SME

Citroën C5 Aircross sa zmenil na elegantné rodinné SUV

Elektrický pohon je pre značku prvoradý.

Citroën C5 AircrossCitroën C5 Aircross (Zdroj: Peter Kálmán)

Citroën ešte len začína predávať novú generáciu C3 Aircross a už sa novej generácie dočkal aj jeho väčší brat C5 Aircross. Oproti predchodcovi je väčší, elegantnejší a môže byť aj v elektrickej verzii. Francúzsku novinku sme si pozreli na svetovej premiére v Paríži.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rodinné autá C-segmentu majú v Citroëne dôležité zastúpenie od roku 1999. Vtedy prišiel model Xsara Picasso ako priestranné MPV, no po jeho dvoch generáciách značka v roku 2018 presedlala na trend kompaktných SUV, teda aspoň tak tvrdil na prezentácii výrobca.

SkryťVypnúť reklamu

Trochu však Citroën opomenul svoj prvý SUV model, ktorý sa volal C-Crosser a ponúkal sa v rokoch 2007 až 2012. Vtedy išlo o preznačkované Mitsubishi Outlander a vzniklo sotva 48-tisíc kusov. Prvá generácia C5 Aircross už mala podstatne väčší úspech a vyrobilo sa z nej vyše pol milióna kusov.

Nová generácia nahrádza v ponuke nielen svojho predchodcu, ale aj model C5 X, ktorý predčasne končí.

Dôvodom má byť vysoké dovozné clo, keďže sa vyrába v Číne, ale aj slabé európske predaje. Nový C5 Aircross je iný prípad a Citroën sa pri ňom chváli domácou výrobou vo Francúzsku, konkrétne v bretónskom Rennes.

Lepšie zameraný na konkurenciu

Na dĺžku novinka narástla o 150 mm, takže teraz má 4652 mm a môže tak lepšie konkurovať rivalom ako Volkswagen Tiguan, ale aj Škoda Kodiaq či Dacia Bigster. Rázvor kolies tiež podrástol o 60 mm, teraz má 2784 mm a z tejto zmeny profitujú najmä pasažieri na zadných sedadlách, pretože pred kolenami im pribudlo 51 mm priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

Produkčná verzia skutočne verne vychádza z konceptu predstaveného minulý rok, karoséria je síce užšia, ale dizajn a dokonca aj príjemná zelená farba ostali. Tú Citroën ponúkne údajne len v úvodnej sérii pre prvých tisíc zákazníkov.

Je to škoda, ďalšie farby sú už menej nápadné, hoci sivá metalíza alebo biela perleť autu tiež svedčia.

Zrejme najvýraznejším dizajnovým prvkom sú zadné svetlá, ich horná časť s LED svietením výrazne vyčnieva zo siluety auta a výrobca priznal, že dostať tieto svetlá do produkcie bolo veľkou výzvou.

Keď už sme pri svetlách, predné dostali prvýkrát matrixovú technológiu, každý reflektor obsahuje 20 LED segmentov, ktoré sa prispôsobujú tak, aby neoslnili okoloidúcich v tme. Zaujímavé sú aj trojlúčové disky kolies, našťastie nepripomínajú tie z 90. rokov a môžu mať až 20 palcov.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Citroën C5 X s rozumným motorom je voľba, ktorá sa už nemusí opakovať (test) Čítajte 

Solídnejší zvonka aj zvnútra

Auto pôsobí rozhodne solídnejším dojmom ako C3 a C3 Aircross, cítiť to už pri potiahnutí kľučky alebo pri zatváraní dverí. Tie mimochodom pekne chránia prahy, takže pri vystupovaní sa nezašpiníte.

Väčším prekvapením je stvárnenie prístrojovej dosky s veľkou centrálnou obrazovkou. Jej vrchný okraj nevytŕča, orientovaná je vertikálne a je za ňou voľný priestor. Aj preto ju výrobca pomenoval Waterfall Touchscreen, pripomínať má vodopády.

Citroën sa v tomto prípade opäť zbavil väčšiny fyzických tlačidiel pre nastavovanie teploty alebo intenzity fúkania klimatizácie, ovládanie je teda dotykové.

Súvisiaci článok Citroën C5 Aircross je dobré rodinné SUV bez zbytočného pozlátka (test) Čítajte 

Pod centrálnou konzolou je odkladací priestor. Vysoká hrana prístrojovej dosky pripomína riešenie z modelu C3, ale s tým rozdielom, že tu je veľký head-up displej priamo na čelnom skle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Boky prístrojovej dosky sú zakončené zvláštnym umiestnením výškových reproduktorov audio sústavy. Útulnosť interiéru dodáva látkové čalúnenie prístrojovej dosky aj výplne dverí, tvrdé plasty vo vrchnej časti nepôsobia nijak rušivo.

Komfort ostáva prvoradý, takže nechýbajú tlmiče s hydraulickými dorazmi a pohodlné mäkké sedadlá ako vpredu, tak aj vzadu.

