SME

Ľudové auto aj luxusné SUV. Koľko rôznych modelov sa vyrába na Slovensku?

Čoskoro pribudnú ďalšie elektromobily.

Na Slovensku sa vyrába 20 rôznych modelov.Na Slovensku sa vyrába 20 rôznych modelov. (Zdroj: archív SME)

Minulý rok sa na Slovensku vyrobilo 993-tisíc nových áut. Hoci došlo medziročne k poklesu o takmer 87-tisíc, v tomto roku Zväz automobilového priemyslu očakáva opäť nárast na približne 1,1 milióna áut.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Objemom aj počtom značiek je Slovensko vzhľadom na rozlohu svetovým unikátom v automobilovom priemysle. Na tisíc obyvateľov pripadá 182 vozidiel. Výroba áut a ich komponentov tvorí na Slovensku takmer polovicu jeho celkového priemyslu.

Ktoré autá to sú, koľko rôznych modelov sa u nás vyrába a čo nové prinesú najbližšie mesiace či roky?

SkryťVypnúť reklamu

Od škodoviek k Porsche

Výroba áut sa v Devínskej Novej Vsi prvýkrát rozbehla na konci apríla v roku 1982 a išlo o československé kupé Škoda Garde, neskôr tiež Rapid. Kapacita Bratislavských automobilových závodov ďaleko zaostávala za pôvodnými plánmi výroby.

Situácia sa zmenila až po vstupe Volkswagenu, ktorý v decembri 1991 vyrobil v Bratislave prvý Passat B3 Variant. Sériová výroba odštartovala neskôr, vo februári 1992.

Súvisiaci článok Nový Volkswagen Touareg je prémiový všetkým okrem loga (test) Čítajte 

A Passat sa koncom roka 2023 opäť vrátil na linky slovenského závodu. Tentoraz už vo svojej deviatej generácii, spoločne so Škodou Superb. Celkovo bratislavský závod zvláda vyrábať osem modelov štyroch rôznych značiek z koncernu Volkswagen. V roku 2024 závod vyrobil 341-tisíc vozidiel, čím medziročne dosiahol nárast o 3,6 percenta. Od svojho vzniku má na konte vyše 7 miliónov vyrobených áut.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem Passatu a Superbu ide na linkách o modely Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Q8 či o Porsche Cayenne a Cayenne Coupé.

Tento rok sa bratislavský závod pripravuje na výrobu novej elektrickej generácie Porsche Cayenne na podvozkovej platforme PPE.

Peugeot vystriedal Opel

V roku 2006 spustila výrobu na Slovensku druhá automobilka, dnešný Stellantis Trnava. Prvým modelom bol Peugeot 207, neskôr sa k nemu pridal aj Citroën C3 Picasso.

Minulý rok trnavský výrobca zaznamenal ako jediný zo slovenských automobiliek výrazný pokles výroby.

Prejavovať sa začal už v roku 2023 presunutím výroby Peugeotu 208 do španielskej Zaragozy.

Vlani nasledovala generačná obmena najúspešnejšieho modelu a tiež nábeh výroby nových produktov. Došlo tak ku kompletnej obmene portfólia.

SkryťVypnúť reklamu

Pred zmenami v roku 2022 továreň vyprodukovala 312 500 áut.

Popri malom Citroëne C3 štvrtej generácie s benzínovými motormi sa prvýkrát začala vyrábať aj jeho elektrická verzia ë-C3.

S cenou od 22 990 eur ide o jeden z najdostupnejších nových elektromobilov na trhu. Väčšina produkcie zatiaľ mierila do Francúzska.

Postupne C3 na linke dopĺňajú dva väčšie modely - Citroën C3 Aircross druhej generácie a sesterský model značky, ktorá má na Slovensku výrobnú premiéru - Opel Frontera.

Aj tieto dva modely ponúknu okrem benzínového pohonu s mild-hybridom aj ako elektromobily.

Tretia automobilka je teraz jednotkou

V závere roka 2006 spustila výrobu aj tretia automobilka pri Žiline - Kia Slovakia. Na rozdiel od Francúzov stavil kórejský výrobca na modely C segmentu a Európa prijala prvý Ceed za svoj domáci. Dodnes sa teší úspechu spolu s SUV Sportage.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem Kie Sportage je od Žiliny aj celá rodina Ceedov a to vrátane kombi Sportswagon, štýlový shooting brake ProCeed a crossover XCeed.

