Citroën ešte len začína predávať novú generáciu C3 Aircross a už sa novej generácie dočkal aj jeho väčší brat C5 Aircross. Oproti predchodcovi je väčší, elegantnejší a môže byť aj v elektrickej verzii. Francúzsku novinku sme si pozreli na svetovej premiére v Paríži.
Rodinné autá C-segmentu majú v Citroëne dôležité zastúpenie od roku 1999. Vtedy prišiel model Xsara Picasso ako priestranné MPV, no po jeho dvoch generáciách značka v roku 2018 presedlala na trend kompaktných SUV, teda aspoň tak tvrdil na prezentácii výrobca.
Trochu však Citroën opomenul svoj prvý SUV model, ktorý sa volal C-Crosser a ponúkal sa v rokoch 2007 až 2012. Vtedy išlo o preznačkované Mitsubishi Outlander a vzniklo sotva 48-tisíc kusov. Prvá generácia C5 Aircross už mala podstatne väčší úspech a vyrobilo sa z nej vyše pol milióna kusov.
Rozmery Citroënu C5 Aircross:
- Rázvor: 2784 mm
- Dĺžka: 4652 mm
- Šírka: 1902 mm
- Výška: 1688 mm
- Kufor: 565 l
Nová generácia nahrádza v ponuke nielen svojho predchodcu, ale aj model C5 X, ktorý predčasne končí.
Dôvodom má byť vysoké dovozné clo, keďže sa vyrába v Číne, ale aj slabé európske predaje. Nový C5 Aircross je iný prípad a Citroën sa pri ňom chváli domácou výrobou vo Francúzsku, konkrétne v bretónskom Rennes.
Lepšie zameraný na konkurenciu
Na dĺžku novinka narástla o 150 mm, takže teraz má 4652 mm a môže tak lepšie konkurovať rivalom ako Volkswagen Tiguan, ale aj Škoda Kodiaq či Dacia Bigster. Rázvor kolies tiež podrástol o 60 mm, teraz má 2784 mm a z tejto zmeny profitujú najmä pasažieri na zadných sedadlách, pretože pred kolenami im pribudlo 51 mm priestoru.
Produkčná verzia skutočne verne vychádza z konceptu predstaveného minulý rok, karoséria je síce užšia, ale dizajn a dokonca aj príjemná zelená farba ostali. Tú Citroën ponúkne údajne len v úvodnej sérii pre prvých tisíc zákazníkov.
Je to škoda, ďalšie farby sú už menej nápadné, hoci sivá metalíza alebo biela perleť autu tiež svedčia.

Zrejme najvýraznejším dizajnovým prvkom sú zadné svetlá, ich horná časť s LED svietením výrazne vyčnieva zo siluety auta a výrobca priznal, že dostať tieto svetlá do produkcie bolo veľkou výzvou.
Keď už sme pri svetlách, predné dostali prvýkrát matrixovú technológiu, každý reflektor obsahuje 20 LED segmentov, ktoré sa prispôsobujú tak, aby neoslnili okoloidúcich v tme. Zaujímavé sú aj trojlúčové disky kolies, našťastie nepripomínajú tie z 90. rokov a môžu mať až 20 palcov.

Solídnejší zvonka aj zvnútra
Auto pôsobí rozhodne solídnejším dojmom ako C3 a C3 Aircross, cítiť to už pri potiahnutí kľučky alebo pri zatváraní dverí. Tie mimochodom pekne chránia prahy, takže pri vystupovaní sa nezašpiníte.
Väčším prekvapením je stvárnenie prístrojovej dosky s veľkou centrálnou obrazovkou. Jej vrchný okraj nevytŕča, orientovaná je vertikálne a je za ňou voľný priestor. Aj preto ju výrobca pomenoval Waterfall Touchscreen, pripomínať má vodopády.

Citroën sa v tomto prípade opäť zbavil väčšiny fyzických tlačidiel pre nastavovanie teploty alebo intenzity fúkania klimatizácie, ovládanie je teda dotykové.

Pod centrálnou konzolou je odkladací priestor. Vysoká hrana prístrojovej dosky pripomína riešenie z modelu C3, ale s tým rozdielom, že tu je veľký head-up displej priamo na čelnom skle.
Boky prístrojovej dosky sú zakončené zvláštnym umiestnením výškových reproduktorov audio sústavy. Útulnosť interiéru dodáva látkové čalúnenie prístrojovej dosky aj výplne dverí, tvrdé plasty vo vrchnej časti nepôsobia nijak rušivo.
Komfort ostáva prvoradý, takže nechýbajú tlmiče s hydraulickými dorazmi a pohodlné mäkké sedadlá ako vpredu, tak aj vzadu.
Čo sa týka variability, tak C5 Aircross nedostal tretí rad sedadiel, ten paradoxne ponúka menší C3 Aircross a nemá ani posuvné sedadlá v druhom rade. Dá sa však nastavovať sklon operadiel, slúži naň samostatné tlačidlo vedľa sedáka.