Čo sa týka variability, tak C5 Aircross nedostal tretí rad sedadiel, ten paradoxne ponúka menší C3 Aircross a nemá ani posuvné sedadlá v druhom rade. Dá sa však nastavovať sklon operadiel, slúži naň samostatné tlačidlo vedľa sedáka.

Objem kufra je po novom 565 litrov, teda o 15 litrov menší, ako mal predchodca, celá karoséria je totiž nižšia, no zároveň svetlá výška podvozka je 200 mm. Prípadné výlety na nespevnené cesty teda nie sú problém, limitom môže byť len pohon predných kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem dizajnu je najväčšou zmenou prechod na podvozkovú platformu STLA Medium, ktorú dostali súrodenci ako Peugeot 5008 aj Opel Grandland. Popri spaľovacích motoroch sa platforma zameriava na zástavbu plne elektrického pohonu, ktorý je pre C5 Aircross novinkou.

Šéf Citroënu, Thierry Koskas, uviedol, že síce niektorí výrobcovia áut v posledných mesiacoch spochybňovali rozvoj elektromobility, Citroën jej nástup ešte urýchľuje ako momentálne najschodnejšej cesty k znižovaniu lokálnych emisií oxidu uhličitého.

Elektrický a s veľkým dojazdom

Pri elektrickom C5 Aircrosse budú na výber dve verzie. Prímestská Standard Range s výkonom 157 kW (210 koní) 73 kWh batériou pre dojazd 520 kilometrov a pre dlhé cesty High Range s výkonom 170 kW (230 koní) a 97-kilowatthodinovou batériou pre dojazd 680 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Maximálny nabíjací výkon pri oboch verziách je 160 kW a na nabitie z 20 na 80 percent pri jednosmernom prúde (DC) stačí polhodina. Pri striedavom prúde (AC) je k dispozícii trojfázová 11 kW palubná nabíjačka, ktorá auto doplna nabije za 4,5 hodiny, respektíve pri väčšej batérii za 6,5 hodiny.

Súvisiaci článok Nový Citroën C5 Aircross prezentuje výrobca ako wellness na kolesách Čítajte 

Na budúci rok pribudne možnosť 22 kW nabíjania, ako aj obojsmerné nabíjanie (BiDi) pre možnosť napájať z auta rôzne elektrické spotrebiče (V2L) všade tam, kde nie je zavedená elektrina.

Tepelné čerpadlo v ponuke nebude chýbať, ale zároveň nebude štandardnou výbavou, keďže v južnej Európe ho zákazníci pri miernych zimách nepotrebujú.

Hybridy s novou technológiou

Zatiaľ jediný benzínový štvorvalec sa týka plug-in hybridnej verzie so systémovým výkonom 143 kW (195 koní), pričom 1,6-litrový turbo motor má výkon 110 kW (150 koní) a elektromotor 92 kW (125 koní). Energiu pre elektrickú jazdu dodáva 21 kWh trakčná batéria umiestnená vpredu v podlahe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrobca hovorí o priemernom elektrickom dojazde 86 kilometrov, pri čistom mestskom jazdení aj vyše sto kilometrov na jedno nabitie. Aj keď ide o novú generáciu plug-in hybridu s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, možnosti nabíjania sa nezlepšili.

Citroën ostáva pri striedavom prúde a palubnej nabíjačke s výkonom len 3,7 kW, za príplatok je zosilnená na 7,4 kW a vtedy sa auto z wallboxu nabije za tri hodiny.

Poteší správa, že benzínová nádrž sa zväčšila na 55 litrov, teda o 28 percent a ponúka sa tak kombinovaný diaľničný dojazd 650 kilometrov.

Najžiadanejšou motorizáciou bude pri tomto aute pochopiteľne tá cenovo najdostupnejšia, ktorou je 1,2-litrový mild-hybrid so systémovým výkonom 107 kW (145 koní). Trojvalcovému turbo motoru s reťazovým rozvodom, ktorý má sám osebe výkon 100 (136 koní), tu pomáha pri rozjazdoch malý 9 kWh elektromotor, ktorý vie krátkodobo dodať 21 kW (28 koní) za pomoci 0,9 kWh trakčnej batérie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Citroën C3 Aircross je recept na dostupné rodinné auto (prvá jazda) Čítajte 

Ide o samonabíjací systém a Citroën tvrdí, že auto s ním v meste zvládne až polovicu času jazdiť na elektrinu. Elektromotor je pritom integrovaný do 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky.

O tom, či sa do ponuky dostane aj diesel, nechceli zástupcovia značky hovoriť, nedávno sa objavili informácie, že s hybridom by sa naftový motor mohol vrátiť, no primárne bude pre ľahké úžitkové dodávky, aby mohli plniť emisnú normu Euro 7.

Do predaja nový Citroën C5 Aircross zamieri v druhej polovici tohto roka, keď sa dozvieme aj slovenské ceny. Predošlá generácia sa zatiaľ naďalej ponúka s cenou od 32 490 eur a nová má byť lacnejšia ako Peugeot 3008 na rovnakej platforme, ktorý je od 32 490 eur.

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 505
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 818
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 982
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 647
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 781
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 491
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 418
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 639
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 450
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 839
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 552
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 088
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 867
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 787
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu