SME

Ford s novým Explorerom zbytočne neexperimentoval a dobre urobil

Presvedčivé sú nabíjanie aj výkon.

Ford ExplorerFord Explorer (Zdroj: Marek Čepa)
Ford Explorer EV - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)38 490 / 49 450 / 56 780
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km)16,6 / 23,6
Objem batožinového priestoru (l)445
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2767; 4468; 1871; 1639

Chvíľu Fordu trvalo, kým po Mustangu Mach-E prišiel s ďalším elektromobilom. Opäť mu prepožičal zvučné meno, no tentokrát sú predpoklady uspieť na európskom trhu rozhodne vyššie. Vyskúšali sme nový Ford Explorer.

Keď sme naposledy testovali Explorer, čo paradoxne nebolo tak dávno, tak ešte šlo o rýdzo americkú záležitosť. Veľké 7-miestne SUV s benzínovým trojlitrovým šesťvalcom, vôňou koženého interiéru a primárne pohonom zadných kolies. Už vtedy si motor k nižším emisiám pomáhal miernou elektrifikáciou vo forme plug-in hybridu, no aj tak celý koncept vyznieval ako výsmech ekológií.

SkryťVypnúť reklamu

Medzitým začalo ísť do tuhého a ak chcú v Európe známe značky prežiť, bez elektromobilov sa jednoducho nezaobídu. Pred nami je opäť Ford Explorer, ale už menší, plne elektrický a s európskym pôvodom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pomoc od skúsenejšieho

Nová generácia je výsledkom spolupráce s koncernom Volkswagen. Niežeby Ford nevedel sám vyvinúť elektromobil, veď Mustang Mach-E a najnovšie aj Puma Gen-E sú toho dôkazom, no veci bolo potrebné urýchliť. Napriek tomu by bolo hlúpe nazvať nový Explorer preznačkovaným Volkswagenom.

S dĺžkou 4468 mm má Explorer najbližšie k svojej sesternici Škode Elroq, dokonca je od nej o 20 mm kratší. Tiež teda využíva podvozkovú platformu MEB so 400-voltovou architektúrou a primárne pohonom zadných kolies s bubnovými brzdami.

Aj keď sa Explorer dá považovať za elektrickú alternatívu Fordu Kuga, ten je predsa len väčší. S dĺžkou 4604 mm má 135 mm k dobru a kufrom s objemom 553 litrov tiež o 108 litrov navyše. Neznamená to však, že by bol Explorer stiesnený, jeho rozmery sú dobre uhádnuté, ak má plniť funkciu rodinného auta jazdiaceho prevažne v okolí mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Komu sa napríklad zdá Volkswagen ID.4 príliš oblý, technicky spriaznený Ford sa mu môže viac páčiť, čo bol aj náš prípad. V skratke by sme dizajn charakterizovali ako konzervatívny, ale nie nudný a v svetlej modrej metalíze Arctic Blue vyzerá auto ozaj pekne.

Súvisiaci článok Škoda Elroq sa môže stať medzi elektromobilmi hitom, vyskúšali sme, ako jazdí Čítajte 

Zlepšenie vnútri

Fordom sme zvykli vyčítať trochu staromódne interiéry, čo v tomto prípade už neplatí, a spracovanie materiálov aj ich povrchová úprava sú tiež na vyššej úrovni. Aj keď prístrojová doska je minimalistická a členená horizontálne, prerušuje ju veľká stredová obrazovka. Tá je naopak, zvislo orientovaná, má až 14,6 palca a jednu zaujímavosť - viete si nastaviť jej sklon podľa potreby. Keď ju dáte do čo najzvislejšej polohy, odhalí sa za ňou tajný odkladací priestor.

Oproti obrazovkám vo Volkswagenoch alebo Škodách je spodný okraj vždy výrazne nižšie. Dotykové ovládanie klimatizácie za jazdy, ktorá je na spodnej lište, je tak paradoxne oveľa jednoduchšie, vodič nemusí dvíhať ruku, môže ju mať počas ovládania položenú na lakťovej opierke. Cestou zvislej orientácie obrazoviek dnes pritom idú len niektoré značky, napríklad Renault a Volvo.

SkryťVypnúť reklamu

„Hranatý volant“ občas býva predmetom diskusií, no väčšinou prekáža najmä tým, ktorí ho nikdy nevyskúšali. Ani pri Exploreri nám jeho tvar nijak neprekážal, skôr by sme uvítali na ňom klasické tlačidlá, nie dotykové s haptickou reakciou.

Súvisiaci článok Bodie a Doyle by len pozerali. Ich Ford Capri sa zmenil na rodinný elektromobil Čítajte 

S príchuťou Volkswagenu

Už samotný fakt, že auto sa štartuje automaticky po zaťažení vodičovho sedadla pripomína, že sa tu stretnete hneď s niekoľkými riešeniami či dokonca samotnými dielcami od Volkswagenu.

