Ford Explorer EV - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 38 490 / 49 450 / 56 780 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km) | 16,6 / 23,6 |
Objem batožinového priestoru (l) | 445 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2767; 4468; 1871; 1639 |
Chvíľu Fordu trvalo, kým po Mustangu Mach-E prišiel s ďalším elektromobilom. Opäť mu prepožičal zvučné meno, no tentokrát sú predpoklady uspieť na európskom trhu rozhodne vyššie. Vyskúšali sme nový Ford Explorer.
Keď sme naposledy testovali Explorer, čo paradoxne nebolo tak dávno, tak ešte šlo o rýdzo americkú záležitosť. Veľké 7-miestne SUV s benzínovým trojlitrovým šesťvalcom, vôňou koženého interiéru a primárne pohonom zadných kolies. Už vtedy si motor k nižším emisiám pomáhal miernou elektrifikáciou vo forme plug-in hybridu, no aj tak celý koncept vyznieval ako výsmech ekológií.
Medzitým začalo ísť do tuhého a ak chcú v Európe známe značky prežiť, bez elektromobilov sa jednoducho nezaobídu. Pred nami je opäť Ford Explorer, ale už menší, plne elektrický a s európskym pôvodom.
Pomoc od skúsenejšieho
Nová generácia je výsledkom spolupráce s koncernom Volkswagen. Niežeby Ford nevedel sám vyvinúť elektromobil, veď Mustang Mach-E a najnovšie aj Puma Gen-E sú toho dôkazom, no veci bolo potrebné urýchliť. Napriek tomu by bolo hlúpe nazvať nový Explorer preznačkovaným Volkswagenom.

S dĺžkou 4468 mm má Explorer najbližšie k svojej sesternici Škode Elroq, dokonca je od nej o 20 mm kratší. Tiež teda využíva podvozkovú platformu MEB so 400-voltovou architektúrou a primárne pohonom zadných kolies s bubnovými brzdami.
Aj keď sa Explorer dá považovať za elektrickú alternatívu Fordu Kuga, ten je predsa len väčší. S dĺžkou 4604 mm má 135 mm k dobru a kufrom s objemom 553 litrov tiež o 108 litrov navyše. Neznamená to však, že by bol Explorer stiesnený, jeho rozmery sú dobre uhádnuté, ak má plniť funkciu rodinného auta jazdiaceho prevažne v okolí mesta.
Komu sa napríklad zdá Volkswagen ID.4 príliš oblý, technicky spriaznený Ford sa mu môže viac páčiť, čo bol aj náš prípad. V skratke by sme dizajn charakterizovali ako konzervatívny, ale nie nudný a v svetlej modrej metalíze Arctic Blue vyzerá auto ozaj pekne.

Zlepšenie vnútri
Fordom sme zvykli vyčítať trochu staromódne interiéry, čo v tomto prípade už neplatí, a spracovanie materiálov aj ich povrchová úprava sú tiež na vyššej úrovni. Aj keď prístrojová doska je minimalistická a členená horizontálne, prerušuje ju veľká stredová obrazovka. Tá je naopak, zvislo orientovaná, má až 14,6 palca a jednu zaujímavosť - viete si nastaviť jej sklon podľa potreby. Keď ju dáte do čo najzvislejšej polohy, odhalí sa za ňou tajný odkladací priestor.

Oproti obrazovkám vo Volkswagenoch alebo Škodách je spodný okraj vždy výrazne nižšie. Dotykové ovládanie klimatizácie za jazdy, ktorá je na spodnej lište, je tak paradoxne oveľa jednoduchšie, vodič nemusí dvíhať ruku, môže ju mať počas ovládania položenú na lakťovej opierke. Cestou zvislej orientácie obrazoviek dnes pritom idú len niektoré značky, napríklad Renault a Volvo.
„Hranatý volant“ občas býva predmetom diskusií, no väčšinou prekáža najmä tým, ktorí ho nikdy nevyskúšali. Ani pri Exploreri nám jeho tvar nijak neprekážal, skôr by sme uvítali na ňom klasické tlačidlá, nie dotykové s haptickou reakciou.