Objem kufra je po novom 565 litrov, teda o 15 litrov menší, ako mal predchodca, celá karoséria je totiž nižšia, no zároveň svetlá výška podvozka je 200 mm. Prípadné výlety na nespevnené cesty teda nie sú problém, limitom môže byť len pohon predných kolies.
Okrem dizajnu je najväčšou zmenou prechod na podvozkovú platformu STLA Medium, ktorú dostali súrodenci ako Peugeot 5008 aj Opel Grandland. Popri spaľovacích motoroch sa platforma zameriava na zástavbu plne elektrického pohonu, ktorý je pre C5 Aircross novinkou.
Šéf Citroënu, Thierry Koskas, uviedol, že síce niektorí výrobcovia áut v posledných mesiacoch spochybňovali rozvoj elektromobility, Citroën jej nástup ešte urýchľuje ako momentálne najschodnejšej cesty k znižovaniu lokálnych emisií oxidu uhličitého.
Elektrický a s veľkým dojazdom
Pri elektrickom C5 Aircrosse budú na výber dve verzie. Prímestská Standard Range s výkonom 157 kW (210 koní) 73 kWh batériou pre dojazd 520 kilometrov a pre dlhé cesty High Range s výkonom 170 kW (230 koní) a 97-kilowatthodinovou batériou pre dojazd 680 kilometrov.
Maximálny nabíjací výkon pri oboch verziách je 160 kW a na nabitie z 20 na 80 percent pri jednosmernom prúde (DC) stačí polhodina. Pri striedavom prúde (AC) je k dispozícii trojfázová 11 kW palubná nabíjačka, ktorá auto doplna nabije za 4,5 hodiny, respektíve pri väčšej batérii za 6,5 hodiny.

Na budúci rok pribudne možnosť 22 kW nabíjania, ako aj obojsmerné nabíjanie (BiDi) pre možnosť napájať z auta rôzne elektrické spotrebiče (V2L) všade tam, kde nie je zavedená elektrina.
Tepelné čerpadlo v ponuke nebude chýbať, ale zároveň nebude štandardnou výbavou, keďže v južnej Európe ho zákazníci pri miernych zimách nepotrebujú.
Hybridy s novou technológiou
Zatiaľ jediný benzínový štvorvalec sa týka plug-in hybridnej verzie so systémovým výkonom 143 kW (195 koní), pričom 1,6-litrový turbo motor má výkon 110 kW (150 koní) a elektromotor 92 kW (125 koní). Energiu pre elektrickú jazdu dodáva 21 kWh trakčná batéria umiestnená vpredu v podlahe.
Výrobca hovorí o priemernom elektrickom dojazde 86 kilometrov, pri čistom mestskom jazdení aj vyše sto kilometrov na jedno nabitie. Aj keď ide o novú generáciu plug-in hybridu s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, možnosti nabíjania sa nezlepšili.
Citroën ostáva pri striedavom prúde a palubnej nabíjačke s výkonom len 3,7 kW, za príplatok je zosilnená na 7,4 kW a vtedy sa auto z wallboxu nabije za tri hodiny.

Poteší správa, že benzínová nádrž sa zväčšila na 55 litrov, teda o 28 percent a ponúka sa tak kombinovaný diaľničný dojazd 650 kilometrov.
Najžiadanejšou motorizáciou bude pri tomto aute pochopiteľne tá cenovo najdostupnejšia, ktorou je 1,2-litrový mild-hybrid so systémovým výkonom 107 kW (145 koní). Trojvalcovému turbo motoru s reťazovým rozvodom, ktorý má sám osebe výkon 100 (136 koní), tu pomáha pri rozjazdoch malý 9 kWh elektromotor, ktorý vie krátkodobo dodať 21 kW (28 koní) za pomoci 0,9 kWh trakčnej batérie.

Ide o samonabíjací systém a Citroën tvrdí, že auto s ním v meste zvládne až polovicu času jazdiť na elektrinu. Elektromotor je pritom integrovaný do 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky.
O tom, či sa do ponuky dostane aj diesel, nechceli zástupcovia značky hovoriť, nedávno sa objavili informácie, že s hybridom by sa naftový motor mohol vrátiť, no primárne bude pre ľahké úžitkové dodávky, aby mohli plniť emisnú normu Euro 7.
Do predaja nový Citroën C5 Aircross zamieri v druhej polovici tohto roka, keď sa dozvieme aj slovenské ceny. Predošlá generácia sa zatiaľ naďalej ponúka s cenou od 32 490 eur a nová má byť lacnejšia ako Peugeot 3008 na rovnakej platforme, ktorý je od 32 490 eur.
