motív sa opakuje aj pri detailoch v interiéri.

Kým Formentor je zjednodušene povedané zdvihnutým Leonom, úlohou Terramaru je plniť účely všestranného rodinného SUV. Ostáva len dúfať, že Cupra nezovšednie a udrží si status športových áut, pre ktoré vznikla.
Pre kontext vzniku Terramaru dodajme, že Cupra Ateca, čo bol prvý model bez loga Seatu, už je dosť starý a Seat Tarraco je definitívnou minulosťou. Priestrannejšia novinka v ponuke je preto celkom logickým krokom.
Terramar má na dĺžku 4519 mm, takže aj priestorovo má blízko k Tiguanu. Lenže podľa pôvodu je skôr príbuzným s Audi, z linky schádza v maďarskom Győri spolu s modelom Q3. Závan prémiovosti cítiť nielen z použitých materiálov, ale aj bohatej výbavy.
Dostatok priestoru pre rodinu
Už pri nastupovaní je rozdiel oproti Formentoru celkom jasný, vyššia strecha robí interiér priestrannejším, a teda aj praktickejším.
Podľa očakávania je vzadu dostatok miesta, dvere sa otvárajú do širokého uhla, sedadlá sa dajú posúvať a stredné operadlo samostatne sklopiť.

Výduchy klimatizácie sú samozrejmosťou, pri vyššej výbave je trojzónová klíma s možnosťou nastavenia teploty pre zadných pasažierov.
Kufor tiež spĺňa nároky na rodinné auto, má objem 508 až 642 litrov, podľa toho, ako sú posunuté zadné sedadlá o 15 centimetrov.
Pekné detaily, ale málo tlačidiel
Spracovanie interiéru je na vysokej úrovni a nehanbil by sa zaň ani Volkswagen, no až na medené a strieborné lišty s trojuholníkovým vzorom zas nič zásadne nové neprináša. Zaujali nás vnútorné kľučky dverí aj mechanizmus výduchov vetrania či originálne podsvietenie vyrezané vo výplni dverí. Inak však máte pocit, že interiér je poskladaný z dielcov existujúcich modelov.
Aj Terramar je už vždy s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG s ovládaním vpravo na stĺpiku volantu. Poznáme ho aj z Passatu a Superbu. Na stredový tunel sa tak zmestil okrem držiaka na dva nápoje a výkonného indukčného nabíjania smartfónu aj rad klasických tlačidiel. Tie sme ocenili aj na volante, teda žiadne nešikovné haptické riešenie.

Veľmi to však netreba zakríknuť, pretože väčšinu funkcií musíte aj tak ovládať dotykovo cez veľkú 12,9-palcovú obrazovku, a to vrátane rýchleho odhmlievania okna alebo prepnutia vetrania na vnútorný okruh.
Postupne však systému pribudli skratky, aby sa vodič nemusel preklikávať zdĺhavo cez menu, napríklad šikovná je vyskakovacia vrchná lišta s možnosťou pridať si najčastejšie používané funkcie. Prípadne vypínanie niektorých asistentov zvládnete aj pomocou tlačidiel na volante.
Prekvapilo nás citlivé naladenie senzorov, ktoré občas hlásili prekážky aj tam, kde neboli, alebo príliš skoro začalo auto panikáriť a vyzývať na brzdenie. Je to škoda, najmä senzory, ktoré niekedy vidia duchov, sú už pri koncerne Volkswagen, bohužiaľ, klasikou.
Reputáciu však rýchlo naprávajú perfektne fungujúce jazdné asistenty, z ktorých si môžu brať príklad aj iné značky. Všetko je prirodzené a nijako nerozčuľuje ani neobmedzuje vodiča.
Za výfuky sa netreba hanbiť
Zatiaľ najvýkonnejšou verziou je Terramar VZ, ktorý má pod kapotou benzínový dvojliter TSI s výkonom 195 kW (265 koní) a s krútiacim momentom 400 Nm.
Záhadou je, prečo sa Cupra pri tomto motore ostýchala použiť poriadne koncovky výfuku, zozadu auto vyzerá tak, že by mohlo pokojne ísť aj o plug-in hybrid. S tým súvisí aj decentný zvuk, žiadny výfuk od Akrapoviča sa tu nekoná. Namiesto toho sa v režimoch Performance a Cupra dočkáte nie veľmi príjemného umelého zvuku. Našťastie si ideálnu konfiguráciu môžete nastaviť v režime Individual.

V ňom nájdete aj možnosti nastaviť si adaptívny podvozok s dvojventilovými tlmičmi DCC Pro druhej generácie. Systém funguje výborne a oceníte ho napríklad na rozbitých cestách, keď sa Terramar aj s veľkými kolesami správa komfortne, čo tiež zlepšuje jeho každodenné využitie. Na kvalitných kľukatých okreskách môžete pre zmenu pritvrdiť a užívať si ostrejšie prejazdy zákrutami.
Jazdí výborne a má čo ponúknuť
Progresívne riadenie sa prispôsobuje rýchlosti, ale je presné a strmé, ako by ste od Cupry očakávali. Oproti iným modelom na platforme MQB Evo je Terramar znížený o 10 milimetrov. Vzadu majú všetky verzie viacprvkovú nápravu a pri benzínových dvojlitroch aj pohon všetkých kolies 4Drive.
S ním súvisí aj ako taká výbava na zasnežené cesty alebo do terénu vrátane príslušných jazdných režimov. Dobre vtedy poslúži kamerový systém s detailným pohľadom, kadiaľ idú predné kolesá. Nechýba ani kontrolovaný zjazd z kopca. Jednoducho, auto je pripravené na lyžovačku alebo chatu v horách.
Pochváliť musíme odhlučnenie interiéru s dvojitými sklami a kobercom obalenými podbehmi kolies a čiastočne aj podvozka. Kvalitný zvuk zabezpečuje audiosystém značky Sennheiser so subwooferom miesto rezervného kolesa.

Výborné sú tiež športové elektricky nastaviteľné sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Ich boky sú dosť masívne, neocení ich len posádka vzadu, ktorej zhoršujú výhľad vpred.
Zaujímavosťou je schopnosť príplatkových matrixových svetiel vysvietiť nápisy alebo piktogramy na cestu pred vodiča, auto vás môže upozorniť snehovou vločkou na námrazu alebo ukazuje stopu podľa natočenia volantu. Pri skladaní výbavy by sme však tieto vymoženosti oželeli.
Výkonný dvojlitrový motor samozrejme znamená aj vyššiu spotrebu. Pri diaľničnej 130 motor točí 2250 otáčok za minútu a vypýta si 8,5 litra. Na okreskách pri deväťdesiatke má motor 1500 otáčok, ale stále treba rátať so spotrebou 6,8 litra. Najvyššiu spotrebu sme mali v meste a to 10,2 litra. V priemere sme jazdili za 8,5 litra na sto kilometrov.
Dobrá, ale drahá
Cupra Terramar predstavuje celkom rozumný kompromis v prípade, že chcete výkonné a dobre jazdiace auto, ktoré má zároveň plniť rodinné účely. Napriek tomu nás úplne nepresvedčilo.
Kto totiž vyskúša menší Formentor VZ s 333-koňovým motorom, zistí, že za podobné peniaze môže mať lepší zážitok z jazdy vrátane poriadneho zvuku.
Ak víťazí rodina a komfort, tejto úlohy sa vie dobre zhostiť sesterský Tiguan R-Line s rovnakým pohonom a ešte ušetríte tisícky eur. Platí to však aj opačne v prípade, že sa rozhodujete medzi Terramarom aj Kodiaqom RS. Výber je vždy, samozrejme, na vás.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Cupra Terramar |
Verzia | VZ 2,0 TSI 265 k 4Drive |
Cena od / verzia od / testovací model (eur) | 38 900 / 49 040 / 52 230 |
Motor | benzínový štvorvalec s turbom, 1984 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. /min.) | 195 (265) / 5250 - 6500 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. /min.) | 400 / 1650 - 4350 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická DSG / 7 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 5,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 243 |
Spotreba - výrobca / test (l) | 8,4 - 8,8 / 8,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Rozmer pneumatík | 255/40 R20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1798 |
Objem batožinového priestoru (l) | 508 - 642 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2676; 4519; 1869; 1586 |