Týkajú sa páčok za volantom, panelu ovládania svetiel, ale aj sťahovania bočných okien na dverách. Podobná, ale väčšia je aj obrazovka pred vodičom. Nad ňou je „položený“ štýlový soundbar s reproduktormi audiosystému Bang & Olufsen.

Vzadu je miesta dosť, pri opretí sa nemáte vďaka malým zadným oknám klaustrofobický pocit. Nechýba v strednom operadle otvor na dlhé predmety, no stačiť musia výduchy klimatizácie bez možnosti nastaviť teplotu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podobne ako pri Kuge, aj tu na zakrytie kufra použil Ford tenké plátno. Je ľahšie, flexibilné, no pôsobí menej odolne aj menej tlmí hluk od kufra. Ten má vyššie dno, ale objem 445 litrov je dostatočný. S predným odkladacím priestorom nepočítajte a vzadu hlboký odkladací priestor ponúka len Puma Gen-E, keďže má pohon predných kolies. Tým sa už dostávame k pohonu Explorera.

Čakanie na najsilnejšiu verziu sa oplatilo

Na výber sú tri výkonnostné verzie s pohonom zadných kolies v rozmedzí od 125 kW (170 koní) po 210 kW (286 koní).

Ešte je však k dispozícii najsilnejšia verzia, ktorá mala byť v kombinácii s väčšou batériou aj jedným z dôvodov, prečo si Ford s uvedením Exploreru počkal na najnovšiu technológiu Volkswagenu.

Ide o pohon všetkých kolies pomocou pridaného asynchrónneho elektromotora na prednej náprave. Spolu so zadným synchrónnym majú systémový výkon 250 kW (340 koní) a krútiaci moment 679 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 5,3 sekundy a maximálka je 180 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S užitočnými funkciami je nabíjanie bez problémov

Kým základný Explorer má 55 kWh batériu, najsilnejšia verzia sa spolieha na 84 kWh (79 kWh netto), ktorá má vydržať na dojazd 566 kilometrov. U nás v teste na zimných pneumatikách a pri počasí mierne nad nulou bol reálny dojazd 318 kilometrov, pri druhom nabíjaní už 374 kilometrov. Šlo o zmiešané podmienky a bez akéhokoľvek obmedzovania sa. Aj preto bola priemerná spotreba 23,6 kWh.

Súvisiaci článok Kia EV3 jazdí výborne a má čím zaujať, problémom však môže byť cena Čítajte 

Nabíjanie bolo vždy rýchle a bezproblémové a to aj vďaka možnosti predhriatia batérie, ktorú Škoda Enyaq dostala až pri verzii 85x. Výrobca udáva maximálny nabíjací výkon 185 kW, no my sme počas testu používali slabšiu ZSE Drive nabíjačku s výkonom 100 kW.

Jej maximálny výkon sme mohli vďaka predhriatiu batérie využiť okamžite, keď mala batéria 20 percent. Pri výkonných verejných nabíjačkách príde vhod možnosť nastaviť si limit nabitia, tu jednoducho Ford spravil dobre, že využil skúsenosť Volkswagenu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelFord Explorer EV
VerziaPremium Max AWD
Cena modelu od / verzie od / test. model (eur)38 490 / 49 450 / 56 780
Výkon – kW(k)250 (340)
Krút. moment – (Nm)679
Zrýchlenie z 0-100 km / h – výrobca (s)5,3
Maximálna rýchlosť (km/h)180
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km)16,6 / 23,6
Kapacita batérie (kWh)84 (netto 79)
Max. nabíjací výkon (kW)185
Funkcia V2L/V2H/V2Gnie/nie/nie
Rozmer pneumatíkvpredu 235/50 R20,
vzadu 255/45 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)2179
Objem batožinového priestoru (l)445
Svetlá výška podvozka (mm)202
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2767; 4468; 1871; 1639

Elektromobily

Súvisiace témy: Ford
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Finančná gramotnosť? Väčšina netuší, čo by sa stalo, keby zomrel ich partner
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 20 267
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 650
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 9 731
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 011
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 647
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 791
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 323
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 917
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Lukáš Čelinák: Robert Fico a jeho cesta k totalite – ako sa zo Slovenska stáva pestúnsky štát
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  3. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  4. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Maďarsko.
  5. Dalibor Eštočák: Ako ma Putin chce zabiť II.
  6. David Talian: Ako má učiť ten, kto sa sám bojí známky?
  7. Vladimír Krátky: V zime pomrzneme !
  8. Ján Valchár: O zemiakoch, Šáhidoch a pasákoch
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 419
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 11 734
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 8 888
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 100
  5. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 408
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 377
  7. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 4 194
  8. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 4 162
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  2. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  3. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  5. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  6. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  8. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
SkryťZatvoriť reklamu