S príchuťou Volkswagenu
Už samotný fakt, že auto sa štartuje automaticky po zaťažení vodičovho sedadla pripomína, že sa tu stretnete hneď s niekoľkými riešeniami či dokonca samotnými dielcami od Volkswagenu.
Týkajú sa páčok za volantom, panelu ovládania svetiel, ale aj sťahovania bočných okien na dverách. Podobná, ale väčšia je aj obrazovka pred vodičom. Nad ňou je „položený“ štýlový soundbar s reproduktormi audiosystému Bang & Olufsen.
Vzadu je miesta dosť, pri opretí sa nemáte vďaka malým zadným oknám klaustrofobický pocit. Nechýba v strednom operadle otvor na dlhé predmety, no stačiť musia výduchy klimatizácie bez možnosti nastaviť teplotu.

Podobne ako pri Kuge, aj tu na zakrytie kufra použil Ford tenké plátno. Je ľahšie, flexibilné, no pôsobí menej odolne aj menej tlmí hluk od kufra. Ten má vyššie dno, ale objem 445 litrov je dostatočný. S predným odkladacím priestorom nepočítajte a vzadu hlboký odkladací priestor ponúka len Puma Gen-E, keďže má pohon predných kolies. Tým sa už dostávame k pohonu Explorera.
Čakanie na najsilnejšiu verziu sa oplatilo
Na výber sú tri výkonnostné verzie s pohonom zadných kolies v rozmedzí od 125 kW (170 koní) po 210 kW (286 koní).
Ešte je však k dispozícii najsilnejšia verzia, ktorá mala byť v kombinácii s väčšou batériou aj jedným z dôvodov, prečo si Ford s uvedením Exploreru počkal na najnovšiu technológiu Volkswagenu.
Ide o pohon všetkých kolies pomocou pridaného asynchrónneho elektromotora na prednej náprave. Spolu so zadným synchrónnym majú systémový výkon 250 kW (340 koní) a krútiaci moment 679 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 5,3 sekundy a maximálka je 180 km/h.

S užitočnými funkciami je nabíjanie bez problémov
Kým základný Explorer má 55 kWh batériu, najsilnejšia verzia sa spolieha na 84 kWh (79 kWh netto), ktorá má vydržať na dojazd 566 kilometrov. U nás v teste na zimných pneumatikách a pri počasí mierne nad nulou bol reálny dojazd 318 kilometrov, pri druhom nabíjaní už 374 kilometrov. Šlo o zmiešané podmienky a bez akéhokoľvek obmedzovania sa. Aj preto bola priemerná spotreba 23,6 kWh.

Nabíjanie bolo vždy rýchle a bezproblémové a to aj vďaka možnosti predhriatia batérie, ktorú Škoda Enyaq dostala až pri verzii 85x. Výrobca udáva maximálny nabíjací výkon 185 kW, no my sme počas testu používali slabšiu ZSE Drive nabíjačku s výkonom 100 kW.
Jej maximálny výkon sme mohli vďaka predhriatiu batérie využiť okamžite, keď mala batéria 20 percent. Pri výkonných verejných nabíjačkách príde vhod možnosť nastaviť si limit nabitia, tu jednoducho Ford spravil dobre, že využil skúsenosť Volkswagenu.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Ford Explorer EV |
Verzia | Premium Max AWD |
Cena modelu od / verzie od / test. model (eur) | 38 490 / 49 450 / 56 780 |
Výkon – kW(k) | 250 (340) |
Krút. moment – (Nm) | 679 |
Zrýchlenie z 0-100 km / h – výrobca (s) | 5,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km) | 16,6 / 23,6 |
Kapacita batérie (kWh) | 84 (netto 79) |
Max. nabíjací výkon (kW) | 185 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | nie/nie/nie |
Rozmer pneumatík | vpredu 235/50 R20, vzadu 255/45 R20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2179 |
Objem batožinového priestoru (l) | 445 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 202 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2767; 4468; 1871; 1639 |