Súvisiaci článok Kia Sportage sa naučila ponúkať zákazníkom aj to, čo nepotrebujú Čítajte 

Minulý rok Kia v Tepličke nad Váhom oslávila výrobu 5 miliónov vozidiel od vzniku fabriky. Tiež má za sebou rekordnú ročnú výrobu, keď z liniek zišlo vyše 351-tisíc vozidiel. Až 63 percent z nich pripadalo na model Kia Sportage.

Slovenskú fabriku Kia tento rok čaká príchod dvoch nových modelov, ktoré automobilka zatiaľ bližšie nekomentovala. Malo by ísť o malý crossover EV2 a kompakt C segmentu, zrejme elektrický derivát nového Ceedu označovaný v médiách ako EV4 hatchback.

Luxusné SUV spod Zobora

Na jeseň 2018 začala s výrobou na Slovensku ďalšia, tentoraz britská automobilka Jaguar Land Rover.

Podobne, ako bratislavský Volkswagen, aj štvrtá automobilka v Nitre vyrába a posiela autá do celého sveta, vrátane USA.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Land Rover Defender je možno najvšestrannejším autom vôbec (test) Čítajte 

Jej najúspešnejší produkt, ktorý sa vyrába exkluzívne na Slovensku, je Land Rover Defender. Auto, ktoré nadviazalo na legendárny off-road, sa ponúka s troma dĺžkami karosérie, od trojdverovej verzie 90 po 8-miestnu 130. Okrem Defenderu z linky schádza aj elegantnejšie ladený model Discovery.

Automobilka neuvádza presné výrobné čísla za minulý rok, no kapacitu závodu 150-tisíc áut ročne ešte stále nedosiahla. Vo svete minulý rok predala 110 300 Defenderov a 14 700 Discovery.

Piata automobilka na Slovensku je aktuálne vo výstavbe a ide o závod Volvo v obci Valaliky pri Košiciach. S výrobou plánuje švédska značka začať koncom roka 2026 a má ísť výhradne o elektromobily.

Súvisiaci článok Malé Volvo EX30 v sebe skrýva veľký potenciál aj výkon Čítajte 

Cieľom je dosiahnuť produkciu 250-tisíc áut ročne. O aký model pôjde zatiaľ nie je oficiálne známe. Predpokladá sa však, že by malo ísť o Volvo EX60, elektrického nástupcu modelu XC60 postaveného už na novej podvozkovej platforme SPA3.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pripomeňme, že podľa dát Zväzu automobilového priemyslu v súčasnosti automobilový sektor zamestnáva priamo viac ako 165-tisíc ľudí a agregovaná zamestnanosť dosahuje 244-tisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 632
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 915
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 413
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 273
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 779
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 094
  7. Ísť do kúpeľov je IN 4 803
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 588
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Objednanie sa k lekárovi je vraj „manažment pacienta“.


48
Hlavná budova súkromnej školy v Kežmarku a jej riaditeľka Anna Jurgovianová.

Riaditeľka školy platí aj za manželov kravín.


a 1 ďalší 5
Peter Schutz

Účelom manévru s rentou je nutkanie poistiť sa pred prípadnou stratou moci.


11
Premiérov poradca pre legislatívu David Lindtner.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


1
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Agresor.
  2. Ján Škerko: Donald Trump, paprče preč od Grónska
  3. Soňa Kallová: Slovenská pošta reloaded
  4. Alexandra Erdélyiová : Blaha, buď chlap!
  5. Jaroslav Karahuta: Prichádza čas na dekoncentráciu chovov hospodárskych zvierat na Slovensku.
  6. Marek Tocimák: Všetko Kým Sme
  7. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  8. Anna Miľanová: Citujem z knihy od Ľ.Ódora, Rýchlokurz geniality: "Vedci sa obávajú najmä rozmrazovania permafrostu, čo je vlastne pôda trvalo zamrznutá, ktorá v sebe
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 52 836
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 849
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 703
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 10 222
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 8 787
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 124
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 838
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 738
  1. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  4. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  5. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  7. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  8. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
SkryťZatvoriť reklamu